احد جاودانی در شورای فرهنگ عمومی شهرستان گفت: نکا با جمعیت ۱۱۵ هزار نفر تنها با دو کتابخانه عمومی از ۲۷ هزار نسخه کتاب برخوردار است که طبق استانداردهای شهرستانی در سطح بسیار پایین مطالعه قرار دارد.

javdani8970

 

 

به گزارش شرق پرس احد جاودانی در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نکا با اشاره به سرانه بسیار پایین مطالعه کتاب در فرهنگ عمومی جامعه اظهار داشت: همان‌طور که در فرهنگ عمومی دینی معجزه پیامبر گرامی اسلام کتابی الهی بوده است متأسفانه فرهنگ عمومی ما نسبت به مطالعه کتاب در این کشور اسلامی در جایگاه پایین و سرانه اندکی را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

وی افزود: شهرستان نکا با جمعیت ۱۱۵ هزار نفر تنها با دو کتابخانه عمومی از ۲۷ هزار نسخه کتاب برخوردار است که طبق استانداردهای شهرستانی در سطح بسیار پایین مطالعه قرار دارد، لذا جهت ارتقای این وضعیت باید کتاب‌خوانی به‌عنوان کار روزمره مسئولین و مردم قرار گیرد.

 

 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بابیان اینکه دولت به‌تنهایی نباید به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی بپردازد، تصریح کرد: مردم ما مسائل را به‌طور بنیادین نمی‌بینند درواقع اندیشه آن‌ها بر این امر استواراست که دولت به‌تنهایی باید در فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی وارد عمل شود لذا با توجه به تأکیدات دین مبین اسلام به امر وقف در تمامی حوزه‌های فرهنگ عمومی فرهنگ مطالعه باید به‌طوری در جامعه مقید و اجرا شود که هم انتظار ما از دولت منطقی و هم مردم وارد عمل شوند.

 

 

جاودانی محیط‌زیست را دومین مقوله در حوزه فرهنگ عمومی دانست که متأسفانه با توجه به تأکیدات فرهنگ دینی فرهنگ عمومی ما در حوزه محیط‌زیست با ایراداتی مواجه است لذا ما باهدف حفظ اصول درست به دنبال محیط‌زیست سالم هستیم.

 

 

برداشت‌های غلط عزاداری‌ها اصلاح شود

دبیر شورای فرهنگ و عمومی مازندران با اشاره به اینکه عزاداری‌ها جز لاینفک زندگی‌ها به شمار می‌آید بیان کرد: در تحلیل عزاداری‌ها بخشی به فرهنگ عمومی افراد برمی‌گردد که خود ما این فرهنگ‌ها را در جامعه مرسوم کردیم چراکه در عزاداری‌ها با واردکردن آلات موسیقی و قمه‌زنی فرهنگ غلط عزاداری را در جامعه رواج دادند.

 

 

وی گفت: فرهنگ غلط در عزاداری‌ها برداشت‌های افراطی علیه تفکر شیعه و اثرگذاری سو می‌گذارد که جهت مقابله و رواج این فرهنگ غلط باید به‌طور اصولی اصلاح شود.

 

 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بیان داشت: موضوع فرهنگ مهم‌تر از حوزه صنعت، اقتصاد و کشاورزی است چراکه همه این مقوله‌ها به فرهنگ خود جامعه برمی‌گردد درواقع فرهنگ زیربنای اصلی کشور است چراکه اگر بافرهنگ عمومی در جامعه صنعتی برخورد نکنیم قطعاً پاسخ مناسبی دریافت نمی‌کنیم.

 

 

جاودانی اضافه کرد: مواجه بافرهنگ عمومی موضوع بسیار مهمی است که در این جلسات باید کارشناسانه سیاست‌های جدید برای فرهنگ عمومی شهرستان تدبیر و اجرا شود.

 

 

دبیر شورای فرهنگ و عمومی مازندران با اشاره به وضعیت مطلوب کانون‌های فرهنگی مساجد بیان داشت: شهرستان نکا از ۲۱۳ مسجد در سطح شهرستان نکا ۹۰ مسجد از کانون فرهنگی و ۶۰ مسجد از ائمه جماعت برخوردار هستند لذا باید د در بخش‌های دیگر هم به سمت اصلاح زیرساخت‌های فرهنگ دینی برویم.

 

 

وی با اشاره به الگوپذیری مردم از علما بیان کرد: عامه مردم از قدیم فرهنگشان را از علما الگو می‌گیرند درواقع اشراف ائمه جماعات بیشتر از مابقی مسئولین است لذا جهت هدایت جمعی باید ساختارهای فرهنگی قوی و استوارتر شود.

 

 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تأکید بر تقویت ساختارهای فرهنگی در شهرستان تصریح کرد: صاحب‌نظران، نخبگان و مسئولین باید در شورای فرهنگ و عمومی برنامه‌های عمومی سال را نقد و بررسی کنند درواقع سمت و سوگیری ما نشایت گرفته از فرهنگ اسلامی است که باید بهترین استفاده از این شعارها داشته باشیم چراکه با این امر شاهد جنبش فرهنگی هنری در شهرستان خواهیم بود.

 

 

پررنگ شدن فرهنگ دینی و قرآنی در نکا

حجت‌الاسلام محمدباقر محمدی لائینی در ادامه جلسه بیان داشت: اقدام‌های بسیار خوبی در حوزه فرهنگی و دینی در سطح شهرستان نکا انجام‌شده است چراکه در سال جاری در سطح شهرستان شاهد پررنگ شدن فرهنگ دینی و قرآنی بودیم.

 

 

امام‌جمعه نکا با اشاره به عمل نکردن مصوبات جلسات شورای فرهنگ عمومی گفت: یکی از آفات جلسات مصوبات بر روی کاغذها برجای‌مانده و شعارهایمان همچنان سابق عملی نمی‌شود درواقع اگر به‌جای ۱۰۰ مصوبه دو مصوبه قطعی شود قطعاً کارآمدتر خواهد بود.

 

 

وی با اشاره به اعزام نیروهای ایرانی به‌صورت داوطلبانه برای مدافع حرم در سوریه افزود: حضور داوطلبانه نیروهای ایرانی برای دفاع از حرمین شریفین در خاک سوریه نشان‌دهنده این امر است که مردم برای ولایت و مقاومت درمسیر ولایت ارزش قائل هستند.

 

 

حجت‌الاسلام لائینی بیان کرد: در برهه کنونی که با اقدامات و تهاجمات فرهنگی دشمن مواجه هستیم ما نان فرهنگ دینی را می‌خوریم اما برای فرهنگ‌های غربی کار می‌کنیم لذا این مقوله خیانت به‌نظام است.

 

 

امام‌جمعه نکا با اشاره به وحدت در جامعه اظهار داشت: تمام این فتنه‌ها و نقشه‌هایی که از سوی نیروهای تکفیری و تروریستی داعش و جنگ‌هایی که علیه شیعه و سنی به راه انداخته‌اند برای از بین بردن وحدت بین مسلمانان و فروپاشی این مقوله است.

 

 

وی اذعان داشت: امروز آمریکا و استکبار جهانی تمام قوت خود را گذاشته تا وحدت ایران را از بین ببرد لذا جریان وحدت را جدی بگیریم چراکه خیلی‌ها مسئله وحدت را مطرح می‌کنند اما در این خصوص عملی مرتکب نمی‌شوند.

 

 

 

 

 

 

مهر