روحی در نشست خبری با خبرنگاران نکا با اشاره به خدمات‌رسانی به مردم، آن را از مهم‌ترین وظایف مسئولان و اصحاب رسانه عنوان کرد و افزود: امیدواریم خبرنگاران نیز دوشادوش مسئولان برای رفع مشکلات جامعه و مردم قدم و قلم بزنند و به دور از موضع‌گیری‌های حزبی و جناحی، به‌ فکر رفع مشکلات مردم باشند.

ershad-neka54

 

 

به گزارش شرق پرس خبرنگاری، حرفه‌ای حساس است که از ظرفیت خاصی برخوردار و همانند یک شمشیر دو لبه است که اگر به‌خوبی از آن استفاده شود، می­‌تواند در خدمت نظام و اسلام باشد و در صورتی که مورد غفلت قرار گیرد به عنوان ابزاری درخدمت دشمنان نظام خواهد بود.

 

 

امنیت پایین شغلی مهم‌ترین مشکل در این حرفه است که نبود بیمه برای بسیاری از خبرنگاران استانی و شهرستانی از دغدغه‌های مهمی است که این روزها و بعد از قطع قرارداد بیمه توسط وزارت ارشاد بسیاری از خبرنگاران با آن دست به گریبان هستند و این مسئله برای افرادی که با فرزندان و خانواده بیمار، گذران عمر می‌کنند مشکلات دوچندانی را ایجاد کرده است.

 

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا شامگاه دوشنبه با حضور در جمع خبرنگاران از برگزاری تریبون آزاد اهالی فرهنگ، هنر و رسانه با حضور مدیرکل، معاونان و مسئولان شهرستانی به‌زودی در نکا خبر داد و گفت: با برگزاری این تریبون آزاد و نشست با هنرمندان، مشکلات و معضلات بررسی می‌شود.

 

 

مهدی روحی که حدود یک‌ماه پیش به‌عنوان رئیس این اداره معارفه شد، نشست با اهالی اصحاب و هنر و آشنایی با آنان را در دستور کار قرار داده است و در همین راستا در نشست صمیمی با اصحاب رسانه، آشنایی با اهالی اصحاب، توجه به دغدغه‌های این قشر و تلاش برای رفع آن را از اهداف این نشست اعلام کرد.

 

 

وی با اعلام اینکه دغدغه کارت خبرنگاری و بیمه این قشر از مهم‌ترین مشکلات و معضلات خبرنگاران در کل کشور است، افزود: این مهم باید از طریق قانونی و از مسیرهای اعلام شده دنبال شود تا نسبت به رفع مشکل اقدام شود و اهالی رسانه و خبر با آرامش بیشتری به بیان مشکلات و معضلات جامعه و عملکردها بپردازند.

 

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا با تاکید بر نشست فصلی با اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر گفت: از حضور خبرنگاران در برنامه‌های مختلف استقبال می‌کنیم و آمادگی خود را برای نشست‌های فصلی با اصحاب رسانه و بیان دیدگاه‌ها و نظرات این گروه اعلام می‌کنیم تا همه‌باهم در رفع مشکلات جامعه گام برداریم.

 

 

روحی با اشاره به خدمات‌رسانی به مردم، آن را از مهم‌ترین وظایف مسئولان و اصحاب رسانه عنوان کرد و افزود: امیدواریم خبرنگاران نیز دوشادوش مسئولان برای رفع مشکلات جامعه و مردم قدم و قلم بزنند و به دور از موضع‌گیری‌های حزبی و جناحی، به‌ فکر رفع مشکلات مردم باشند.

 

 

وی با بیان اینکه نقد سازنده رسانه‌ها کارگشا است و برای ادامه کار موثر و مفید است، یادآور شد: ما از همه نقدهای سازنده حمایت می‌کنیم و بر این باوریم که نقد سازنده از سوی اصحاب رسانه به‌عنوان صاحب‌نظران حوزه فرهنگ و هنر مسئولان و مردم جامعه را در ادامه راه مصمم‌تر خواهد کرد.

 

 

این مقام مسئول با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا، اداره‌ای درآمدزا نیست، گفت: در حال حاضر این اداره درآمدزایی برای خود ندارد و به‌همین دلیل مشکلاتی همچون نور سالن آمفی‌تئاتر، شوفاژ، بالابر و سیستم صوتی از جمله مشکلاتی است که توسط اهالی رسانه بیان شد و در همین راستا با رایزنی‌های انجام شده، اعتباری در تملک دارایی امسال برای این امر و رفع مشکلات گذاشته شد که با تخصیص یافتن آن بخش اعظمی از مشکلات حل‌ و فصل می‌شود.

 

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا افزود: رعایت انصاف در خبر، اطلاع‌رسانی واقعی و حقیقی، دوری از بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی، احساس مسئولیت نسبت به خبر، اطلاع‌رسانی و… از جمله مسائلی است که باید توسط خبرنگاران رعایت شود که برخی خبرنگاران با نادیده گرفتن اخلاق رسانه‌ای و رعایت نکردن اصول حرفه‌ای خبررسانی مانند صداقت نداشتن، تناقض‌گویی، سانسور خبری و… اخلاق حرفه‌ای را در عرصه خبر رعایت نمی‌کنند.

 

 

روحی ادامه داد: احترام گذاشتن به حقوق شخصی و انسانی افراد، رعایت ارزش‌های اخلاقی، وارد نشدن به جناح‌بندی‌ها، احساس مسئولیت در برابر فقر و بی‌عدالتی از جمله مسائلی است که باید در کنار تعهد اخلاقی برای پیشرفت و تعالی در نظر گرفته شود و خبرنگاران در بی‌طرفی کامل باید واقعیت‌ها و مشکلات واقعی را منعکس کنند و تمام تلاش‌شان برای خدمت‌رسانی به مردم و خلق باشد.

 

 

وی مهم‌ترین وظیفه هر خبرنگار را حفظ اخلاق حرفه‌ای دانست و گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا، اتاق همه خبرنگاران و اهالی اصحاب و هنر است و امیدواریم با هم‌فکری و برنامه‌ریزی مناسب برای تمام مشکلات خبرنگاران و اهالی اصحاب و هنر با کمک هم گام برداریم.

 

 

بازرس شورای مرکزی خانه مطبوعات استان و رابط خانه مطبوعات در شهرستان نکا نیز با بیان اینکه حدود ۱۵ خبرنگار فعال از رسانه‌های مختلف مجازی و مکتوب در شهرستان نکا فعال هستند، یادآور شد: شهرستان نکا نیز خود دارای پنج نشریه الکترونیکی و مکتوب است که سایت آوای خزر، نکا خبر و ونگ و نشریات مکتوب بهنگر و ماهنامه هفت روز از جمله این نشریات هستند که برخی از نشریات نیز در نوبت تایید و ارائه مجوز قرار دارند.

 

 

اکبر مقدسی گفت: نبودن متولی در عرصه رسانه و اصحاب خبر، سلیقه‌ای عمل کردن برخی مدیران در دعوت از خبرنگاران، فعال شدن شورای روابط عمومی شهرستان، بیمه خبرنگاری، کارت خبرنگاری، وجود برخی مشکلات در توزیع آگهی‌های ثبتی و… از جمله مشکلاتی است که اهالی اصحاب و خبر با آن روبرو هستند و امیدواریم با ایجاد تعامل همه‌جانبه در رفع این مشکلات گام برداشته شود.

 

 

به گزارش فارس، حرفه خبرنگاری از جمله حرفه‌های سختی است که به‌عنوان مشاغل سخت از آن نام برده می‌شود و همین خبرنگاران هستند که در انعکاس مسائل و مشکلات اجتماعی و آگاهی بخشی به مسئولان تأثیرگذارند، اما آیا آنچنان که در مورد این حرفه و شغل سخت خبرنگاری حرف زده می‌شود به تعهدات در قبال خبرنگاران عمل می‌شود و آیا اصلا خبرنگاران دیده می‌شوند؟

 

 

عدم حضور خبرنگاران در بسیاری از برنامه‌ها، جا ماندن از خودروهای تردد برای انعکاس یک خبر و همه و همه بیانگر سختی این شغل و دیده نشدن خبرنگاران توسط برخی از مسئولان است که امید داریم با ایجاد انجمن صنفی و توجه بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی خبرنگاران این مشکلات برطرف شود.

 

 

 

 

 

فارس