روز هفتم در نکا همچون بسیاری از شهرهای مازندران به روز علم گردان معروف است و مساجد و هیئت‌های مختلف عزاداری علم‌های مساجد و هیئت‌های خود را که مزین به پارچه‌های سبز و سیاه و همچنین دستی به عنوان نماد علمدار کربلا بر روی علم است را به درب منازل برده و کسانی که نذر برای علم کردند نذرهای خود را که شامل پخش شیر و همچنین قربانی پای علم است را انجام داده و بین مردم پخش می‌کنند.

 

alam

همزمان با هفتمین روز ماه حزن و اندوه، آیین «رخت‌پوشی علم» در حسینیه سید الشهدای نکا برگزار شد.

 

 

به گزارش شرق پرس, شهر و روستاهای نکا در ماه محرم حال و هوای عاشورایی به خود گرفته و مردم به‌ویژه جوانان با نصب پارچه سیاه و پرچم‌های منقش به اسامی ائمه اطهار و حضرت ابوالفضل(ع) در اماکن عمومی،خیابان‌ها،تکایا،مساجد و حسینیه‌ها خود را برای هرچه بهتر برگزار کردن این دهه که یادآور قیام خونین امام حسین(ع) است، آماده می‌کنند.

 

قیام امام حسین (ع) در متن جامعه یک قیام فرهنگی بر مبنای توسعه و عدالت است که بسیاری از هیئت‌های مذهبی رسم و رسومی که از تاریخ گذشته این مردم باقی مانده را در این ایام به نسل جدید و جوانان و نوجوانان منتقل می‌کنند.

 

مسئول هیئت بنی‌الزهرا(س) قلعه سری‌های چهاردانگه مقیم نکا صبح امروز در حاشیه برگزاری آیین رخت‌پوشی علم در رابطه با این آیین گفت: این مراسم و آیین مذهبی از جمله هیئت‌های مذهبی شهرستان نکا است که سنت دیرین رخت‌پوشی علم را که به صورت زبانی و نقالی به ما رسیده است را با دقت به نسل جدید منتقل می‌کنند.

 

سید حسن میرزاخانی ادامه داد: اساس فلسفه برگزاری آیین‌های محرم را درس‌آموزی از واقعه عاشورای حسینی است و ماه محرم نیز فرصتی مناسب برای شناخت اهداف قیام امام حسین (ع) است و باید در این زمینه بصیرت عمومی افزایش یابد که انتقال ارزش‌ها و آیین عاشورا و محرم از جمله این مراسم است.

 

وی با بیان اینکه آیین رخت‌پوشی بر علم در هفتم محرم با حضور جوانان و نوجوانان و ریش‌سفیدان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: عده‌ای از جوانان این هیئت بر اساس رسوم گذشته علم را بر سر دستان خود گرفته و با احترام و آداب خاص این علم را وارد تکیه می‌کنند و با احترام آن را در کنار ریش‌سپیدان قرار می‌دهند.

 

میرزاخانی با بیان اینکه که بزرگان همچون خانواده‌های شهدا، امام جماعت و یا بزرگان حاضر در مراسم، مسئولیت رخت کردن عَلم را بر عهده دارند و مردم در تکیه جمع شده تا در مراسم رخت کردن علم که بستن روسری‌های سبز، سیاه و رنگی به قسمت بالای آن است، حضور داشته باشند.

 

وی ادامه داد: پوشیدن لباس بر تن علم، درد و غم دیگری را در دل و قلب اهالی و مردم حاضر در مراسم ایجاد می‌کند و همه با اشک و ناله و سر دادن ” این علم از کیست که بی‌صاحب است” روسری و پارچه های مشکی را بر علم می‌بندند و عاشورا را زنده می‌کنند.

 

این مسئول هیئت مذهبی گفت: این مراسم رخت‌پوشی بر علم با نوحه‌خوانی، ذکر مصیبت، سینه‌زنی و تعزیه‌خوانی به اتمام می‌رسد تا افراد برای روز هفتم که به رسم وفاداری حضرت عباس (ع) علم به دست به دست گرفته و در محلات می‌گردانند.

 

 روز هفتم در نکا همچون بسیاری از شهرهای مازندران به روز علم گردان معروف است و مساجد و هیئت‌های مختلف عزاداری علم‌های مساجد و هیئت‌های خود را که مزین به پارچه‌های سبز و سیاه و همچنین دستی به عنوان نماد علمدار کربلا بر روی علم است را به درب منازل برده و کسانی که نذر برای علم کردند نذرهای خود را که شامل پخش شیر و همچنین قربانی پای علم است را انجام داده و بین مردم پخش می‌کنند.

 

به گزارش فارس, بر اساس آداب و رسوم باقیمانده از گذشته همراه هر علم تعدادی از افراد از مساجد و هیئت حضور داشته و مراثی و مداحی مختلفی همچون “این علم از کیست که بی‌صاحب است ” و مرثیه‌های مختلف قرائت شده و علم را به در هر خانه که می‌برند صاحب خانه نذر خود مانند شربت، خرما، شیر، دود کردن اسپند را به جا می‌آورد اگر نذر قربانی داشته باشند، قربانی می‌کنند.

 

تعزیه‌خوانی نیز از دیگر رسوم مردم نکا است که در روستاهای مختلف از روز هفتم محرم با برنامه‌ریزی منسجم‌تری برگزار می‌شود و تعزیه‌خوانان ماهر و خوش ذوقی به اجرای تعزیه در ایّام محرم می‌پردازند البته در سال‌های اخیر عزاداری دهه محرم محدود به همان مجالس وعظ و خطابه و روضه‌خوانی و سینه‌زنی و راه‌اندازی دسته‌های عزاداری به امامزاده‌ها و حسینیه‌ها است اما در برخی از روستاها آیین تعزیه‌خوانی همچون گذشته برگزار می‌شود تا این آداب و آیین‌های عزاداری به نسل جدید منتقل شود و برای آیندگان باقی بماند.