آندرانیک تیموریان بی‌تردید یکی از ستاره‌های ایران در جام جهانی بود. ستاره‌ای که کلاس یک هافبک دفاعی بین‌المللی را به رخ کشید و با تجربه بالایش یک موتور توقف‌ناپذیر در قلب زمین محسوب می‌شد. تیموریان در گفت‌وگوی اختصاصی از جام بیستم می‌گوید، از اهداف، آرزوها و البته حسرت‌هایش.

گفتگو با آندرانیک تیموریان از تجربه جام جهانی

 

 

 ando2

شرق پرس:  اشک‌های او در پایان بازی با بوسنی یکی از صحنه‌های تاریخی فوتبال ایران است. ستاره‌ای که در سه بازی ایران در برزیل بیش از همیشه دوید، جنگید و تکل زد و در میانه میدان زحمت کشید تا تیمش سربلند از زمین بازی بیرون بیاید.

 

آندرانیک تیموریان بی‌تردید یکی از ستاره‌های ایران در جام جهانی بود. ستاره‌ای که کلاس یک هافبک دفاعی بین‌المللی را به رخ کشید و با تجربه بالایش یک موتور توقف‌ناپذیر در قلب زمین محسوب می‌شد. تیموریان در گفت‌وگوی اختصاصی از جام بیستم می‌گوید، از اهداف، آرزوها و البته حسرت‌هایش.

 

عملکرد تیم ملی در جام جهانی را چگونه دیدی؟

تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۴ خوب بازی کرد و عملکرد قابل قبولی داشتیم. لیاقت تیم ملی ایران بود که از گروهش صعود کند، اما اتفاقات فوتبالی باعث شد که ما حذف شویم. اینها واقعیت‌های فوتبال است که باید پذیرفت. صادقانه بگویم که من فکر می‌کنم هر کسی که سه مسابقه تیم ملی فوتبال ایران را در جام ‌جهانی دیده باشد، خواهد گفت که ما شایسته قرار گرفتن در رده دوم بودیم.

جام جهانی را خوب شروع کردیم، عالی ادامه دادیم، اما بد به پایان بردیم.

برنامه اصلی ما برای دو بازی اول طراحی شده بود و روی برنامه از پیش تعیین شده‌مان خیلی کار کرده بودیم و موفق هم شدیم. فکر می‌کنم نیجریه و آرژانتین از دست ما قسر در رفتند! (با خنده)‌ ما باید نیجریه را می‌بردیم و حتی مقابل آرژانتین هم باید امتیاز می‌گرفتیم. ما شانس خود را مقابل نیجریه در نیمه اول با ضربه سر گوچی از دست دادیم. مقابل آرژانتین پنالتی دژاگه را نگرفتند و مسی در دقیقه ۹۱ برای آرژانتین گل زد. دو اتفاق باعث شد ما از این دو بازی با دست پر و امتیاز لازم بیرون نیاییم. برنامه ما طوری بود که به مرحله بعد صعود کنیم.

یعنی واقعا پیش از آغاز رقابت‌ها به صعود فکر می‌کردید؟

بله، شاید باور نکنید اما استراتژی کارلوس کرش این بود که با ۴ امتیاز به عنوان تیم دوم به مرحله بعد صعود کنیم. او در تمرینات و اردوها روی این ذهنیت و این هدف کار و برنامه‌ریزی کرد. کرش همیشه می‌گفت اگر بازی نخست را بازنده نباشیم، قطعا به هدف خود می‌رسیم. این هدف ما بود اما هیچگاه رسانه‌ای نشد تا انتظارات و سطح توقعات بالا نرود و فشار روی تیم افزایش پیدا نکند. برنامه ما صعود به مرحله بعد با ۴ امتیاز بود، اما با یک اشتباه داور برنامه ما به هم ریخت. شک نکنید که اگر در بازی با آرژانتین آن اشتباه رخ نمی‌داد، ما صد درصد به دور بعد صعود می‌کردیم.اما در برابر بوسنی آن تیم همیشگی نبودیم.

حقیقت آن است که ما باید در دو بازی قبلی نتیجه می‌گرفتیم، اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که در بازی سوم چیزی برای از دست دادن نداشتیم و صرفا برای گلزنی به میدان رفتیم. اگر برابر بوسنی به قصد برد به زمین نمی‌رفتیم، خیلی فرق داشت، اما ما پس از دو مسابقه اولمان جلوی بوسنی بی‌تعارف به لحاظ بدنی خسته بودیم و گل زودهنگامی که دریافت کردیم هم کار ما را خراب کرد. ما موقعیت‌هایی خلق کردیم، اما نتوانستیم به اندازه کافی گل بزنیم. در نهایت می‌توانم بگویم همه تلاشمان را کردیم و از دل و جان مایه گذاشتیم. فراموش نکنید بوسنی یکی از بهترین تیم‌های دنیا است و بازیکنان بسیار خوبی دارد.

از تو یک صحنه ماندگار به یاد مانده؛ بازی با آرژانتین و آن تکل به اصطلاح کشویی معروف زیر پای مسی…

مسی بهترین بازیکن دنیاست، مهار کردن او فقط کار من نبود. در آن صحنه هم شاید مثل همیشه کارم را انجام دادم، اما چون بازیکن مقابلم مسی بود، حرکت من به چشم آمد. ما توانستیم با اتکا به تلاش جمعی آرژانتین را متوقف کنیم. البته مسی بازیکنی است که باید ۹۳ دقیقه مواظب حرکاتش باشی نه ۹۰ دقیقه.

به نظر تو بزرگ‌ترین دستاورد فوتبال ایران در جام جهانی چه بود؟

بزرگ‌ترین دستاورد فوتبال ایران در جام جهانی مطرح شدن نام ایران بود. تا قبل از آغاز رقابت‌ها همه کارشناسان و رسانه‌ها در پیش‌بینی‌های خود ایران را یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های جام به شمار می‌آوردند، اما در جام جهانی نشان دادیم که فوتبال ایران چه استعدادهایی دارد و کجا ایستاده. قطعا همه مردم ایران به خود می‌بالند که فوتبال ما اینقدر پیشرفت کرده است. من دومین بار بود در جام جهانی شرکت می‌کردم و می‌دانستم در چه سطحی حضور داریم و بازی کردن در این مسابقه‌ها می‌تواند چه سودی برای ملی‌پوشان داشته باشد. جام جهانی به فوتبال ایران این فرصت را می‌دهد که استعدادهای جوانش شناخته شوند تا بتوانند در سطح اروپا بازی کنند. آنها این شانس را دارند که خود را به تیم‌های دیگر معرفی کنند. باز هم می‌گویم که ما لیاقت حضور در دور دوم را داشتیم و از جام جهانی بد خداحافظی کردیم.

عملکرد کارلوس کرش را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

او سه سال برای ما زحمت کشید و ما را به جام جهانی و جام ملت‌های آسیا برد. او در این سال‌ها سخت کار کرد و تمام تجربیاتش را در اختیار ما قرار داد. کرش صد درصد می‌تواند به آینده فوتبال ایران کمک کند و مطمئن باشید که با حضور او در چند سال آینده نتایج بهتری خواهیم گرفت. کرش باید بماند و به فوتبال ما کمک کند. امیدوارم فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش مذاکرات مفیدی با او داشته باشند و او را در ایران نگه دارند.

آینده این تیم را چطور می‌بینی؟! آیا این تیم می‌تواند در جام ملت‌های آسیا مدعی قهرمانی باشد؟

بی‌تردید با این تیم و این کیفیت مدعی جام ملت‌های آسیا هستیم، اما قهرمانی در هر تورنمنتی همیشه دشوار است. با وجود این عمیقا معتقدم که می‌توانیم در استرالیا به قهرمانی برسیم. فکر نمی‌کنم در جام ملت‌های آسیا تیمی بتواند ما را تحت فشار قرار دهد. تیمی که آرژانتین را به تحسین وامی‌دارد، قطعا فراتر از آسیاست.

باشگاه خبرنگاران

 

/انتهای خبر