کارشناسان شرکت هوایی «جرمن‌وینگز» ساعاتی پیشتر بر اساس بررسی‌های بر روی جعبه سیاه هواپیما سقوط کرده آلمانی گزارش داده بودند در لحظات سقوط مجادله‌ای بین دو خلبان در جریان بوده و یکی از آنها تلاشی ناکام برای ورود به کابین خلبان را داشته است.

نتایج بررسی های جعبه سیاه: سقوط هواپیمای آلمانی عمدی بود /  مجادله دوخلبان با یکدیگر
شرق پرس: نتایج آخرین تحقیقات درباره پرواز سانحه‌دیده شرکت هواپیمایی «جرمن‌وینگز» آلمان حاکی از آن است که کمک خلبان با کم کردن «عمدی» ارتفاع باعث سقوط این هواپیمای «ایرباس ۳۲۰» شده است.

 

 

 

بازپرس فرانسوی این پرونده روز پنجشنبه  گفت کمک‌خلبان ظاهراً به عمد، قصد ساقط کردن هواپیما را داشته است.

 

کارشناسان شرکت هوایی «جرمن‌وینگز» ساعاتی پیشتر بر اساس بررسی‌های بر روی جعبه سیاه هواپیما گزارش داده بودند در لحظات سقوط مجادله‌ای بین دو خلبان در جریان بوده و یکی از آنها تلاشی ناکام برای ورود به کابین خلبان را داشته است.

 

یک مقام آگاه و بی نام، ماجرا را برای نیویورک تایمز اینگونه شرح داده بود:‌ «خلبان دوم ابتدا آرام بر در می‌کوبد ولی صدایی نمی‌شنود، سپس محکم‌تر به در می‌کوبد و خواستار باز شدن در می‌شود و باز هم جوابی نمی‌شنود؛ دست آخر سعی می‌کند درب را بشکند که باز هم موفق نمی‌شود.»

 

کارشناسان «جرمن‌وینگز» به رغم این هنوز نتوانسته بودند مشخص کنند کدام خلبان (خلبان اصلی یا کمک‌خلبان) در کابین حضور داشته است. «برایس رابین» بازپرس فرانسوی پرونده روز پنجشنبه با بیان  نتایج تحقیقات ابعاد جدیدی از ماجرا را روشن کرد.

 

 وی هویت کمک خلبان را «آندراس لوبیتز» معرفی کرده و افزوده وی تبعه کشور آلمان بوده است.

 

رسانه‌های بین‌المللی پیش از این احتمالات مختلفی را درباره انگیزه احتمالی خلبان حاضر در کابین مطرح کرده بودند.

 

نشریه انگلیسی ایندپندنت به عنوان مثال به نقل از کارشناسان فرانسوی گفت که احتمال بیماری ناگهانی (سکته و یا بیهوشی) و یا خودکشی خلبان هواپیمای سانحه‌دیده وجود دارد.

 

آنها البته احتمال بیماری ناگهانی را دور از ذهن دانسته و گفته‌اند که «برای کاستن ممتد از ارتفاع هواپیما و نگه داشتن این شیب کند شیرجه به سمت زمین، خلبان باید تصمیم و اقدامی هوشیارانه بگیرد» که این به معنای قوی‌تر بودن احتمال سقوط عمدی هواپیمای خطوط هوایی جرمن‌وینگز است./فارس