به نظر می رسد که مسئولان امر برای اختلاف احتمالی برخی ها از نام دریاچه مازندران استفاده نمی کنند!؟ ولی متاسفانه از نام ضد ایرانی خزر بهره می برند

گسترش نام ضدایرانی " خزر " بجای دریاچه مازندران ! 

 

شرق پرس ( شرق مازندران) : تاسف بار است که به علت عدم آگاهی عده زیادی از مردم مازندران نام دریاچه مازندران را با نام دریای خزر عنوان می کنند، واقعیت این است که نوشتن نام خزر برای دریای شمال ایران، توهین بزرگ  به ایرانی هاست.

 

 
متاسفانه به تبعیت از نام خزر روی دریاچه مازندران برای نامگذاری برخی کودکان، مغازه ها و حتی تیمهای باشگاهی به اشتباه از خزر استفاده می شود!
 

 

به نظر می رسد که مسئولان امر برای اختلاف احتمالی برخی ها از نام دریاچه مازندران استفاده نمی کنند!؟ ولی متاسفانه از نام ضد ایرانی خزر بهره می برند…به گواه تاریخ و تایید بیشتر باستان شناسان نام بزرگترین دریاچه جهان دریاچه مازندران است .

 

 
نام خزر از یک قوم  ضد ایرانی گرفته شده است ، برای اثبات این امر کافی ست نگاهی داشته باشیم به این که زمانی که بخش های شمالی ایران جزو ایران بود ، برای پیشگیری از حملات وحشیانه قوم خزر ،  دیوار دربند در روسیه در دوران ساسانیان برای جلوگیری از حمله آنان به ایران ساخته شد.  
 
 
تصویر زیر دیوار دربند در روسیه در دوران ساسانیان است که برای جلوگیری از حمله خزرها به ایران ساخته شد.
 
 
گسترش نام ضدایرانی " خزر " بجای دریاچه مازندران !
 
قوم خزرهم‍واره با بیزانس بر ضد ایران هم‌پیمان بود، خزرها در بین شمال غربی دریا و دریای سیاه سکونت داشتند و به دین یهودیت گرویده بودند. این‌ها مردمی بودند از نژاد زرد(اصفر) که به صحراگردی و تاخت و تاز در ممالک همجوار اشتغال داشتند و غالباً به طرف وادی رود کورا می‌آمدند آنهادر زمان سقوط ساسانیان حکومت قدرتمندی تشکیل دادندو با اعراب جنگهای خونینی داشتند. بنای استحکامات بزرگی چون شهر دربند یا (باب الابواب) در شمال قفقاز در عهد ساسانیان، که برای جلوگیری از حملات خزران صورت گرفت، هنوز پا برجاست. به اعتقاد پروفسور عنایت‌الله رضا، «خزران»، قومی بودند که در زمان خسرو انوشیروان در قرن ششم میلادی از بقایای آن‌ها به ناحیه شمال قفقاز آمدند و به‌طور کلی در منطقه بخش وسطا و جنوبی رود ولگا زندگی می‌کردند و این، هیچ ربطی به دریای شمال ایران نداشته و فاصله قوم خزر تا این دریا بسیار زیاد بوده‌است.

این دیوار که از تخته سنگ‌های بسیار بزرگ ساخته شده بود، هیجده تا بیست متر ارتفاع داشت. سی برج برفراز این دیوار قرار گرفته بود. دیوار سه دروازه آهنی داشت که یک دروازه آن به دریا گشوده می‌شد.
 

 

دربند کنونی شهری بندری در حاشیه دریای خزر است که در جنوبی‌ترین قسمت کشور روسیه واقع شده. این شهر به لحاظ اهمیت دومین شهر جمهوری داغستان با جمعیتی بالغ بر ۱۲۰۰۰۰ نفر (آمار سال ۲۰۱۰) است. آذربایجانی‌ها، لزگی‌ها و تاباساری‌ها بیشترین ساکنان این شهر را تشکیل می‌دهند.
 

برای خبرهای مختلفی که نام دریای خزر یا مازندران در آن می آید، واکنش نشان می دهند و برخی، این دو نام را حعلی می دانند؟ به عقیده آنها، کاسپین نام واقعی دریای شمال است.
 

 

ویکی پدیا، درباره نام دریای شمال ایران، چنین نوشته است:

مطابق بخشنامه دولتی سال ۱۳۸۱ نام رسمی دریای شمال ایران در مکاتبات فارسی دریای خزر و در مکاتبات خارجی Caspian است. همان‌گونه که در مورد بسیاری دیگر از عوارض جغرافیایی جهان رایج است برای این دریا نیز نام‌های متفاوتی در زمان‌های گوناگون استفاده شده‌است.
 

 
همچنین: “کمیته تخصصی نام‌نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران متشکل از نمایندگان ۵ سازمان و وزارتخانه در جلسه مورخ ۱ ۸۱/۹/۱۸ سازمان نقشه‌برداری کشور متن ذیل را به تصویب رساند:
 
« جهت جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم احتمالی و جلوگیری از تشتت آراء در زمینه نام پهنه آبی شمال کشور، از نام «خزر» در داخل کشور و Caspian در متون خارجی، قراردادها و معاهدات بین المللی استفاده گردد.»
میلیون‌ها سال از زمانی که کل کره زمین را آب فرا گرفته بود، می‌گذرد و سهم ایران از آن همه آب، داشتن بزرگترین دریاچه جهان و دومین دریاچه شور جهان شد. دریای مازندران، بزرگترین دریاچه جهان که بین ایران و جمهوری‌های استقلال یافته شوروی مشترک است و آنقدر بزرگ است که آن را دریا می‌نامند و دریاچه ارومیه که دومین دریاچه شور جهان است.
 

 

موقعیت: استان‌های گلستان، گیلان و مازندران
طول دریای مازندران حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. این دریا دارای تنوع زیستی متفاوتی است که مهمترین آن ماهی‌های خاویاری است هرچند که به دلیل صیدهای غیرمجاز نسل ماهیان خاویاری ‌رو به انقراض است.

۱۳۰رودخانه به این دریا می‌ریزند که بزرگ‌ترین آنها رود ولگا است که هر سال به طور میانگین ۲۴۱ کیلومترمربع آب را وارد دریای مازندران می‌کند. دریای مازندران را به نام‌های دریای خزر، ورکانه، گرگان و دریای کاسپین نیز می‌شناسند.
 

 
همانگونه که پیشتر گفتیم ، نام خزر نام قومی‌ است که به همراه دیگر اقوام بیابان‌گرد شمال قفقاز، در زمان ساسانیان، بارها و بارها به سرزمین ایران ‌تاختند و پس از حضور کوتاه مدت خود معمولاً به دست سپاه ساسانی از مرزهای ایران بیرون رانده می‌شدند. در هیچ یک از نوشته‌های مؤلفان شرقی و غربی دوران پیش از اسلام نامی از “خزر” بر دریای شمال ایران دیده نشده ‌است. در نوشته‌های مؤلفین اسلامی، این دریا در کنار نام‌های دیگر، خزر هم نامیده شده ‌است.
دریای گرگان یا دریای ورکانه نام این دریاچه بزرگ در عهد هخامنشیان و همچنین اشکانیان است اما کاسپین از نام قوم کاسپی یا کاسی گرفته شده‌ که قبل از آریایی‌ها در کرانه‌های غربی تا جنوب غربی این دریا ساکن بوده‌اند و به تدریج تا کرانه‌های جنوبی آمدند.
از لحاظ جاذبه‌های گردشگری وجذب توریست رتبه یک را در ایران دارا است و از جنگل،دشت،کوه و دریا سود بسزایی می‌برد. مازندران بلندترین (دماوندکوه) و پست ترین( دریای مازندران) نقاط ایران را در خود جای داده است. این استان یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق از لحاظ تراکم جمعیتی و یکی از غنی‌ترین آنها از لحاظ منابع گوناگون زیرزمینی می‌باشد. این استان دارای ۲۰ شهرستان است. مرکز این استان شهرستان ساری می‌باشد،مازندران قدیمیترین مردم را در جهان از نظر یک جا نشینی دارد.روز ۱۴ آبان هم روز مازندران نام گذازی شده است.
همه جای دنیا و از جمله بیشتر کشورهای ساحلی این دریاچه زیبا , آن را به نام ایرانی کاسپین که بر گرفته از نام قوم ایرانی کاسپیان که در شمال ایران می زیستند می نامند, الا خودمان. روان شاد کریم کشاورز می نویسد: دریای خزر در دورانهای گوناگون به اسامی کرانه نشینان آن و یا اقوام و قبایلی که گهگاه در مجاورت آن مسکن گزیده بودند نامیده می شده و تمام یا بخشی از آن به نامی موسوم بوده, مانند: دریای خزران, دریای کاسپیان, دریای هیرکانیه(گرگان), دریای جرجان, دریای گیلان(یا بحرالجیل), دریای دیلم, دریای طبرستان, دریای مازندران. یاقوت حموی می گوید که ارسطو این دریا را هیرکانیه نامیده. اعراب نخست این دریا را بحر جرجان و سپس بحر خزر نامیدند. بطلمیوس آن را دریای هیرکانیه می خواند. ابن خلدون آن را بحر طبرستان می نامد.
 
البته باید این واقعیت را بپذیریم که در حال حاضر ما در نامگذاری این پهنه آبی تام الختیار نیستیم و در این پهنه با ۴ کشور دیگر روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان سهیم هستیم وانگهی قرار هم نیست ما هم به همان راهی برویم که اعراب می روند و جعل و تحریف تاریخ کنیم. کاملا صحیح است که مستندات زیادی در خصوص نامگذاری این پهنه به نام دریای مازندران وجود دارد حتی جناب آقای خاتمی در دیدار رسمی با علی اف هم این نام (دریای مازندران) را به کار برد.  
 
به هر حال آنچه مسلم است در تمام اسناد تاریخی نام بزرگترین دریاچه جهان به نامهای دریاچه مازندران، کاسپین و خرز یاد شده است و همانگونه که اشاره کردیم قوم خزر یک قوم وحشی و ضد ایرانی بوده است و کاسپین نام قدیم شهر تاریخی قزوین است پس بهتر نیست که این دریاچه را با نام دریاچه مازندران عنوان کنیم…  
 
 
 
منابع: پروفسور عنایت‌الله رضا، اسدالله عمادی ، سید روح الله ساداتی، پرشین استار ویکی پدیا و www.varg.ir
 
 
 
 
 
 
تابناک مازندران