دبیر جشنواره انجیر گلوگاه با اشاره به برند سازی و ثبت ملی جشنواره انجیر گفت: شهرستان گلوگاه به دلیل اقلیم و شرایط آب و هوایی، مهم‌ترین و بهترین مکان برای کشت و تولید انجیر است

سومین جشنواره " انجیر گلوگاه " در شرق مازندران برگزار می شود

 

 

 به گزارش شرق پرس, تباکی فرماندار شرقی ترین شهرستان مازندران در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: جشنواره مرغوب‌ترین انجیر ایران گلوگاه در ادامه دو جشنواره دیگر که در طول دو سال گذشته برگزار شد با برنامه‌ریزی مدون ۲۰ مردادماه امسال به مدت سه روز در جوار بقعه امامزاده سید محمد این شهرستان برگزار می‌شود.

 

 

وی افزود: اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، برپایی نمایشگاه و غرفه‌های فروش، پخت غذاهای محلی و… ازجمله برنامه‌های مهم این جشنواره است که از علی‌اکبر ایران‌نژاد، پدر انجیر گلوگاه و محققین، کارشناسان نیز تجلیل خواهد شد.

 

 

فرماندار گلوگاه با اشاره به اینکه اهداف مهم این جشنواره در ۷ عنوان اعلام‌شده است، خاطرنشان کرد: شناساندن انجیر و نام گلوگاه در سطح ملی، اخذ برند انجیر برای گلوگاه به‌طوری‌که انجیر را در سطح ملی بانام گلوگاه بشناسند، جذب سرمایه‌گذار و توسعه باغات و صنایع تبدیلی، معرفی جاذبه‌های و پتانسیل‌های شهرستان، ایجاد شغل پایدار از طریق تولید انجیر و رهایی از شغل فصلی در این راستا، عملیاتی کردن شعار سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و فعال کردن تعاونی زنان روستایی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

 

 

تباکی گفت: هم‌اکنون کشت انجیر در ۳۵ هکتار از باغات گلوگاه انجام‌شده است و کشت انجیر در اراضی شیب‌دار و جلگه‌ای در دستور کار است تا از کشت پراکنده انجیر به کشت انبوه برسیم.

 

 

دبیر جشنواره انجیر گلوگاه نیز برند سازی و ثبت ملی جشنواره انجیر را از مهم‌ترین اهداف در کنار همه اهداف اعلام‌شده دانست و بیان داشت: شهرستان گلوگاه به دلیل اقلیم و شرایط آب و هوایی، مهم‌ترین و بهترین مکان برای کشت و تولید انجیر است و دیگر نقاط این استان انجیری به این مرغوبیت نداریم.

 

 

روزبه خادملو گفت: مردم شهرستان گلوگاه از دیرباز با تولید، مصرف و عرضه آن آشنا بودند و کشاورزان این شهرستان آشنایی دیرینه‌ای با کاشت این محصول دارند و فروش این محصول و فراورده‌های آن تأثیر بسزایی در اقتصاد منطقه داشته و دارد.

 

 

وی این شهرستان دارای ۱۱۵ هکتار سطح زیر کشت انجیر است که ۸۵ هکتار بارور و مابقی نیز به‌صورت نهال بین یکتا سه سال است.

 

 

خادملو عمده ارقام انجیر شهرستان گلوگاه را سفید، سبز، سیاه و انجیر گلابی (چهارفصل) اعلام کرد و گفت: برداشت عمده این محصول در این شهرستان از ۲۰ خردادماه در برخی از مناطق آغاز و تا ۲۵ آذرماه ادامه دارد اما مهم‌ترین زمان برداشت این محصول بین مرداد و شهریورماه است.

 

 

دبیر جشنواره انجیر گلوگاه با اشاره به وجود انجیر گلابی (چهارفصل) افزود: این انجیر در طول ماه‌های مختلف در این شهرستان کشت می‌شود و به‌نوعی تداوم برداشت و باردهی انجیر در طول سال در این شهرستان وجود دارد.

 

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلوگاه نیز بابیان اینکه رسانه‌ها بازوان پرتوان در انعکاس اخبار شهرستان هستند، یادآور شد: امیدواریم در این جشنواره نیز با نگاه و قلم رسانه‌ها، مطالبات شهرستان بیان و اعتبارات مناسب جذب شود.

 

 

داود بابایی افزود: گلوگاه ازجمله شهرهایی است که توجه کمتری به آن شده است و نیازمند شناسانده شدن است و باید آگاهی‌رسانی در این راستا انجام شود.

 

 

به گزارش مهر, وی بابیان اینکه برخی از درختان بارور شهرستان گلوگاه بدون متولی رهاشده است و شناسنامه‌ای ندارد، گفت: امیدواریم درختانی همچون انجیر که توسط علی‌اکبر ایران‌نژاد پدر انجیر گلوگاه در  طول پنج کیلومتر از مسیر گلوگاه به توسکا چشمه کاشته شده است و به باروی رسیده است پلاک دار و شناسنامه‌دار شوند.