شرق مازندران که روزگاری چهار سینما درخود می‌دید، اکنون بخشی از تنها سینمای نکا را سوپرمارکت و بخشی دیگر آن را نانوایی می‌بیند که این تغییر کاربری شاید حامل این پیام است وقتی تهیه نان مشکل باشد سینما به چه کار آید؟

sinamahejrat4

 

وضعیت فروش در سینماهای مازندران در سال های اخیر دوران رکود و رخوت را سپری می کند به نوعی که آخرین سینما بهشهر تحت عنوان هجرت از این شهر نیز هجرت کرد.

 

 

به گزارش شرق پرس، سینما هجرت بهشهر؛ سینمایی که عمری دراز دارد و در سال های دور محل اکران گران ترین فیلمها بود.

 

سینمایی که روزگاری محل رفت و آمد کسانی بود که از سر شوق و علاقه حاضر می‌شدند، تا خستگی کار روزانه را در آن فرود آرند و نشاط و شادی را به خانه برند. سینمایی که فرسودگی سالن و گرانی بلیط هایش مانع از استقبال شهروندان از فیلم‌هایش نمی‌شد. سینمایی که چند سالی میزبان شب شعر شاعران بهشهر شد.

 

اما گسترش تلویزیون، رونق بازار سیاه فیلم‌ها، حضور ماهواره در اکثر خانه‌ها، فرسودگی بیش از پیش بنای فیزیکی سالن سینما، تکراری شدن موضوع فیلم‌ها و مبلغ نسبتا گران بلیط ها سبب شد، سینما هجرت بهشهر از عرصه فعالیت به کنج خمودگی و تعطیلی هجرت کند.

 

و اکنون تنها خاک‌ها هستند که به جای مشتری بر روی صندلی‌های این سینما نشسته‌اند. با گذشت زمان به هرمیزان که از کفه ترازوی سینما کاسته شد بر کفه دیگر افزوده شد، بدین صورت که مردم در کنار سینما وقتی پیچ رادیو را باز می‌کردند و به برنامه‌های آن گوش می‌دادند احساس شادی داشتند.

 

 

 اما به مرور تلویزیون وارد خانه‌ها شد، پوسترها روی آنتن‌ها نصب شد، کم کم ویدئو و سی‌دی رونق بخش دید و بازدیدهای روزانه مردم شد و حالا هم ماهواره و شبکه‌های مختلف چشم انداز چشم‌های مخاطبان سینما شده است.

 

مخاطبان انگشت شمار سینماها

این امر سبب شد تعداد مخاطبان سینما انگشت شمار شده و به همان میزان نیز امید به کسب سود سرمایه‌گذاران اندک شود، زیرا جوان امروزی سرگرمی‌های جدیدتری را پیدا کرده که رغبتش را به سمت سینما کاهش می‌دهد.

 

شرق مازندران که روزگاری چهار سینما درخود می‌دید، اکنون بخشی از تنها سینمای نکا را سوپرمارکت و بخشی دیگر آن را نانوایی می‌بیند که این تغییر کاربری شاید حامل این پیام است وقتی تهیه نان مشکل باشد سینما به چه کار آید؟

 

اگرچه سینما هجرت بهشهر، هجرت کرده است و سینما مهتاب گلوگاه تبدیل به کارگاه ام دی اف شده اما بد نیست، بدانید یک صد قهوه خانه در  شهر بهشهر فعال شد و عده زیادی از جوانان بهشهری به ‌دلیل عدم وجود مکانی فرهنگی یا تفریحی غروب‌ ها که می‌شود به قهوه خانه‌های شهر می‌روند، آنجا پاتوق آنهاست، قلیان با تنباکوی میوه‌ای و یک استکان چای توانست بیشتر مشتریان سینمای ما را ببلعد.

 

اگرچه جوانان برای انتخاب سینما حق انتخابی ندارند، اما در انتخاب قهوه خانه‌ها حق انتخاب بسیار دارند. حدود صد قهوه خانه در مسیر جاده جنگلی عباس آباد، دریای چهار فصل و درون شهر بهشهر جای خالی سینما هجرت را کاملا پر کرده است.

 

و امروز اگرچه سینما هجرت که در مرکز شهر است مشتری ندارد و باب آن بسته شد، اما قهوه خانه‌های چند کیلومتر خارج شهر مملو از مشتریان جوان هستند که می‌توانند سوژه بسیار خوبی برای فیلمسازان شده تا فیلمی بسازند و سینمای ما را نیز رونق بخشند.
رحمت عزیزی-تسنیم