بابایی گفت: با پیگیری هایی که صورت گرفته مقرر شد سالن آمفی تئاتر مجتمع فجر ، محل کنونی استقرار اداره فرهنگ گلوگاه را به فضای مناسبی برای اکران فیلم بدل کنیم تا خلا وجود فضای فرهنگی به نام سینما تا حدودی مرتفع گردد.

sinama-43

 

 شرق پرس-سرویس فرهنگ و هنر:  آخرین روزهای گرم شهریور ماه بود که خبرنگار ما گفتگویی را با بابایی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلوگاه انجام داد .

 

بابایی که سابقه درخشانی در بخش فرهنگی از وزارت فرهنگ گرفته تا ادارات فرهنگی شهرستانی دارد با روی باز از این گفتگوی اختصاصی استقبال کرد و از دغدغه های فرهنگی خود گفت.

 

بخش اول :سینمایی که بود

شهرستان گلوگاه از جمله شهرستانهای کشور است که از داشتن سینما محروم است سینمایی که سالهاست روی پرده نقره ای اش فیلمی به نمایش گذاشته نشده است و روزهاست منتظر خریدار است.

 

سینمای گلوگاه چه شد؟

بابایی: اگر چه گلوگاهی نیستم اما سالها پیش زمانی که بچه بودم به واسطه اینکه خواهرم در گلوگاه معلم بود در این شهر زندگی کردم و روزها می شد که به سینما می رفتم و به تماشای فیلم می پرداختم از زمانی هم که به ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلوگاه منصوب شدم پیگیری برای ایجاد فضایی مناسب برای سینما و اکران فیلم از اولویت های کاری من بود که با پیگیری هایی که صورت گرفته مقرر شد سالن آمفی تئاتر مجتمع فجر ، محل کنونی استقرار اداره فرهنگ گلوگاه را به فضای مناسبی برای اکران فیلم بدل کنیم تا خلا وجود فضای فرهنگی به نام سینما تا حدودی مرتفع گردد.

گلوگاه بیش از ۲۰ سال است که از داشتن سینما محروم است سینمایی که بتواند فیلم های روز را اکران کند تا شهروندان گلوگاهی بیایند و در فضایی سالم فیلم خوب را با تکنولوژی خوب تماشا کنند اگر سرمایه گذار پیدا شود و سالن سینمای این شهر را بخرد و در این زمینه سرمایه گذاری کند اتفاق خوبی صورت می گیرد.

 

 

سرانه فرهنگی ۴۰۰ تومانی گلوگاه

 

از فضا و امکانات فرهنگی گلوگاه برایمان بگویید.

بابایی:سرانه فرهنگی گلوگاه ۴۰۰ تومان است . شهری که از بسیاری از امکانات محروم مانده است من به عنوان سرباز فرهنگی در این شهرستان منصوب شدم اما به عنوان یک سرباز امکانات و تجهیزاتی برای مقابله با تهاجمی با هزینه های میلیاردی وبی امان فرهنگی ندارم و این جنگی نابرابر است.

 

مکانی که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلوگاه در آن مستقر است در بافت جدید شهری قرار دارد بافتی که فضای مناسب برای توسعه فرهنگی را دارد بسیاری از ناهنجاری ها در جامعه وجود دارد که علت بسیاری از آنان نا آگاهی است .آنچه که باید برای بالابردن آن تلاش بسیاری کرد ایجاد و گسترش فضاهای فرهنگی است به عنوان یکی از عواملی که می توان برای بالا بردن سطح فرهنگ عمومی جامعه انجام داد.

فرهنگ وقف بسیار والاست می توان با ایجاد یک رویکرد فرهنگی جدید از این مقوله در ایجاد فضاهای فرهنگی استفاده کرد به این صورت که با ایجاد رویکردی فرهنگی وقف را به سوی فرهنگ سوق دهیم تا شاهد وقف هایی با عناوین خرید کتاب ، احداث کتابخانه و یا فضاهای فرهنگی باشیم به گونه ای که نیاز فرهنگی و مذهبی شهر نیز در نظر گرفته شود.چه اشکالی دارد؟ که یک نفر وقف خود را با نیت امورات فرهنگی انجام دهد.

 

بخش آخر:رسانه و رویکردهای فرهنگی

 

انتظار شما از رسانه ها و روزنامه وارش در زمینه های فرهنگی چیست؟

بابایی:خبرنگار باید چشم تیز بینی داشته باشد مثلا با یک گزارش خوب تحقیقی و کامل بتواند موجب تصویب یک قانون و یا تغییری قابل مشاهده در وضعیت شهرستانی شود. بدنبال سوژه های ناب باشد و با ارائه راهکارهای مناسب تمام جنبه های یک موضوع را ببیند.

 

 

برای خبرنگار کاستی ها و مشکلات نباید به امری عادی بدل شود .خبرنگار باید به مسائل تلنگر خوب و آبدار بزند تلنگری که باعث حرکتی مثبت در جامعه شود .

 

شهرستان گلوگاه فضای بکری برای کار فرهنگی دارد و خبرنگاران نیز می توانند با پرداختن به مشکلات و کمبودهای این شهر حرکت مثبتی را برای شکوفایی این شهرستان انجام دهند. خبرنگار باید جنبه و ظرفیت خود را نسبت به مسائل بالا ببرد و آگاهی لازم را در بسیاری از زمینه ها کسب کند.

 

از زمانی که در فضای مدیریت فرهنگی مشغول فعالیت هستم همواره سعی کردم دید جدیدی در مسائل فرهنگی داشته باشم و بتوانم حرکت مثبتی را به عنوان سرباز فرهنگی انجام دهم و همواره این دغدغه را در کار دارم.

 

حرف آخر

بابایی: از شما تشکر می کنم که این گفتگو را صورت داده اید, انتظار من از شما این است که حداقل در هر ماه مصاحبه ای را از مدیران گلوگاهی صورت دهید و فعالیت خود را در این شهرستان بیشتر کنید.
گفتگو از سکینه نوری تیرتاشی