دکتر سید سعید آرام مدیرکل بهزیستی مازندران در گفتگویی که به مناسبت روز سالمندان گفت 10درصد جمعیت مازندران سالمند محسوب می شود

گفتگو با مدیر کل بهزیستی مازندران به مناسبت روز سالمند

 

 

به گزارش شرق پرس, ۱۰ مهر ماه به‌عنوان روز جهانی سالمندان نامگذاری شده‌ که در این راستا گفت‌وگویی با دکتر سید سعید آرام مدیرکل بهزیستی مازندران ترتیب داده شد که شما را به ادامه مصاحبه دعوت می‌کنیم.

 

 

چه تعداد از جمعیت مازندران را سالمندان تشکیل می‌دهند؟

براساس برآوردهای انجام شده از سرشماری سال ۹۰ حدود ۸.۲ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که این آمار در مازندران ۱۰ درصد معادل ۳۳۰ هزار نفر است.

 

 

بحث سالمندی در هر جامعه‌ای نشان‌دهنده چیست؟

بحث سالمندی جزو افتخارات بشر است و نتیجه توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای است.

 

روش زندگی سالم و پیشرفت‌های بهداشتی در هر جامعه‌ای از فاکتورهای مهم در ارتقای امید به زندگی محسوب می‌شود.

 

 

چگونه می‌توانیم دوران سالمندی فعال داشته‌باشیم؟

در حال حاضر آنچه برای ما مورد توجه است که دوران سالمندی فعال داشته باشیم و بتوانیم به‌عنوان انسان‌های تاثیرگذار در این دوران فعالیت داشته ‌باشیم.

 

 

نباید در دوران سالمندی دچار محدودیت عملکرد شویم درست است که در این دوران عملکرد بدن از لحاظ فیزیولوژیک کاهش می‌یابد اما نباید تاثیر زیادی روی عملکرد افراد داشته‌ باشد.

 

 

 پیشنهاد شما برای داشتن دوران سالمندی فعال چیست؟

باید قبل از دوران سالمندی یعنی دوران میانسالی خودمراقبتی، ورزش و شیوه زندگی سالم را مدنظر قرار دهیم تا با عوارض و مشکلات مواجه نشویم.

 

 

عدم پیشگیری و عدم توجه به این موضوع مهم هزینه‌های بسیاری را به سیستم بهداشتی و درمانی کشور وارد می‌کند.

 

 

خدمات سازمان بهزیستی برای سالمندان جامعه چیست؟

درحال حاضر سه مرکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان در مازندران فعال است علاوه بر وجود این مراکز با توجه به اینکه رویکرد ما عدم قطع ارتباط خانواده با سالمند است هشت مرکز روزانه نیز در سطح استان در حال فعالیت است.

 

 

افراد سالمند در مراکز روزانه از خدمات تخصصی پزشکی، روان‌پزشکی، فیزیوتراپی و برنامه‌های اوقات فراغت بهره‌مند می‌شوند و عصر به آغوش خانواده‌های خود بازمی‌گردند.

 

 

در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نفر از سالمندان از مراکز روزانه نگهداری از سالمندان خدمات دریافت می‌کنند و توانمندی و مهارت لازم را برای ادامه زندگی کسب می‌کنند.

 

 

 با توجه به اینکه امکان حضور برخی سالمندان در مراکز روزانه وجود ندارد آیا سازمان بهزیستی برنامه‌ای برای آنان مدنظر دارد؟

 

 

برای این افراد تیم شامل پزشک، پرستار خدمات تخصصی در منزل را در اختیار سالمند قرار می‌دهند.

 

 

به نظر شما مهم‌ترین علت اینکه سالمندان در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند چیست؟ آیا بهزیستی مازندران دراین خصوص برنامه‌ای در دستور کار دارد؟

 

 

یکی از مهم‌ترین علت عدم توانایی مراقبت از سالمندان است در این راستا بهزیستی مازندران افرادی را برای مراقبت از سالمندان تربیت کرده که وارد خانواده شده و اقدامات مراقبتی و حمایتی را انجام می‌دهند.

 

 

در حال حاضر ۲۴۰ معلول و سالمند در پوشش این طرح قرار دارند و تلاش ما این است که کارهای مراقبتی آنان انجام شود.

 

 

درباره طرح شناسایی نیاز سالمندان توضیح دهید؟ این طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

 

 

این طرح با هدف شناسایی نیازهای سالمندان در بحث خدمات توانبخشی و آموزشی به‌صورت پایلوت از مهر ماه امسال در مازندران آغاز شده و در حال انجام است.

 

 

در حال حاضر پرسش‌گران در حال تکمیل پرسشنامه‌ها و ارزیابی نیازهای ۴۰۰ سالمند هستند و پس از آن ارزیابی مجدد میزان اثربخشی مشخص شود.

 

 

 به نظر شما مهم‌ترین مشکلات دوران سالمندی چیست؟

 

 

بحث بیماری‌ها،بحث‌های حمایتی و مراقبتی از مهم‌ترین مسائل است همچنین مشکل اساسی این افراد بحث رفاهی و مالی است.

 

 

برنامه بهزیستی مازندران به‌مناسبت روز سالمند چیست؟

 

 

برنامه‌های مختلفی به مناسبت این روز برگزار شده و برخی نیز در حال برگزاری است.

 

 

مهم‌ترین برنامه ما برگزاری جلسه شورای ساماندهی سالمندان به‌منظور توانمندسازی و کمک به این قشر از افراد است که قرار است روز دوشنبه ۱۴ مهر ماه به ریاست استاندار مازندران برگزار شد.

 

 

توصیه شما به افراد به‌ویژه جوانان برای داشتن دوران سالمندی فعال چیست؟

از دوران خردسالی همیشه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها دعایشان برای ما این بوده که «انشاءالله پیرشی » بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که از همین اکنون برای دوران سالمندی برنامه‌ریزی کنیم و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از محدودیت‌ها و معلولیت‌ها را مدنظر داشته‌ باشیم و همچنین بحث خودمراقبتی را به‌صورت جدی دنبال کنیم.

 زهرا طاهری/فارس