با تجربه‌ دوران مدیریت به این باور رسیده‌ام که اگر می‌خواهیم شهر آرمانی بسازیم لازمه آن، این است که ابتدا یک خانه تکانی درون سازمانی داشته باشیم.
 
 
گفتگویی متفاوت با شهردار بهشهر

بیش از هشتاد سال از قدمت شهرداری در بهشهر می‌گذرد اما آنچنان که باید شاهد توسعه یافتگی شهر بهشهر نیستیم.

 

 

شرق پرس: در این باره با حمید آزموده، شهردار منتخب شورای چهارم این شهر به گفتگو نشستیم شهرداری که سابقه ۲۸ ساله در مسئولیت‌های مدیریت شهری دارد، در سال ۸۱ به عنوان سرپرست شهرداری بهشهر، یک سال بعد به عنوان شهردار رستمکلا و در سال ۸۴ به عنوان شهردار بهشهر انتخاب شد.

 

 

پس از آن اما در سال ۸۶ به عنوان معاون و سرپرست شهردار و مدیر عامل سازمان حمل و نقل همگانی و حومه انتخاب شد تا در نهایت در ۶ ماهه اول سال ۹۳ به عنوان سرپرست شهرداری و از نیمه دوم سال ۹۳ تاکنون به عنوان شهردار بهشهر از سوی منتخبین مردم در شورای اسلامی این شهر رای اعتماد برای پست شهرداری را گرفت.

 

 

مهمترین مسائل توسعه ای شهر بهشهر را چه می‌دانید؟

با تجربه‌ دوران مدیریت به این باور رسیده‌ام که اگر می‌خواهیم شهر آرمانی بسازیم  لازمه آن، این است که ابتدا یک خانه تکانی درون سازمانی داشته باشیم.

 

 

شهر، شهروند و شهرداری سه موضوع مهم توسعه در مدیریت شهری و به عنوان سه راس مثلث بوده و اگر نقطه ثقل آن در جای خود قرار نگیرد، قادر به فعالیت‌های شایسته نیستیم حال آیا قرار است ما تولید خدمت کنیم و یا خدمات شهر را در خدمت بگیریم؟

 

 

  آیا قرار است کار تولی‌گری انجام دهیم یا اینکه کار تصدی‌گری کنیم؟ در یک کلام آیا ما مدیر کارگزاریم و یا قرار است مدیریت کارفرمایی را در شهر دنبال کنیم؟ ما حتما می‌خواهیم مدیریت کارفرمایی کنیم و نقش تسهیل‌گری داشته باشیم، بنابراین زنجیره برنامه‌ریزی و رفع مشکلات شهر را دنبال کند.

 

 

ما نباید با آزمون و خطا پیش برویم چرا که انبوهی از تجربه و ایده از سوی افراد اهل فن و متخصص در شهر فعالیت داشته که با مشارکت آنان می‌توانیم به تفکیک مشکلات و با وزن کردن آن به اولویت‌بندی پرداخته تا نظام برنامه‌ریزی ما، از حوزه کارگزاری به سمت سیاست‌گذاری پیش برود و در نهایت باید شهرداری را در اجرای این  نقش، تسهیل گر ببینیم.

 

 

فراموش نکردیم که بهشهر یک شهر توریستی و دارای قابلیت‌های بالقوه و فراوانی بوده که تبدیل ظرفیت‌های موجود، بازار سرمایه را برای جوانان رونق می‌دهد و جذب سرمایه‌گذار و حمایت از آنان ترقی و رونق اقتصادی شهر را به‌دنبال دارد و این مسئله دور از دسترس  و آرمان‌های ما نیست و اگر این اتفاق مهم روی دهد مطمئن باشیم ساختن شهر برای ما کار راحتی است، باید با یک کار جهادی، مخلصانه و با همدلی به این سمت حرکت کنیم.

 

 

مطمئن هستیم اگر همت مضاعفی توسط مسئولان در احداث تله‌کابین، شهر بازی، واگذاری چشمه عمارت و آبشار سنگ نو به شهرداری وجود داشته باشد یقینا در اقتصاد و اشتغال جوانان تغییر ایجاد می‌شود و ما آمادگی خود را برای واگذاری زمین به منظور احداث شهربازی اعلام کرده ایم همانگونه‌ای که بیش از ۷ هکتار زمین را به سرمایه گذار آتی تله‌کابین می‌دهیم.

 

 

نمونه‌ای از مشکلات شهر که هنوز نتوانستیم آن‌را حل کنیم تعریض ۲ کیلومتری خیابان امام خمینی(ره) که فعلا مرکز ثقل تجاری شهر است و تاکنون با پرداخت بیش از ۷ میلیارد تومان از سال ۱۳۸۵ برای احداث بلوار، فضای سبز، جدول و تملک هزینه شده که برای این مجموعه از نظر مالی بسیار سنگین است و با غرامت پرداخت شده به صاحبان ملک تاکنون بیش از ۱ کیلومتر تملک و نسبت به آزاد سازی اقدام شده است و از سال۹۱ شهرداری با اخذ وام ۵ میلیاردی از بانک تنها ۱۷ مغازه تملک و درصدی از این عملیات را توسعه داده است.

 

 

با توجه به طولانی شدن پروژه تعریض خیابان امام خمینی (ره) برنامه‌های  شهرداری برای رفع معضل ترافیک چیست؟

با طراحی پارکینگ ۵ طبقه در زمینی به مساحت ۸۵۰ متر مربع امیدواریم بتوانیم تا حدودی به رفع این معضل بپردازیم و هم اکنون در فاز اول تدارکات لازم را دیده‎ایم و در همین زمینه در سال گذشته نسبت به خریداری ۸۰۰ متر مربع زمین بعنوان پارکینگ در خیابان فرهنگ با هزینه ۶۵۰ میلیون اقدام کرده‌ایم تا بتوانیم وضعیت پارک خودرو را برای مراجعه کنندگان ادارات آموزش و پرورش، مخابرات، اصناف و فرمانداری کاهش دهیم.

 

 

به منظور رونق اقتصاد شهری با تهیه زمین و ایجاد بازار هفتگی و محلی نسبت به ساماندهی دست‎فروشان و انتقال بازار روز از مرکز شهر به وضعیتی مناسب با حمایت ادارات و دستگاه‌های مرتبط در حال اقدام هستیم تا به بسیاری از مشکلات بازاریان و نارضایتی آنان پاسخ داده باشیم.

 

 

با توجه به سیل خیز بودن بهشهر اقدامات شهرداری برای رفع خسارات سیل گذشته چه بوده است؟

 در شمال شهر، منطقه ۱۷ شهریور و کوی فرهنگیان سفره‌های آب زیر زمینی بالا است که مسئولان آب و فاضلاب باید با جذب اعتیارات ملی و استانی نسبت به احداث اگو و فاضلاب شهری اقدام شود.

 

 

خوشبختانه ما تاکنون توانستیم تا حدودی با جذب اعتبارات داخلی و استانی نسبت به ساماندهی رودخانه دولت در شهید مدنی و کوهی خیل در فراش محله با تملک و خرید باغات و خانه‌های مسکونی که بدون پروانه در حریم رودخانه بنا گردیده با هزینه بیش از ۳ میلیارد تومان در دو فاز نسبت به تغییر مسیر رودخانه و احداث پل به همراه دیوار چینی، اقدام نموده تا خطر آب‌گرفتگی و ورود سیلاب را به خانه‌های اطراف نداشته باشیم اما این معضل تنها به این منطقه ختم نشده و در فازهای بعدی تملک در خیابان مهدیه در برنامه کاری ما است.

 

 

اقدامات شهرداری برای رفع معضل قدیمی زباله بهشهر چه بوده است؟

از مشکلات نگران کننده دیگر در مدیریت شهری و ارائه خدمات به شهروندان، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و تهیه زمین مناسب و دور از شهر با هدف انتقال دپو زباله، امحاء و تفکیک آن به روش علمی و اصولی بوده که خوشبختانه با خرید زمین ۲۰ هکتاری در مجاور شهرک صنعتی و با احداث کارخانه ۲۵۰ تنی زباله که تاکنون بیش از ۷ میلیارد تومان با ساخت ابنیه و خرید دستگاه‌های مرتبط هزینه شده است امیدواریم با تامین و تزریق مالی به موقع بتوانیم این پروژه را بعد از ۶ سال به اتمام برسانیم.

 

 

عمده ترین منابع درآمدی شهرداری چه  است؟

شهرداری سازمان مستقل و عمومی است که به منظور اداره امور محلی از قبیل عمران و آبادی، بهداشت شهر، و در مجموع با ۴۰ درصد وظایف مدیریتی تاسیس شده است و اگر مدیریت شهری بخواهد در چارچوب اصول توسعه پایدار حرکت کند، باید متکی به درآمدهای پایدار باشد که از جمله مهم‌ترین آن عوارض نوسازی و صدور پروانه ساختمان است هر چند در فرایند تولید و کسب این درآمد نیز، در صدی به کتابخانه عمومی شهر، آموزش و پرورش، شبکه بهداشت و میراث فرهنگی اختصاص داده می‌شود.

 

 

بر اساس ماده ۲۳ آیین نامه مالی شهرداری‌ها، مصوب تیر ماه ۱۳۴۶ بودجه شهرداری، عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن کلیه خدمات و فعالیت‌ها و اقداماتی که باید در سال مالی انجام شود، همراه با برآورد منابع مخارج و درآمدهای لازم برای تامین هزینه پیش بینی و پس از تصویب شورای اسلامی شهر قابل اجرا است اما آنچه که امروزه به عنوان منابع اصلی درآمدی برای ما محسوب می شود.

 

 

سهمیه شهرداری از پرداخت‌های وزارت کشور یعنی اعتبارات ملی که بسیار ناچیز بوده، عوارض توام با مالیات وصولی از شهروندان در زمینه نوسازی و خدمات زباله که سالانه کمتر از ۸ هزار تومان برای هر خانواده است عوارض صدور پروانه ساختمان که از اهم آن بوده و امسال نیز پیش بینی بودجه نیز تا سقف ۳۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و امیدواریم همانند سال گذشته محقق شود.

 

 

در سال گذشته پیش بینی بودجه ۱۷ میلیارد تومان بوده که ۲۱ میلیارد محقق و از این مبلغ ۷ میلیارد تومان مربوط به سهم شهرداری از ارزش افزوده بود اما در سال ۹۳ تمام شهرداری‌ها با عدم صدور پروانه از سوی متقاضیان با افت درآمد مواجه بوده اند و آنهم بدلیل وضعیت بیمه ساختمان که به صورت نجومی افزایش قیمت داشته و این افزایش موجب گردیده  که روند ساخت و ساز کاهش یابد.

 

 

نحوه تعامل شورای چهارم با شهرداری بهشهر را چگونه ارزیابی می‌کنید

مدیریت شهری تلفیقی از شورای شهر و شهرداری است شوراها ریشه شهر و شهرداری‌ها ثمره آن است. بدین ترتیب با افزایش تعامل می‌توانند خدمت بهتری را به شهروندان ارائه داد که نتیجه آن ارتقای کیفیت زندگی در شهر است و مطمئنا وجود سلیقه‌های متفاوت در شورا را امری مثبت ارزیابی کرد چرا که بهترین راه برای رسیدن به هدف آرمانی است.

 

 

حال اگر نسبت به ارائه طرح و موضوعی خنثی عمل کنیم و بدون ارائه نظر باشیم مسلما به نتیجه مثبت و مورد دلخواهی نخواهیم رسید، متاسفانه برخی این تعدد عقائد را اختلاف داخلی بیان کرده که به نظر بنده درست و منطقی نیست این اختلاف سلیقه می تواند مثمر ثمرو هدف والایی را برای شهر ترسیم نماید.

 

 

بدون شک احترام به شورای شهر به عنوان منتخب مردم یک ضرورت غیر قابل اجتناب است و بنده و همکارانم در شهرداری بر خود فرض می‌دانیم با نمایندگان مردم تعامل داشته و در تحقق حقوقشان گام برداریم.

 

 

پیرامون سایر مسائل شهر بهشهر، نکته ای اگر مدنظرتان است بفرمائید؟

اجرای پروژه‌های عمرانی و برنامه‌های شهرداری در دوره شورای چهارم تنها در سایه هم‌فکری و تعامل سازنده با مردم خوب و فهیم میسر است و به نظر می‌رسد توانسته باشیم در راستای مشارکت و تقویت حقوق شهروندی موفق عمل کرده که جای تقدیر و تشکر دارد و ما به این باور رسیده‌ایم تشکل‌های اجتماع محور در بهبود زندگی اجتماعی به ویژه در فضای شهرها نقش بی‌بدیل دارد و سبب مشارکت طلبی، پاسخ گویی، و مهم تر از همه تقویت آگاهی شهروندان به حقوق شهروندی خود می شود.

 

 

از پروژه‌های مهم این دوره  در  یکسال ادامه روند احداث کارخانه کمپوست و خرید دستگاه هم زن که بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه را به خود اختصاص داده، تدارک پارکینگ طبقاتی خیابان امام خمینی(ره) و همچنین ادامه تعریض در این خیابان، احداث ایستگاه سوخت سی ان جی شماره ۲، احداث مسیر دوچرخه سواری، ساماندهی دو فاز از مسیر سیلاب «فراش محله» و «دولت» با اعتبار و هزینه بیش از ۳میلیارد تومان به منظور کاهش خسارات ناشی از سیلاب، تجهیز پارک بانوان، طراحی و تدارک سالن آمفی تئاتر و در صورت استقبال سرمایه‌گذار، مشارکت در احداث بزرگترین شهر بازی استان را در دست برنامه ریزی داریم.

 

 

به نظر می‌رسد تهیه طرح جامع حتی برای حریم شهر نیز ضروری است زیرا حریم شهر از شرق به آرامستان بهشت فاطمه، از غرب به روستای شهیدآباد و از شمال به دانشگاه علم و فناوری منتهی می‌گردد و گستره شهر موجب گردیده به منظور  صیانت از حریم در گام نخست و در گام بعدی ایجاد اماکن گردشگری، خدماتی، تفرجگاهی و فضای سبز از اهداف اجرای این طرح باشد، چرا که درصد تجاوز در ساخت و ساز به حریم شهر نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

 

 

در تهیه این طرح، حریم رودخانه نیز باید مشخص شود چراکه با ساخت و سازهای غیر مجازی که هم اکنون در حریم رودخانه‌های بیرون از محدوده صورت می‌پذیرد با عدم ارائه طرح در سال‌هایی نه چندان دور ما با وضعیت شهرسازی کوهی خیل و مهدیه مجددا در این نقطه مواجه هستیم که هزینه بالایی را بدوش شهرداری می گذارد.

 

 

مداخله در ساماندهی بافت‌های فرسوده در محلات قدیمی شهر از جمله خیابان‌های باهنر، مهدیه، گلستان، فراش محله، گرجی‌محله به مساحت بیش از ۳۰۰ هکتار و تهیه طرح‌های ویژه توسعه یکپارچه برای این محلات با  اعمال سیاست‌های تشویقی برای بهسازی با مشارکت مردم در این محدوده که نیازمند مقاوم سازی و استحکام بخشی است.

تسنیم