مالباخته در خصوص نحوه اطلاع از سرقت کارت عابربانک خود نیز به کارآگاهان گفت: فردای آنروز به شعبه بانک مراجعه و موضوع را با ریاست بانک در میان گذاشتم؛ پس از بررسی موضوع به بنده اعلام شد که فرد یا افرادی با ریختن چسب بر روی دکمه ی برخی از گزینه های عملیات بانکی دستگاه مانع از انجام عملیات بانکی بنده شده و پس از سرقت کارت و اطلاع از رمز آن اقدام به برداشت پول از داخل حساب کرده اند.

استفاده از چسب قطره ای برای سرقت کارتهای عابربانک

 

 

شرق پرس: جوانی که در زمان مراجعه افراد به دستگاه‌های خودپرداز با از کار انداختن برخی کلیدهای دستگاه و استفاده از یک لحظه از غفلت آنها رمز عابربانک را برداشته و سپس با سرقت کارت اقدام به برداشت وجه می‌کرد، توسط پلیس دستگیر شد.
 

در مورخه ۷ آبان ۹۳ فردی با مراجعه به کلانتری ۱۲۱ سلیمانیه به مأموران اعلام کرد: در زمان مراجعه به دستگاه خودپرداز ( ATM )، دستگاه کارت مرا بازپس نداد اما چند ساعت پس از آن و از طریق پیامک متوجه برداشت پول از حساب عابربانک خود شدم.

 

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری به دستور شعبه پنجم بازپرسی دادسرای ناحیه ۱۴ تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

 

اظهارات مالباخته:

مالباخته پس از حضور در پایگاه ششم آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در ساعت ۱۸:۳۰مورخه ۶ آبان ۹۳ برای دریافت پول به دستگاه خودپرداز شعبه خیابان نبرد مراجعه کردم؛ کارت عابربانک را به داخل دستگاه زده و قصد دریافت پول را داشتم اما دستگاه درخواست مرا انجام نداد؛ قصد انصراف و بازپس گرفتن کارت را داشتم اما دستگاه کارت را نیز بازپس نداد.

 

در همین زمان جوانی حدودا ۳۰ ساله که در نزدیکی من ایستاده بود، پیشنهاد داد تا موضوع را با نگهبان بانک در میان گذاشته تا کارت را از دستگاه گرفته و بازپس دهد؛ من نیز به درب بانک مراجعه کرده اما کسی در داخل بانک حضور نداشت.

 

مجددا به دستگاه خودپرداز مراجعه کردم و این بار متوجه شدم که دستگاه به حالت عادی بازگشته و درخواست کارت جدید می کند و از آن جوان نیز خبری نیست. به تصور اینکه کارت در داخل دستگاه باقی مانده و فردای آنروز می توانم با مراجعه به بانک، کارت خود را دریافت کنم به سمت منزل حرکت کردم که در طی مسیر و با دریافت چندین پیامک متوجه شدم که در چندین نوبت مبلغ ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از حساب بنده برداشت شده است.»

 

مالباخته در خصوص نحوه اطلاع از سرقت کارت عابربانک خود نیز به کارآگاهان گفت: فردای آنروز به شعبه بانک مراجعه و موضوع را با ریاست بانک در میان گذاشتم؛ پس از بررسی موضوع به بنده اعلام شد که فرد یا افرادی با ریختن چسب بر روی دکمه ی برخی از گزینه های عملیات بانکی دستگاه مانع از انجام عملیات بانکی بنده شده و پس از سرقت کارت و اطلاع از رمز آن اقدام به برداشت پول از داخل حساب کرده اند.

 

بررسی تصاویر دوربین های مداربسته:

 با توجه به شیوه و شگرد برداشت پول از حساب مالباخته، بررسی شکایت های مشابه در دستور کار کارآگاهان پایگاه ششم قرار گرفت و کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از شکات و مالباختگانی شدند که کارت های عابر بانک آنها به همین شیوه سرقت و از حساب های آنها برداشت صورت گرفته بود.

 

در ادامه و با بررسی تصاویر بدست آمده از دوربین های مداربسته بانکی کارآگاهان اطمینان پیدا کردند که فرد مشخصی در تمامی سرقت ها حضور داشته که در زمان مراجعه مالباختگان به دستگاه های خودپرداز ( ATM ) و اقدام جهت برداشتن پول و … رمز کارت آنها را برداشته و در ادامه زمانی که شکات جهت دریافت کارت های عابربانک به شعبات بانکی مراجعه می کردند در همان زمان کوتاه کارت های عابربانک را سرقت و با مراجعه به سایر شعبات یا مراکز خرید اقدام به برداشت تمامی موجودی حساب ها کرده است.

 

شناسایی و دستگیری مجرم سابقه دار:

با توجه به تصاویر بدست آمده از دوربین های مداربسته بانکی و بهره گیری از بانک اطلاعات مجرمان سابقه دار کارآگاهان موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه دار در زمینه کلاهبرداری بنام احسان . ش ( متولد ۱۳۶۷ ) شدند که تنها به همین شیوه و شگرد اقدام به سرقت کارت های عابربانک و در ادامه برداشت پول از حساب مالباختگان می کرد.

 

با شناسایی تصویر احسان توسط تعدادی از شکات و مالباختگان به عنوان جوانی که به آنها پیشنهاد مراجعه به درب شعبات بانکی را کرده و همچنین شناسایی تصویر احسان در برخی از مراکز خرید که با عابربانک متعلق به مالباختگان اقدام به خرید کرده بود، شناسایی مخفیگاه و دستگیری وی در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت.

 

در شرایطی که هیچگونه آدرس مشخصی از آخرین مخفیگاه متهم وجود نداشت و متهم پس از آزادی از زندان، چندین بار اقدام به تغییر محل سکونت خود کرده بود سرانجام با انجام اقدامات پلیسی آخرین مخفیگاه وی در منطقه مشیریه شناسایی و پس از اطمینان از حضور وی در داخل مخفیگاه، در مورخه ۲۳ فروردین ۹۴ دستگیر و در بازرسی از مخفیگاهش نیز تعدادی از کارت های متعلق به تعدادی از شکات و سایر مالباختگان کشف شد.

 

متهم که چاره ای جز اعتراف نداشت به دهها فقره کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع به این شیوه اعتراف و عنوان داشت: عمدتا در ساعات غیراداری و در زمان تعطیلی شعبات بانکی اقدام به از کار انداختن برخی کلیدهای دستگاه های خودپرداز کرده و زمانی که افراد به دستگاه های خودپرداز مراجعه می کردند در یک لحظه از غفلت آنها استفاده و رمز عابربانک های آنها را برداشت می کردم.

 

سرهنگ کارآگاه رضا امیدی، رئیس پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: با اعتراف صریح متهم به دهها فقره سرقت و کلاهبرداری در سطح شهر تهران و شناسایی تعدادی از شکات و مالباختگان از کلیه مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد مورد سرقت کارت های عابربانک، کلاهبرداری و برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی شدند دعوت می شود تا جهت شناسایی متهم و پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در میدان نبرد – انتهای خیابان شهید بیدچی مراجعه کنند.
فارس