این ایرانی به دلیل انتقال ماده مخدر حشیش به اعدام محکوم شده بود. حکم اعدام وی در یکی از زندان های منطقه الشرقیه عربستان سعودی اجرا شد.

 

اعدام یک ایرانی در عربستان

وزارت کشور عربستان سعودی از اعدام یک ایرانی به اتهام قاچاق مواد مخدر خبر داد.

شرق پرس: به گفته وزارت کشور عربستان سعودی سه شهروند سوریه و یک ایرانی به دلیل قاچاق مواد مخدر محکوم شده بودند و روز سه شنبه اعدام شدند.

 

عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: براساس این گزارش، این ایرانی به دلیل انتقال ماده مخدر حشیش به اعدام محکوم شده بود. حکم اعدام وی در یکی از زندان های منطقه الشرقیه عربستان سعودی اجرا شد. منطقه الشرقیه در ساحل جنوبی خلیج فارس قرار دارد.

 

وزارت خارجه ایران هنوز درباره اجرای این حکم واکنشی نشان نداده است.

نام این شهروند ایرانی “رضا عباس فاضل دریساوی” و جرم وی قاچاق حجم زیادی از ماده مخدر حشیش از طریق دریا به خاک عربستان سعودی اعلام شده است.

 

با این ۴ اعدام، آمار اعدامی های عربستان سعودی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به ۴۵ نفر افزایش می یابد.

 

اوایل سال ۱۳۹۰ هم ۸ ایرانی زندانی به اتهام قاچاق مواد مخدر در عربستان سعودی اعدام شدند. در مهر ماه ۱۳۹۲ نیز دو زن ایرانی به اتهام قاچاق مواد مخدر در مالزی اعدام شدند.

 

در حال حاضر شماری از ایرانیان به اتهام قاچاق مواد مخدر در کشورهای مختلف زندانی و محکوم به اعدام هستند که از جمله می توان به ۸۶ زن و مرد ایرانی محکوم به اعدام در مالزی اشاره کرد.

 

دو سازمان غیردولتی “دیده بان حقوق بشر” و “عفو بین الملل” نیز به تازگی از افزایش اعدام ها در عربستان سعودی به شدت انتقاد کرده اند.

 

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در سال ۲۰۱۳ افزایش صدور احکام اعدام در عربستان سعودی را به شدت محکوم کرد.

 

سازمان های مدافع از حقوق بشر نیز خواستار تعلیق مجازات اعدام در عربستان سعودی شده اند.

 

در سال ۲۰۱۳ میلادی ۷۸ نفر در عربستان سعودی اعدام شدند. این افراد شامل اتباع سعودی و خارجی هستند.

 

در عربستان سعودی برای جرائم تجاوز جنسی، قتل، ارتداد، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و انجام فعالیت های سِحر و جادوگری، مجازات اعدام صادر می شود.