روزنامه ها و رسانه های مکتوب در ایران امروز برای حفظ مخاطب و جذب مخاطبان بیشتر به تغییر و تحولی جدی نیاز دارند و مادامی که این انقلاب و تحول جدید روی نداده است، ریزش بیش از پیش مخاطب ادامه خواهد داشت.

وقتی خلاء عدم انتشار روزنامه ها در تعطیلات احساس نمی شود!

 

 

شرق پرس-سرویس سیاسی: عدم انتشار روزنامه ها در تعطیلات نوروز موضوعی بوده است که در سال های گذشته مورد انتقاد بخشی از جامعه رسانه ای کشور بوده است و این منتقدان با اشاره به تعطیلی گاه تا بیش از ۱۶ روزی مطبوعات، خلاء اطلاع رسانی را در طی این مدت مورد انتقاد قرار می دهند.این انتقاد در شرایطی مطرح می شود که به نظر می رسد بنا به دلایل مختلف ، روز به روز و سال به سال از دامنه مخاطبان و خوانندگان مطبوعات کاسته می شود.

 

به گمان بسیاری از ناظران در عصری که شبکه های اطلاع رسانی مجازی و تصویری بدون حضور روزنامه ها نیز مردم را در جریان اخبار و اطلاعات قرار می دهند، عدم چاپ روزنامه ها و رسانه های مکتوب “خلاء” چندانی در امر اطلاع رسانی محسوب نمی شود و رسانه های مکتوب در چنین شرایطی باید برای بقای خود در محتوای مطالب خود انقلابی اساسی کنند تا دستکم مخاطبان خود را از دست ندهند و حتی بتوانند روز به روز مخاطبان جدیدی جذب کنند.

 

تعطیلی بیش از دو هفته ای رسانه های مکتوب در شرایطی که حضور دیگر رسانه ها – به ویژه رسانه های مجازی- مخاطبان را در همه ساعات روز در جریان اخبار و اطلاعات قرار می دهد، برای مخاطبان “جای خالی” چندانی به حساب نمی آید و این آفت و آسیبی است که رسانه های مکتوب کشور در سال های گذشته با آن دست به گریبان بوده اند.

 

با حضور شبکه های اطلاع رسانی مجازی روز به روز از دامنه خوانندگان رسانه های مکتوب کاسته می شود و رسانه های مکتوب در سال های گذشته با چالش جدی ریزش مخاطب مواجه بوده اند و این در حالی است که تلاش چندانی از سوی مدیران و گردانندگان و فعالان شاغل در این رسانه ها برای تغییر این شرایط نیز صورت نگرفته است و یا هر چه بوده تلاش های اندک با نتایج اندک بوده است.

 

نگاهی به صفحات نخست روزنامه های پرتیراژ کشور در نخستین روز از انتشار در سال ۹۵ نیز این چالش را بیش از پیش نشان می دهد. در بسیاری از تیترها و عناوین و عکس های نخست روزنامه ها، خبرهای تاریخ گذشته به چشم می خورد و کمتر مطلبی را می توان یافت که برای نخستین روز از انتشار در سال جدید، فراتر از اخبار و وقایع در دو هفته تعطیلی رفته باشد.

 

هر چند برخی روزنامه ها تلاش کرده اند در تیترهای اصلی صفحه نخست خود با زدن تیترهای ترکیبی و تحلیلی و ارایه گزارش های تحلیلی از آنچه که در دو هفته تعطیلی در کشور جریان داشته ، به روی پیشخوان بروند، اما نا گفته پیداست که این تلاش نیز در شرایطی که در همین مدت دو هفته ای بسیاری از رسانه های مجازی و تصویری – ماهواره ای خبرها و تحلیل ها را در کنار هم به مخاطبان خود ارایه کرده اند،نمی تواند چندان قرین به موفقیت باشد.

 

رسانه های مکتوب در ایران بدون در نظر گرفتن تعطیلی دو هفته ای نیز در یک برزخ جذب مخاطب قرار دارند و محدودیت های مختلف در سوژه پردازی در کنار رشد سریع اطلاع رسانی آنلاین و مجازی که در پردازش سوژه های خود مقید به محدودیت های رسانه های مکتوب نیستند، از مهم ترین دلایل افت محسوس خوانندگان رسانه های مکتوب به شمار می رود.

 

رسانه های مکتوب در ایران امروز برای حفظ مخاطب و جذب مخاطبان بیشتر به تغییر و تحولی جدی نیاز دارند و مادامی که این انقلاب و تحول جدید روی نداده است، ریزش بیش از پیش مخاطب ادامه خواهد داشت.

 

تعطلات ۱۵ روزه نوروز ۹۵  برای رسانه های مکتوب و عدم احساس خلاء جدی در امر اطلاع رسانی برای مخاطبان در کنار صفحات نخست “کم رونق” در نخستین روز انتشار در سال ۹۵ ، این مساله را بار دیگر با شفافیتی کم نظیر پیش چشم ناظران و مخاطبان این رسانه ها قرار داده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

عصرایران