صالحی پرداخت نکردن اجاره بها را برای افراد مستاجر به لحاظ شرعی دارای اشکال دانست و تاکید کرد : اوقاف از لحاظ شرعی و قانونی موظف به دفاع از حقوق موقوفه هاست و افراد بدهکار باید نسبت به پرداخت حقوق موقوفه ها اقدام کنند.

حجت الاسلام مهدی صالحی اوقاف نکا

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا گفت گفت که برخی از مستاجران موقوفات این شهرستان از ۱۰ سال پیش تاکنون اجاره بهای موقوفات تحت تصرف خویش را پرداخت نکرده اند .

 

 حجت الاسلام مهدی صالحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : هم اکنون چهار هزار و ۶۳۰ مستاجر موقوفات در نکا بابت اجاره به اوقاف شهرستان بدهکار هستند .

 

وی میزان بدهی این مستاجران را اعلام نکرد ولی گفت که کمترین میزان بدهی یک ساله است ولی برخی بیش از ۱۰ سال بدهکارند .

 

صالحی پرداخت نکردن اجاره بها را برای افراد مستاجر به لحاظ شرعی دارای اشکال دانست و تاکید کرد : اوقاف از لحاظ شرعی و قانونی موظف به دفاع از حقوق موقوفه هاست و افراد بدهکار باید نسبت به پرداخت حقوق موقوفه ها اقدام کنند.

 

وی افزود : این درآمدها در راه نیت واقفان که بیشتر اطعام و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، حمایت از درمان نیازمندان، انجام کارهای فرهنگی و غیره است ، هزینه شود و پرداخت نکردن آن سبب می شود تا نیات بانیان عمل نشود که برای مستاجران دارای اشکال شرعی است .

 

صالحی همچنین گفت که برخی از افراد با این که از اماکن موقوفه استفاده می کنند ولی هیچ قراردادی با اوقاف ندارند .

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا در عین حال افزود : تاکنون وضعیت پرداخت اجاره مستاجران سه هزار و ۱۴۵ رقبه شهرستان به روز شده و این افراد از مستأجرین خوش‌حساب اوقاف هستند.

 

وی تعداد موقوفات شهرستان را ۴۱۴ مورد اعلام کرد و گفت که از این تعداد ۴۰۰ موقوفه متصرفی و ۱۴ موقوفه غیر متصرفی و دارای متولی است .

 

او افزود : همچنین از مجموع ۴۱۴ موقوفه، ۵۶ موقوفه منفعتی و دارای درآمد است و ۳۵۸ موقوفه هم انتفاعی است.

 

صالحی گفت: در سال جاری اداره اوقاف و امور خیریه نکا ۲ میلیارد ریال خدمت به آحاد جامعه در بخش های مختلف ارائه کرده است که در حدود ۱۱۵ میلیون ریال نذورات و خیرات و مبرات ، ۱۰۲ میلیون ریال برنامه‌های قرآنی ، ۵۸۰ میلیون ریال نیات مذهبی بوده است و بقیه هزینه ها هم در بخش های مختلف عمرانی، اجتماعی و غیره بوده است .

 

این مسئول همچنین با اشاره به ثبت چهار موقوفه جدید الکشف در نکا ، بدون اعلام ارزش ریالی آن گفت: این موقوفه ها در بخش کشاورزی و منزل مسکونی بوده است که در سال های گذشته وقف شده است اما ثبت نشده بود که اکنون کشف و ثبت شده است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا همچنین از ثبت ۶ موقوفه جدید در شهرستان به ارزش ۶۰۰ میلیون ریال خبر داد و افزود : این موقوفات در بخش کشاورزی و منزل مسکونی بوده که برای ساخت مسجد و حسینیه و کارهای عمرانی و فرهنگی- اجتماعی وقف شده است.

 

صالحی برگزاری طرح آرامش بهاری ، سوگواره یاس نبوی ، برپایی ایستگاه های واقف باشیم، برپایی برنامه در مناسبت های مختلف را از جمله برنامه های اوقاف نکا در طول سال معرفی کرد.

 

به گزارش ایرنا وی غبارروبی مزار شهدا و بقاع متبرکه ، دیدار با خانواده شهدا ، دیدار با خانواده‌های بی‌بضاعت، برگزاری سوگواره و عزاداری در شب رحلت شهادت گونه حضرت رسول(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) در بقاع متبرکه، بازدید از بقاع احداث شهرستان، برپایی ایستگاه همه واقف باشیم، دیدار با واقفین و اصحاب وقف، نشست های تخصصی با فرهنگیان و دانشجویان در خصوص نهادینه کردن وقف را از جمله برنامه های دهه وقف نکا اعلام کرد.