گزارش ها حکایت از جان باختن نزدیک به 300 نفر و مجروح شدن بیش از یکهزار و 200 نفر در مناطق مختلف این کشور دارد. هزاران نفر نیز بر اثر این زلزله آواره و بی خانمان شده اند.

 

 

 

شرق پرس: ساعت حدود ۱۴ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه به وقت اسلام آباد، زمانی که تنها چند ساعت از توقف بیش از دو شبانه روز بارش مداوم باران سیل آسا و برف در مناطق وسیعی از پاکستان می گذشت، زمین ناگهان به خود لرزید و زمین لرزه ای هفت و نیم ریشتری که ۶۰ ثانیه سراسر دلهره، اضطراب و وحشت بود، سراسر پاکستان و حتی افغانستان، تاجیکستان، هند و مناطقی ازبرخی دیگر کشورهای جنوب و مرکز آسیا را لرزاند.

 

 گزارش رسانه های پاکستان به نقل از منابع محلی و تیم های امداد و نجات حکایت از جان باختن نزدیک به ۳۰۰ نفر و مجروح شدن بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر در مناطق مختلف این کشور دارد. هزاران نفر نیز بر اثر این زلزله آواره و بی خانمان شده اند.

 

مرکز این زمین لرزه، منطقه ای در شمال شرقی افغانستان (حدود ۲۵۰ کیلومتری شمال شرقی کابل) اعلام شده است؛ منطقه ای صعب العبور در قلب کوه های «هندوکش» که طبق گزارش ها، هنوز تیم های امداد و نجات به این مناطق کوهستانی اعزام نشده اند و دولت افغانستان قرار است صبح روز سه شنبه تیم های امداد و نجات را به این مناطق اعزام کند.

 

این زمین لرزه، بیشترین خسارت را در مناطق شمال و شمال غربی پاکستان و شهرها و روستاهای مختلف ایالت «خیبر پختونخوا»، ایالت «گلگیت بلتستان» و «کشمیر» وارد کرده است؛ مناطقی که در دو شبانه روز گذشته بخش های وسیعی از آن شاهد بارش زودهنگام برف سنگین بود و ارتفاع برف در برخی نقاط این مناطق، به بیش از یک متر می رسد.

 

بارش برف و باران شدید در مناطق زلزله زده پاکستان، موجب تشدید خسارات این زمین لرزه شده ضمن اینکه عملیات امداد و نجات را با مشکل مواجه کرده است. در بخش هایی از این مناطق، رانش زمین و ریزش کوه موجب مسدود شدن جادها و معابر شده و امداد رسانی از طریق راه های زمینی عملا امکان پذیر نیست.

 

فرمانده ارتش پاکستان بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه، به تمام واحدها اعلام کرد تا برای کمک رسانی به زلزله زدگان، هرگونه اقدام لازم را انجام دهند و منتظر دریافت دستور از مرکز نمانند. تعدادی از بالگردها ارتش در اختیار عملیات امداد رسانی به ویژه در مناطق کوهستانی و صعب العبور قرار گرفته است.

 

شبکه های خبری پاکستان از زمان وقوع زمین لرزه تا کنون، با قطع برخی از برنامه های خود، گزارش های لحظه به لحظه از زلزله پخش می کنند.

 

با توجه به شدت سرما در بیشتر مناطق زلزله زده در پاکستان و همچنین افغانستان، زلزله زدگان شرایط دشواری را پیش رو دارند و نیازمند امداد رسانی سریع هستند.

 

در ادامه خسارات ناشی از زلزله مردم بخش هایی از شمال هند و حتی پایتخت نشینان این کشور هم زمین لرزه روز دوشنبه را کاملا احساس کردند.

 

گزارش ها حاکی است این زمین لرزه خسارات چندانی در هند نداشته و تا کنون تنها موجب کشته شدن یک نفر شده است.

 

به گزارش ایرنا, تازه ترین گزارش ها از تلفات زمین لرزه در افغانستان هم حاکی است که بیش از ۸۰ نفر از مردم مناطق زلزله زده جان خود را از دست داده اند و صدها نفر دیگر نیز مجروح شده اند. با توجه به صعب العبور بودن مناطق زلزله زده، احتمال افزایش تلفات در ساعات آینده وجود دارد اما کوهستانی بودن مرکز زمین لرزه و کم جمعیت بودن منطقه، سبب شده است تا این زمین لرزه به رغم شدت آن، خسارات و تلفات نسبتا کمی داشته باشد.