پور مختار در گفتگوی ویژه شبکه دو که دادکان و علی کفاشیان جضور داشتند گفت: اطلاعات بسیار زیاد و مستندی از سوی اهالی فوتبال به دست ما رسیده است . فدراسیون به لحاط داشتن نقش راهبری نقش مستقیمی در صعود و سقوط برخی تیم ها داشته است.

 

 

 

شرق پرس: علی کفاشیان – رییس فدراسیون فوتبال – و محمد دادکان – رییس اسبق فدراسیون فوتبال – میهمانان پنجشنبه شب گفتگوی ویژه خبری شبکه دو بودند.

 

در ابتدای این برنامه گزارشی از فساد در فوتبال پخش شد که در آن حمید رسایی نماینده مجلس و حسین آذین در رابطه با این فساد سخنانی را ارائه کردند.

 

ابتدا علی کفاشیان درباره خروجی گرارش کمیسیون اصل نود گفت : من اعتقاد دارم فساد در فوتبال وجود ندارد.بلکه خطاهایی در ورزش وجود دارد .باید در ابتدا فساد را تعریف کنیم، این که برخی تخلفات صورت گیرد به معنای فساد نیست، مثل برخی قرارداها و اشتباهات داوری. این ها را نمی توان به عنوان فساد مطرح کرد.

 

 

dadkan89

 

سپس محمد دادکان گفت: سخن امام کاظم است که اگر جایی رو به فساد میرود در بین مسئولانش هم فساد وجود دارد. من در فوتبال فساد نمی بینم، فوتبال سبب شادابی و نشاط در جامعه می شود، بلکه آدم ها هستند که فوتبال را به فساد می کشانند، فکر می کنند فساد در فوتبال یعنی پول جابه جا شدن و داور را عوض کردن. بلکه فساد یعنی جابه جایی آدم هایی که از فوتبال چیزی نمی دانند و دروغ های فوتبال.

 

 

در ادامه پور مختار در ارتباط تلفنی با برنامه اظهار داشت: ما گزارش فساد در فوتبال را به نحوی خلاصه کرده ایم که اساس این فساد حفط شود .

 

وی در رابطه با صحبت های کفاشیان گفت :کفاشیان نزد ما به وجود انواع فساد در فوتبال اعتراف کرده است. با سخنان دادکان هم موافقم که اشخاص را فاسد می داند. اشخاصی که در باشگاه ها و فدراسیون فعالیت می کنند. اگر جرمی در فوتبال اتفاق افتد باید به دادستانی ارجاع شود. ما فساد را به عنوان جرم نمی دانیم. تخلفات اداری یکی از عوامل فساد در فوتبال است. گزارش مستندی بین مدیران و بازیکنان و داوران به کرات اتفاق افتاده و یا عدم بازی برخی بازیکنان سبب تبلنی میشود.

 

کفاشیان در ادامه برنامه گفت: فرض کنید برخی شعبه های بانک های بزرگ تخلف صورت بگیرد. فساد در فوتبال به خاطر این مسائل فوتبال مانند یک اتاق شیشه ای می ماند که جلوه بیشتری دارد.

 

دادکان نیز خاطرنشان کرد: من از پور مختار خواهش می کنم قبل از این که افراد فاسد را وارد ورزش نکنند که هیچ رزومه ای در ورزش ندارند. ورزش کشور در هشت سال نابسامانی اقتصادی به دست کسانی افتاد که هیچ کارنامه ای نداشتند و برای باقی ماندن مجبور به خرج کردن شدند.

 

کفاشیان گفت: باشگاه های ما مستقل هستند و ما نمی توانیم در آن ها نفوذ داشته باشیم. اختیارات ما مربوط به مجمعی است که از همین باشگا ها انتخاب می شوند.

 

دادکان افزود: زمان ما هم این افراد وجود داشتند ولی روی آن ها نطارت صورت می گرفت.

 

 

پور مختار در ادامه گفت: اطلاعات بسیار زیاد و مستندی از سوی اهالی فوتبال به دست ما رسیده است . فدراسیون به لحاط داشتن نقش راهبری نقش مستقیمی در صعود و سقوط برخی تیم ها داشته است.

 

کفاشیان افزود: ما در مورد مربیان مسئله دار از مراجع مختلف استعلام گرفتیم و اگر مدرک مستدلی به ما میرسید که آن ها فاسد نیستند اجازه فعالیت این مربیان را صادر نمی کردیم.

 

پور مختار گفت: کفاشیان از سال ۸۵ تا ۹۳  ،  ۱۸۸ سفر داشته و دبیر فدراسیون در این زمان حدود ۲۱۸ سفر داشته است. کمیسیون حرف های خود را مستند و صریح می زند و ما هیچ تردیدی در این خصوص نداریم. بعد از این که گزارش قرائت شد ما در خصوص مسایل مختلف مالی به دادستانی رجوع خواهیم کرد. عمده ترین بحث ما مسایل مالی است. داوری که محروم می شود و بعد از کفاشیان :این که ما چیزی به داور بگوییم و اشتباه داور را تبانی فرض کنیم درست نیست. رکن قضایی ما تشخیص داد و داوری را دو سال محروم کرد . ما در این خصوص نیمه مطمین بودیم.

 

دادکان نیز گفت: در فدراسیون من هم به این نتیجه رسیدیم که داوری مشکل داشته و وی را محروم کرده ایم. وی بعد ها نزد من اعتراف کرد، فدراسیون از من خواسته بازی را دراوررم و درست نیست که سازمان لیگ و فدراسیون خوب و بد خود را از هم جدا کنند. به کفاشیان احترام می گذارم چرا که بارها گفته فدراسیون دادکان از لحاط مالی شفاف بوده است.البته من نشنیده ام که داور بگوید از من خواسته اند بازی را درآورم.

 

دادکان ادامه داد: به کفاشیان فشار می آورند که آدم های ضعیف تر را وارد فدراسیون کند.

 

پورمختار نیز در ادامه اظهار داشت: در فدراسیون و باشگاه ها مسایل مالی مبهمی وجود دارد. مثل این که نحوه قرارداها و میزان انها مبهم می باشد. برخی رسانه ها با جوسازی بازیکنی را مطرح کرده و وی را به باشگاه های بزرگ می فروشند.

 

 کفاشیان گفت: من چند باری به کمیسیون اصل نود رفتم.برخی رسانه ها با نداشتن امانتداری مسایلی را مطرح می کنند که صحت ندارد. من هم می دانم که برخی دلالان وجود دارند.

 

دادکان گفت: پورمختار اشاره کرد که بازیکنان تخطی کردند. باید مدیران ورزشی که از سپاه و شهربانی وارد ورزش شده اند نیز توبیخ شوند. بیشتر ان ها کار را عقب می اندازند. اگر در ورزش هزار پدر سوختگی باشد من هزار ویکمی آن را بلدم! در لیست برخی تیم ها نفر بیست و دوم و سوم وجود خارجی ندارند و آخر فصل پول آن بازیکن معلوم نیست به جیب چه کسی میرود. این تخلف نیست؟

 

 پورمختار در جواب صحبت های دادکان اظهار داشت: این که شما نهاد ها را نام بردید اکثر آنها نیروهای توانمندی هستند. شاید برخی از آنها توپ پلاستیکی را هم لمس نکرده باشند ولی حکم کلی نمی توان داد. ما باید مدیرانی سالم و آشنا و متعهد به فوتبال را وارد این ورزش کنیم.

 

دادکان گفت :چه کسی دنبال مدیرانی میرود که سالم نباشد؟ ما برویم دنبال مدیری بگردیم که بعد از چهار ماه یک مجموعه موفق را دچار ناراحتی نکند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران وی ادامه داد: ما باید از ورود خودروسازی ها به ورزش خودداری کنیم ،چرا که آن ها به این خاطر آسیب می بینند و کاری هم پیش نمی برند.