اولین المپیاد فرهنگی ورزشی کارگران کشور با میزبانی 14 شهر مازندران و رقابت همزمان حدود دو هزار ورزشکار مرد و زن 24 رشته ورزشی به مدت دو روز برگزار شد.

 

olampiad-keshvari5

به گزارش شرق پرس, اولین المپیاد فرهنگی ورزشی کارگران کشور با میزبانی ۱۴ شهر مازندران و رقابت همزمان حدود دو هزار ورزشکار مرد و زن ۲۴ رشته ورزشی به مدت دو روز برگزار شد و در پایان تیم مازندران بالاتر از تیم های تهران و اصفهان به مقام قهرمانی رسید .

 

 

این رویداد که پس از مسابقات جام ملت های آسیا در تهران ، پرتعداد ترین مسابقه ورزشی برگزار شده در کشور است ، محک مناسبی برای سنجش توانایی مازندران برای میزبانی از مسابقات ورزشی بزرگ و برون مرزی بود که به نظر می رسد با اتخاذ برخی تصمیمات و رفع نواقص موجود بتوان به این استانداردها نیز دست یافت .

 

 

استاندار مازندران در گفت و گو با  ایرنا به این نکته اشاره کرد و گفت : سابقه برگزاری مسابقات ورزشی مازندران نشان می دهد اگر اعتماد بیشتری به مجموعه ورزشی این استان صورت گیرد ، می توان مسابقات بزرگ در رتبه های بالای جهانی را نیز در این استان میزبانی کرد

 

ربیع فلاح بیان کرد : اگر در برخی استان های کشور ، فقط مراکز استان ها از زیرساخت مناسب و کافی ورزشی برخوردارند ، همه شهرهای مازندران امکانات مناسب ورزشی داشته و می توانند مرکز استان را در برگزاری مسابقات ورزشی بزرگ همراهی کنند .

 

استاندار مازندران به میزانی مازندران از اولین المپیاد فرهنگی ورزشی کشور اشاره کرد و گفت : ۱۴ شهر استان به صورت همزمان مسابقات این المپیاد را میزبانی می کنند که این میزبانی، تمرین بسیار مناسبی برای تکرار پذیرش رقابت های ورزشی بزرگ در آینده است .

 

فلاح افزود : در این رقابت ها ۱۴ شهر استان میزبان رشته های ورزشی گوناگون هستند اما شهرهای دیگر استان متقاضی پذیرش این رقابت ها بودند که متاسفانه نتواستیم این مسوولیت را به آنها واگذار کنیم .

 

در این رقابت ها ، بانوان کارگر کشور در ۵ رشته با هم رقابت کردند که سهم بانوان مازندرانی از مدال های توزیع شده این بخش، فقط ۳ مدال بود .

 

در پایان مسابقات بدمینتون ، آزاده ترازی از خراسان رضوی ،هاجر فتحی از گیلان، و شراره سروری از بوشهر و کتایون راغب از مازندران به طور مشترک مدال برنز را به دست آوردند.

 

بانوان مازندرانی در رقابت های والیبال ، تنیس روی میز و دومیدانی توفیقی نداشته و فقط نظاره گر حریفان خود برای کسب مدال بودند .

 

در والیبال تیم تهران قهرمان شد ، فارس در جایگاه دومی ایستاد ،اصفهان سوم شد و تیم مازندران به کسب مقام چهارمی بسنده کرد.

 

در رقابت های تنیس روی میز تیم خراسان رضوی بر سکوی اول ایستاد، خوزستان دوم شد و تیم اصفهان به مقام سوم دست یافت .

 

در دوومیدانی که در ۵ ماده برگزار شد در رقابت های ۶۰ متر، محبوبه فرازی از خراسان رضوی ، در ماده پرتاب وزنه ، نرگس سلیمانی چاهک از خراسان رضوی ،در ماده پرش طول ، محبوبه فرازی از خراسان رضوی ، در ماده دوی ۴۰۰ متر ، زهره آزادمهر از مرکزی و در ماده دوی هزار و ۵۰۰ متر ، تکتم حیدری از تیم خراسان شمالی عناوین قهرمانی را به خود اختصاص دادند.

 

آمادگی جسمانی ، تنها رشته ورزشی بود که بانوان مازندرانی موفق به کسب مدال طلا در آن شدند .

 

در رده سنی زیر ۲۹ سال این رقابت ها ، نفیسا معصومی از مازندران ، در رده سنی ۳۰ تا ۳۹ سال زهرا کوچکی از البرز و در رقابت های رده سنی ۴۰ سال به بالا حلیمه محمودی از تیم مازندران، بر سکوی قهرمانی قرار گرفتند .

 

در بخش تیمی این رقابت ها هم تیم مازندران اول شد و تیم های خراسان رضوی و تهران دوم و سوم شدند .

 

در رقابت های بخش مردان ، توفیق اصلی کسب مدال بر دوش کشتی گیران آزاد و فرنگی بود که با کسب هفت عنوان قهرمانی ، نقش فراوانی در قهرمانی مازندران در پایان این رقابت ها داشتند .

 

در پایان رقابت های این رشته در کشتی آزاد تیم مازندران با کسب ۴ مدال طلا ، ۳ نقره و ۲ برنز بر سکوی قهرمانی ایستاد ، تیم تهران با ۳ طلا و ۳ نقره دوم شد وتیم خراسان شمالی با یک طلا و یک برنز در جایگاه سوم این رقابت ها ایستاد .

 

در کشتی فرنگی نیز تیم مازندران با ۳ طلا و ۲ نقره در جایگاه اول ایستاد ، تیم تهران با ۳ طلا و یک نقره دوم شد و تیم اصفهان با یک طلا و یک نقره سوم شد .

 

علی حاج آقانیا از مازندران در وزن ۵۷ کیلوگرم پژمان جوربانیان از تهران در وزن ۶۱ کیلوگرم ، سعید صالحی ازتهران در وزن ۶۵ کیلوگرم ، سبحان محمدزاده از مازندران در وزن ۷۰ کیلوگرم ، سیدجعفر قاسمی از مازندران در وزن ۷۴ کیلوگرم ، رضا بیات از تیم تهران در وزن ۸۴ کیلوگرم ، جلیل پیرمردی از تیم خراسان شمالی در وزن ۹۷ کیلوگرم و جعفر شمس ناتری از تیم مازندران در رقابت های وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد ، به مدال طلای دست پیدا کردند .

 

همچنین رامین باستانی از تهران در وزن ۵۹ کیلوگرم ، احسان فراهانی از تهران در وزن ۶۶ کیلوگرم ، افشین اسلامی از مازندران در وزن ۷۱ کیلوگرم ، علی امامی از مازندران در وزن ۷۵ کیلوگرم ، میلاد عرب جعفری از اصفهان در وزن ۸۰ کیلوگرم ، شهاب شکری از کرمانشاه در وزن ۸۵ کیلوگرم ، سامان نوروزی از مازندران در وزن ۹۸ کیلوگرم و بهنام مهدی زاده از تهران در وزن ۱۳۰ کیلوگرم ، مدال طلای کشتی فرنگی را به گردن آویختند .

 

حضور چهره های نامدار ملی پوش کشتی از تیم مازندران و دیگر استان های شرکت کننده ، از عوامل اصلی افزایش کیفیت فنی رقابت های کشتی این المپیاد بود .

 

در رقابت های رشته تنیس روی میز و در بخش دونفره ، روح الله شیشیه گرها و علیرضا بیگدلی از قزوین و در انفرادی ، رامین شریفی از گلستان به مدل قهرمانی رسیدند .

 

این رقابت ها در بابل مهد و مرکز تنیس روی میز مازندران برگزار شد اما پینگ پنگ بازان مازندرانی نتوانستند راهی به جمع مدال آوران این رقابت ها داشته باشند .

 

در رشته ورزشی دوچرخه سواری ، مازندرانی ها موفق به کسب یک مدال طلا و یک عنوان سومی شدند .

 

در رده سنی زیر ۲۹ سال این رشته ، مرتضی رضوانی از مازندران ،در رقابت های رده سنی ۳۰ تا ۳۹ سال مهدی برجی از تهران ، در رقابت های رده سنی ۴۰ تا ۴۹ سال رضا الماسی از البرز ،در رقابت های رده سنی ۵۰ تا ۵۹ سال بیژن امیرآخور از تهران و در رقابت های رده سنی بالای ۶۰ سال احمد برزگر از فارس موفق به کسب مدال طلا شدند .

در این بخش و در رده سنی ۵۰ تا ۵۹ سال ، عزت الله مظاهری از تیم مازندران به قرار گرفتن در رده سومی اکتفا کرد .

 

در بخش دور حذفی و در رقابت های رده سنی ۴۰ تا ۴۹ سال ، مجید ربیعی از تهران ،در رده سنی ۵۰ تا ۵۹ سال ، بیژن امیرآخوری از تهران و در رده سنی ۶۰ سال به بالا ، احمد برزگر از تیم فارس در جایگاه قهرمانی ایستادند .

 

در رشته ورزشی وزنه برداری که گمان می رفت ورزشکاران مازندرانی بتوانند مدال های فراوانی کسب کنند ، اعضای تیم کارگری مازندران فقط به کسب یک مدال برنز در وزن ۸۵ کیلوگرم که توسط علی اکبر بابایی کسب شد قناعت کردند .

 

در این رشته تیم کردستان به مقام قهرمانی رسید ، ایلام دوم شد و آذربایجان شرقی در جایگاه سوم قرار گرفت .

 

میلاد رضایی از کردستان در وزن ۵۶ کیلوگرم ، علی اصغر غفوری از اصفهان در وزن ۶۲ کیلوگرم ، کیومرث مقدسی از آذربایجان شرقی در وزن ۶۹ کیلوگرم ، شاهو جوانمردی از کردستان در وزن ۷۷ کیلوگرم ، حمید ملکی از ایلام در وزن ۸۵ کیلوگرم ، احسان معتمدی از تهران در وزن ۹۴ کیلوگرم ، حسام رزقی از آذربایجان شرقی در وزن ۱۰۵ کیلوگرم و مهدی میرزایی از ایلام در وزن مثبت ۱۰۵ کیلوگرم ، نفرات طلایی رقابت های وزنه برداری بودند .

 

در رشته ورزشی دومیدانی هم دست مازندرانی های بدون مدال ماند و همه مدال های توزیع شده مواد شش گانه این رشته میان ورزشکاران استان های دیگر توزیع شد .

 

این رقابت ها در شش ماده برگزار شد که در ماده ۶۰ متر با مانع سیاوش سپهوند از لرستان ،در ۶۰ متر بهروز سیستانی پور از خراسان رضوی ،در ماده ۴۰۰ متر سجاد زارعی از لرستان ،در ماده پرش طول بهروز سیستانی پور از خراسان رضوی ،در ماده هزار متر علیرضا آریا نیک از خراسان رضوی ،در ماده پرتاب وزنه علیرضا مهرصفوتی از تهران عناوین قهرمانی را به خود اختصاص دادند .

 

در رشته های تیمی ، مازندران شرایط مناسبی داشت و در همه آن ها راهی به جمع تیم های حاضر بر سکوی قهرمانی پیدا کرد .

 

در رقابت های هندبال تیم مازندران عنوان قهرمانی را به دست آورد . پس از مازندران تیم های لرستان ومرکزی دوم و سوم شدند.

 

در رقابت های فوتسال تیم تهران مدال طلا را به گردن آویخت ، هرمزگان دوم شد و تیم مازندران در جایگاه سوم این رقابت ها ایستاد .

 

در مسابقات والیبال تیم تهران اول شد ، قزوین در جایگاه دومی ایستاد و مازندران سوم شد و در فوتبال ساحلی تیم یزد عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد، مازندران در جایگاه دوم ایستاد و لرستان مقام سوم را کسب کرد.

 

در رشته ورزشی اسکواش تیم های گلستان ، مازندران و اصفهان اول تا سوم شدند .

 

در رقابت های کاراته در بخش کاتا محمدرضا باتوانی از اصفهان اول شد و رضا زارع از شیراز صاحب نشان مدال نقره شد.

 

در بخش کومیته ، تیم تهران با کسب ۳ مدال طلا و ۳ نقره بر سکوی قهرمانی ایستاد، تیم قم با ۲ طلا و ۲ برنز نایب قهرمان شد و تیم اصفهان با یک طلا ، یک نقره و ۲ برنز به قرار گرفتن بر سکوی سوم این رقابت ها اکتفا کرد .

 

در رقابت های شنا و در در رشته ۱۰۰ متر آزاد رده سنی زیر ۳۹ سال فتاح اسدپور از مازندران ، در رشته ۱۰۰ متر آزاد رده سنی بالای ۴۰ سال ساسان کریمی از خوزستان ،در ماده ۱۰۰ متر قورباغه رده سنی زیر ۳۹ سال علی امینی نجفی از تهران و در ماده ۱۰۰ متر قورباغه رده سنی بالای ۴۰ سال پیمان کپچالی از آذربایجان شرقی ، قهرمان شدند .

 

در جودو و در وزن منهای ۶۰ کیلوگرم مصطفی احمدی از مازندران ، در وزن منهای ۷۳ کیلوگرم محمد محمدی از خراسان شمالی ،در وزن منهای ۹۰ کیلوگرم یونس ولی زاده از خراسان شمالی و در وزن یکصد کیلوگرم محسن رستمی از مازندران در جایگاه قهرمانی ایستادند .

 

در شطرنج عامر امینی از مازندران اول شد ،حسین مریخ از استان البرز دوم شد و مهدی حسینعلی از زنجان و غلامرضا پارسا متین از تهران به طور مشترک سوم شد .

 

در رقابت های تکواندو این مسابقات هم تیم اصفهان به مقام قهرمانی رسید ، مازندران دوم شد و تیم تهران در جایگاه سوم ایستاد .

 

این رقابت ها به دلیل آن که ، اولین سال برگزاری خود را پشت سر گداشت ، دارای معایب و نواقصی بود که به نظر می رسد در صورت لزوم برگزاری آن در سال های آینده ، برطرف شدن آن ها بسیار ضروری است .

 

از جمله معایب این مسابقات که موجب وارد شدن لطمه به کیفیت این مسابقات شد ، حضور کارگران ورزشکار با سنین بالا بود که به گفته کارشناسان این امر موجب کاهش سطح کیفی مسابقات شد و بر لزوم تعیین شرط سنی برای ورود به این مسابقات صحه گذاشت.

 

همزمانی برگزاری ۲۴ رشته در ۱۴ شهر مازندران ، شاید نقطه عطفی در تاریخ ورزش مازندران به شمار رفته و موجب سنجش توانایی های ورزشی این استان شد.