پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در شهرستان بهشهر همچون برخی از شهرهای کشورمان، مصادف با اربعین سالار و سرور شهیدان از مصلای نماز جمعه بهشهر آغاز و تا گلزار شهدا ادامه یافت.

پیاده روی اربعین در شرق مازندران برگزار شد

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران)  اربعین به معنای چهلم است و در اصطلاح عامیانه به بیستم صفر ۶۱ هجری قمری، یعنی چهلمین روز از شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش گفته می‌شود و اربعین حکایت چهل روز بی‌پدری و بی‌برادری اهل بیت امام حسین(ع) و یارانش در فقدان از دست دادن عزیزانشان و چله‌نشینی در فراق یار است.

پیاده‌روی باشکوه جاماندگان اربعین حسینی در شهرستان بهشهر همچون برخی از شهرهای کشورمان، مصادف با اربعین سالار و سرور شهیدان از مصلای نماز جمعه بهشهر و از جوار آرامگاه آیت‌الله سید صابر جباری(ره) امام جمعه بهشهر و شهدای گمنام آرمیده در این مصلا آغاز و تا گلزار شهدای بهشت فاطمه(س) ادامه یافت.

انبوه جمعیت و موکب‌های برپا شده در مسیر اربعین حسینی در بهشهر، حال و هوای کربلا را برای همگان تداعی می‌کند آنان که به این سفر معنوی در سال‌های گذشته مشرف شده اند اکنون با حال و هوای آن روزها طی طریق می‌کنند و ماهایی که از این قافله، جا مانده‌ایم امروز با دیدن این شوق و ذوق مردم در پیاده‌روی و پذیرایی موکب‌ها دلمان کربلایی شده است و افسوس برای روزهایی که جا مانده‌ایم.

 

 اربعین حسینی، ظرفیت فرهنگی بزرگی برای ترویج اسلام ناب و آرمان‌های اهل بیت(ع)

امام جمعه بهشهر نیز در گفت‌وگو با فارس، افزود: اربعین حسینی، ظرفیت فرهنگی بزرگی برای ترویج اسلام ناب و آرمان‌های اهل بیت(ع) است که باید بیش از پیش در جامعه ترویج شود.

حجت‌الاسلام سید عرب‌علی جباری اظهار کرد: مسلمانان عاشق اهل بیت(ع) با خلق حماسه اربعین حسینی، به دشمنان اسلام نشان خواهند داد همان طور که امام حسین(ع) زیر بار ذلت نرفت، آنها نیز هیچ‌گاه در برابر دشمنان سر تسلیم فرود نخواهند آورد.

 

پیاده روی اربعین در شرق مازندران برگزار شد

 

وی افزود: راهپیمایی و پیاده‌روی اربعین، مانوری بزرگ در برابر دنیای استکبار است که همه ما باید علاوه بر حضور در این راهپیمایی و نشان دادن آمادگی همه‌جانبه برای دفاع از اهل بیت(ع) و اسلام، به قرائت زیارت اربعین هم اهتمام ورزیده و بدانیم که یکی از نشانه‌های مؤمن زیارت اربعین است که با توجه به ثواب قرائت زیارت اربعین، قرائت آن در این روز بسیار سفارش شده است.

 

 برپایی ۱۰ موکب در مسیر راهپیمایی اربعین بهشهر

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج بهشهر نیز در گفت‌وگو با فارس از برپایی ۱۰ موکب در مسیر راهپیمایی اربعین بهشهر خبر داد و گفت: برپایی این موکب‌های عزاداری در خیابان‌های مسیر منتهی به مقصد گلزار شهدای بهشهر و پذیرایی از عزاداران، از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای این پیاده‌روی بود که با قوت انجام شد.

عابدین داغمه‌چی افزود: پیاده‌روی بزرگ اربعین با عنوان «حرم تا حرم» در بهشهر در مسیر ۹ کیلومتری از جوار آرامگاه آیت‌الله سید صابر جباری(ره) امام جمعه بهشهر و شهدای گمنام آرمیده در مصلای بهشهر تا گلزار شهدای بهشت فاطمه(س) برگزار و عزاداری، دسته‌روی، سینه‌زنی و قرائت ادعیه در طول مسیر و در مزار شهدا برگزار شد.

وی ادامه داد: اربعین بیانگر مقاومت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و پیام‌رسانی‌های این بزرگواران بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانش است که باید این پیام عاشورا اکنون توسط آحاد جامعه به‌درستی به نسل جدید منتقل و برگزاری آیین‌های مختلف عزاداری برای ائمه، راهی برای افزایش بصیرت در جامعه باشد.

 

پیاده‌روی اربعین، تجلی دفاع از نهضت حسینی است

مجید رضایی‌قلعه یکی از شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی حرم تا حرم بهشهر، برگزاری این همایش را تجدید بیعت دوباره با ولایت عنوان کرد و افزود: پیاده‌روی اربعین، تجلی دفاع از نهضت حسینی است که باید پیام صبر و استقامت اهل بیت امام حسین(ع) با این اجتماع به جهان صادر شود.

وی به فارس بهشهر گفت: با حضور در این پیاده‌روی عظیم حسینی، بار دیگر با آرمان‌های بزرگ امامت و ولایت تجدید بیعت می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که هیچ‌گاه زیر بار ظلم و جور نمی‌رویم.

رضایی‌قلعه ادامه داد: با آزاد شدن زیارت کربلا، چندسالی است که با شروع ماه محرم، عاشقان و دلدادگان اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش بیش از هر زمان دیگری دل به کوی دوست داده و روانه کربلا می‌شوند و این اشتیاق در اربعین حسینی به اوج خود می‌رسد و هم مهمانان از اقصی نقاط کشو برای زیارت بارگاه این امام همام به کربلا مشرف می‌شوند.

 

اعزام حدود ۴۰ هزار مازندرانی برای پیاده‌روی اربعین حسینی در کربلا

پیاده‌روی اربعین حسینی هم اجتماع عظیم دلدادگان به سرور و سالار شهیدان است که همه ساله با شور و حال خاصی برگزار و مردم با فرا رسیدن ماه محرم و صفر خود را برای شرکت در پیاده‌روی بزرگ اربعین آماده می‌کنند که براساس آمار رسمی حج و زیارت مازندران، امسال حدود ۴۰ هزار مازندرانی با صدور گذرنامه و ویزا به منظور شرکت در پیاده روی اربعین به کربلا اعزام شدند.

حال و هوای شب و روزهای مازندران و شرق این استان در اربعین حسینی تنها به برگزاری پیاده‌روی اربعین خلاصه نمی‌شود و آیین حلیم‌پزون از مراسم خاص این ایام است که با شور و حال خاص برگزار و حلیم نذری این ایام در بین مردم و عزاداران حسینی پخش می‌شود.

محمد قاسمی از جمله افرادی است که امسال از قافله اربعین حسینی جامانده است و به قول خودش اکنون دچار خسران شده است، دلش به هوای کربلا است و گام به گامی که برمی‌دارد با یاد پیاده‌روی سال گذشته‌اش در کربلا است.

وی در گفت‌وگو با فارس با ترسیم حال و هوای کربلا و مسیر تا نجف تا کربلا، آن را مسیر روحانی خلوت با خدا عنوان می‌کند و می‌گوید: در باورمان هم نبود که روزی راه کربلای امام حسین(ع) به این گستردگی برای عاشقان باز شود و بتوانیم به این راحتی به زیارت بارگاه امام حسین(ع) برویم.

قاسمی افزود: در مسیر پیاده‌روی در کربلا هرچه هست عشق به مولا و اهل بیت(ع) است و هیچ خستگی و ناتوانی مشاهده نمی‌شود که امیدواریم با نابودی داعش و تکفیری‌ها، پرچم پیروزی اسلام در تمام دنیا به اهتزاز درآید و شاهد جهانی شدن اسلام باشیم.

به گزارش فارس، اربعین بازگشت به سیره بزرگ حسینی و بیعتی دوباره با امام زمان(عج) برای زنده نگه داشتن حقیقت همیشه زنده اسلام است که حفظ شعائر دینی و آیینی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در کنار عزاداری‌های مختلف، دوری از خرافات و بدعت‌ها مورد توجه باشد تا در احیای دین خدا بیش از پیش تلاش شود.

 

 

 

 

 

 

فارس