رئیس اداره محیط زیست بهشهر گفت: این آتش‌سوزی در سطح وسیعی از زمین‌های میانکاله رخ داده است و افزود شواهد حاکی از عمدی بودن این آتش‌سوزی است

 

شب گذشته بخش وسیعی (حدود۸۰هکتار) از زمین‌های میانکاله دچار آتش‌سوزی شد.

atashsozjangal

به گزارش شرق پرس رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر از آتش‌سوزی در بخش وسیعی از شبه‌جزیره بین‌المللی میانکاله و از بین رفتن ۸۰ هکتار از پوشش گیاهی این پناهگاه، خبر داد و گفت: آتش سوزی عمدی بوده است.

زمان رضااحمدی امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: شب گذشته در منطقه “میانکاله صحرا” در ضلع جنوبی پناهگاه حیات وحش میانکاله، گزارش آتش‌سوزی پراکنده داشتیم.

وی بیان داشت: بلافاصله ماموران یگان حفاظت مستقر در میانکاله، با یک دستگاه تراکتور و تانکر آب به محل مورد نظر عزیمت کردند، اما به ‌دلیل گرمای هوا، وزش باد و پراکندگی آتش‌سوزی درخواست کمک کردیم.

رئیس حفاظت محیط زیست بهشهر با بیان اینکه  هماهنگی‌های لازم برای مهار آتش و اعلام وضعیت اضطراری انجام شد، افزود: با همکاری فرمانداری، پاسگاه انتظامی امیرآباد، خودروهای آتش‌نشانی بندر امیرآباد، یگان حفاظت منابع طبیعی، شهرداری بهشهر و تعدادی از فعالان محیط زیست، و پس از هشت ساعت تلاش بی‌وقفه، این حادثه در بامداد امروز، مهار شد.

رضااحمدی گفت: در گزارش اولیه، وسعت آتش‌سوزی حدود یک‌صد هکتار برآورد شده بود، بررسی و بازرسی‌های انجام ‌شده، حکایت از آتش‌سوزی در ۸۰ هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله دارد.

این مسئول تصریح کرد: این مناطق، دارای ۷۰ درصد پوشش سازیل و ۳۰ درصد پوشش انار وحشی و تمشک، همچنین زیستگاه دُراج و قرقاول است، البته هنوز بررسی‌ها تمام نشده تا ببینیم آیا پرندگان هم طعمه آتش‌سوزی شدند یا خیر.

وی گفت: به‌دلیل اینکه آتش‌سوزی در چند نقطه، پراکنده بود، نشان از عمدی ‌بودن آتش‌سوزی دارد که تحقیقات در این زمینه، در دست بررسی است.

شبه‌جزیره بین‌المللی میانکاله، هر ساله به ‌دلیل گرمای هوا، تاثیر باد، و یا عوامل انسانی، طعمه آتش می‌شود که پس از آتش‌سوزی دو هکتاری ابتدای امسال، این دومین آتش‌سوزی سال ۹۳ در جزیره میانکاله است.

پناهگاه حیات وحش میانکاله، به وسعت ۶۸.۸ هزار هکتار، دارای دو اکوسیستم آبی و خشکی، شامل تالاب و شبه‌جزیره است.