با حضور جوانان و پیرغلامان عاشق اهل بیت(ع) مراسم طشت گذاری آذربایجانی ها در روزهای نخستین ماه محرم در بهشهر برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار  شرق پرس  مراسم سنتی طشت گذاری با حضور جوانان و پیرغلامان عاشق اباعبدالله و حضرت عباس (ع) توسط آذربایجانی های بهشهر برگزار شد.

 

فلسفه طشت گذاری چیست؟

طشت گذاری یک مراسم سنتی ، مذهبی اردبیلی و جزء سنتهای عزاداری ایران است . فلسفه آنهم این است که وقتی سیدالشهدا از مکه به سمت کوفه حرکت کردند در یکی از محلهای توقف نزدیک به کوفه فرمودند که این چشمه آب بردارید . اطرافیان حضرت با وجود اعتقاد به این که امام معصوم از وقایع آگاه است ، از حضرت پرسیدند : چرا از این چشمه آب برداریم ؟ چشمه پر آب تری در منزل بعدی وجود دارد . اطرافیانی که عارف تر و عالم تر بودند گفتند به فرموده امام معصوم نمی توان شبهه وارد کرد ، همه ظرفها و طشتها را پر از آب کنید . وقتی کاروان به منزل بعدی رسید دیدند که آن چشمه کاملا خشک شده است . هنگامی که کاروان به صحرای کربلا وارد شد و با لشگر حر بن ریاحی که به قصد دستگیر کردن امام به کربلا آمده بود رو به رو شد ، دیدند که سپاهیان حر از تشنگی در معرض مرگ قرار دارند ، امام به حر پیغام داد که من برای تو و سپاهیانت آب آورده ام . آبها را به طشت می ریختند و سپاه حر از آن می نوشیدند . استاد شهریار در این باره شعری دارد که :

آب خود با دشمنان تشنه قسمت می کند          عزت و آزادگی بین تا کجا دارد حسین

 

این را می توانیم فلسفه مراسمی بدانیم که هر ساله در ابتدای ماه محرم به منظور اعلان عزا برگزار می شود .

و به قولی:

طشت گذاری، مراسم سنتی در عزاداری ایام عاشورا است که عمدتاً در شهرستان اردبیل برگزار می‏ شود. طشت‏های آب را در مساجد و حسینیه‏ ها می ‏آورند و سمبل یک حادثه تاریخی است که در کربلا اتفاق افتاده است.

 

در توضیح سنت مرسوم در اردبیل نوشته ‏اند:” این مراسم در ابتدای محرم در مسجد جامع، مسجد اعظم و سپس در مساجد دیگر اجرا می‏ شود. طشت‏ها را بالای سرها می ‏گیرند و مسجد را دور می‏زنند، سپس در داخل آن‏ها آب می ‏ریزند. مردم دست به طشت و آب می ‏زنند و نوعی بیعت با امام حسین ‏علیه ‏السلام و حمایت ا ز عباس ‏علیه‏ السلام می ‏کنند. آب طشت‏ها را مردم در شیشه‏ هایی برای شفا و تبرک برمی‏دارند. این سنت از حادثه جوانمردانه آب دادن امام حسین ‏علیه‏ السلام به سپاه حر در ۲۷ ذیحجه گرفته شده، که آب مشک‏ها را در طشت‏ها ریختند و تمام لشکر حر و اسبان را سیراب کردند. این سنت سمبولیک تأسی از اقدام سالار شهیدان است” به این مراسم طشت گردانی هم می‏ گویند.

 

تصاویر این مراسم در بهشهر را ملاحظه می فرمائید:

 

tashtgozarii23

 

tashtgozarii23fde3

 

tashtgozarii23fde32

 

tashtgozarii23fdfdfs

 

tashtgozarii23fdfeq21

 

tashtgozarii23fr4

 

tashtgozarii23fre2

 

tashtgozarii23fre3

 

tashtgozarii23gfgf5

 

tashtgozarriii

 

tashtgozarriiif

 

tashtgozarriiijhj7

عکس و خبر: محمدرضا ضابط