هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ که تهران را به مقصد طبس ترک کرد بود، در شرایطی در ساعت ۹:‌۵۳ دقیقه صبح امروز با ۴۸ سرنشین سقوط کرد که ۳۸ تن از سرنشینان این پرواز متشکل از ۳۰ سرنشین و ۸ تن از خدمه پروازی ‌در‌‌ همان لحظات سقوط ‌‌و دقایق نخست جان باختند. به گزارش شرق […]

جدیدترین جزئیات از سقوط هواپیما مسافری ایران140

هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ که تهران را به مقصد طبس ترک کرد بود، در شرایطی در ساعت ۹:‌۵۳ دقیقه صبح امروز با ۴۸ سرنشین سقوط کرد که ۳۸ تن از سرنشینان این پرواز متشکل از ۳۰ سرنشین و ۸ تن از خدمه پروازی ‌در‌‌ همان لحظات سقوط ‌‌و دقایق نخست جان باختند.

به گزارش شرق پرس, همچنین ۷ تن از مصدومان به بیمارستان منتقل شدند که ۳ تن از آن‌ها با آمبولانس هوایی در کمتر از پانزده دقیقه نخست به بیمارستان امام خمینی انتقال یافتند. ابعاد حادثه وسیع و تکان‌دهنده بود و فضای پیرامون محل سقوط آزادی در دقایق نخست با بوی سوختگی و شرایط بسیار متأثرکننده‌ای داشت که به هجوم مردم نیز روبه‌رو شده بود.

شاهدان عینی می‌گفتند، هواپیمای ایران ۱۴۰ که ظاهراً ‌‌موتور آن آتش گرفته بود‌، پس از برخورد به دیوار بتونی شهرک آزادی متلاشی شده و بخشی از دیوار نیز بر اثر شدت این حادثه فروریخته بود. ظاهراً موتور راست هواپیما تنها چند دقیقه پس از پرواز اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار مشکل شده و خدمه تلاش کرده‌اند بدون اعلام این مسأله به مسافران، هواپیما را به فرودگاه بازگردانند که موفق به این کار نشدند و حین بازگشت بال هواپیما به جایی برخورد کرده و دچار سانحه شد.

هواپیما پس از سقوط به زمین آتش گرفته و امکان زنده ماندن حادثه دیدگان که در اثر برخورد جان نباخته بودند با توجه به ابعاد حریق و سوختن مسافران در میان لاشه هواپیما به حداقل ممکن کاهش می‌یابد. در‌‌ همان دقایق نخست، بالگرد امداد، شماری از سانحه دیدگان را به بیمارستان رساند و پس از آنکه مشخص شد، دیگر سانحه دیدگان جان باخته‌اند و شمار چشمگیری از سانحه دیدگان نیز با سوختگی بسیار شدیدی، بدرود حیات گفته بودند، عملیات آزادی سازی اجساد از میان لاشه تکه تکه شده هواپیما آغاز شد.

در همین شرایط و در حالی که پس از خاموش کردن آتش، برای سرد کردن قطعات هواپیما، آب ‌روی قطعات اصلی که داخل شهرک بود، گرفته می‌شد، قطعات هواپیما با جرثقیل‌های آمبولانس جابجا می‌شد و اجساد در کاورهای مخصوص پوشش داده می‌شدند.

شدت حادثه به حدی بود که تنها دم هواپیما به واسطه کنده شدن در خارج از شهرک آزادی افتاده ‌و مابقی اجزای هواپیما کامل نابود شده بود. خوشبختانه هواپیما به داخل مناطق مسکونی سقوط نکرد، زیرا در این صورت ابعاد حادثه غیرقابل تصور بود و اتفاقی مشابه سقوط هواپیمای C۱۳۰ رقم می‌خورد.

اسامی زنده‌ها عبارتند از شهربانو شوکت، امین مزرعتی، علی دالوندی، عزت الله دالوندی، محمد قاسم مزرعتی (در بیمارستان پیامبران فوت کرد)، حمید یا تیمور خسروی، مطصفی مزرعتی، زهره شکاری، همچنین زوجی به نام محمد عابد‌زاده و مریم قهرمان نیز هنوز زنده هستند که در بیمارستان امام خمینی (ره) بستری شده‌اند.

ایلخانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفته است: خلبان پرواز اوکراینی بوده ‌و در آخرین لحظات با برج مراقبت تماس می‌گیرد. البته آخرین تماس خلبان کوتاه بوده است اما هنگامی که هواپیما از زمین بلند می‌شود، خلبان صحبت مختصری با برج داشت و اعلام مشکل کرد. خلبان هواپیما پس از بلند شدن از فرودگاه، قانوناً صحبتی با برج ندارد اما خلبان این پرواز، ظاهراً بلافاصله پس از بلند شدن، در تماسی کوتاه با برج اعلام مشکل کرده است.

تابناک