در سه سال گذشته و با تشکیل انجمن خیران کتابخانه‌ساز در گلوگاه، قدم‌های خوبی برای افزایش فضای کتابخانه‌ای این شهرستان انجام شد اما اکنون از آن شور و اشتیاق، خبری نیست.

 

 

ketabkhanee14

استقبال مردم شهرستان گلوگاه از نمایشگاه کتاب در این شهرستان، بار دیگر به مسئولان یادآور شد که باید فکری برای تکمیل کتابخانه‌های نیمه‌کاره و ساخت یک کتابخانه مرکزی در شرقی‌ترین نقطه مازندران داشته باشند.

 

به گزارش شرق پرس، در سومین روز از بیست و دومین نمایشگاه کتاب در گلوگاه با عنوان «سید محمدحسین طباطبایی» که به مناسبت هفته کتاب در کانون فرهنگی هنری شهید کلبادی‌نژاد این شهرستان برپا شده است، استقبال اقشار مختلف و دانش‌آموزان هم جای خوشحالی دارد و هم جای تامل.

 

در سه سال گذشته و با تشکیل انجمن خیران کتابخانه‌ساز در گلوگاه، قدم‌های خوبی برای افزایش فضای کتابخانه‌ای این شهرستان انجام شد اما اکنون از آن شور و اشتیاق، خبری نیست.

 

یادمان هست که دی‌ماه ۹۲ به اتفاق علی‌رضا بدری معاون امور استان‌ها، انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های کشور و هیئت همراه در پاسخ به نامه مردم روستای «تیرتاش» گلوگاه به وزیر ارشاد مبنی بر لزوم راه‌اندازی کتابخانه در این روستا که سابقه درخشانی در تقدیم عالمان و فرهیختگان به جامعه دارد، بازدیدی از مکان پیشنهادی برای ساخت یک کتابخانه عمومی در تیرتاش، انجام شد.

 

طی این بازدید، مقرر شد که دهیاری روستای مذکور و حوزه کتابخانه‌های عمومی مازندران یک ساختمان چند منظوره بسازند که نتیجه آن، قرار گرفتن دهیاری و دارالقرآن و کتابخانه در طبقات مجزا باشد.

 

همچنین در پی این بازدید، بخشی از مسجد امام حسین(ع) تیرتاش را به طور موقت به امور کتابخانه‌ای روستای مذکور اختصاص دادند.

 

 

استقبال خوب از نمایشگاه کتاب در گلوگاه

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گلوگاه ظهار داشت: نمایشگاه کتاب امسال با یاد و خاطره سید محمدحسین طباطبایی از سه روز پیش در کانون فرهنگی هنری شهید غلام‌علی کلبادی‌نژاد آغاز شده و تا اول آذر ادامه دارد.

سید عیسی وطن‌پور، بیان داشت: فرمانداری و دستگاه‌های فرهنگی گلوگاه همکاری خوبی در مراسم افتتاحیه داشتند، استقبال خوبی نیز تاکنون از سوی علاقه‌مندان به کتابخوانی و دانش‌آموزان و دانشجویان انجام شد.

وی با اشاره به نمایش ۵ هزار جلد کتاب در زمینه‌های علمی، پزشکی، رمان، مذهبی، بخش ویژه کودک و نوجوان، افزود: امسال شیوه جدیدی را در نمایشگاه داریم که اداره فرهنگ و ارشاد، کانون فرهنگی، بهزیستی و سازمان بسیج دانش‌آموزی هر کدام با انتشاراتی‌ها، تشکل‌های فرهنگی و کتابسرای دانشجویی قرارداد بستند و کتاب‌های متنوعی را ارائه می‌دهند.

 

 

امور کتابخانه‌ها هنوز یک ریال به دهیاری کمک نکرد

 

دهیار روستای تیرتاش نیز گفت: در ۲۳ دی ماه ۹۲، هیئتی از تهران و استان مازندران برای بازدید از مکان پیشنهادی کتابخانه عمومی تیرتاش به این روستا آمدند، آنها به ما قول دادند که تا یک هفته دیگر، ۱۰ میلیون تومان به حساب دهیاری تیرتاش واریز کنند اما هنوز یک ریال کمک نکردند.

 

اسماعیل جعفری اظهار داشت: حتی در مسجد محل، مکانی را به کتابخانه اختصاص و تحویل آنها دادیم ولی هیچ توجهی نشد.

 

وی تصریح کرد: امسال ۵ میلیون تومان از سوی استانداری مازندران به حساب دهیاری تیرتاش واریز شد که فقط برای ساخت سقف اول ساختمان، ۱۶ میلیون تومان هزینه شد و به پیمانکار نیز بدهکار هستیم.

 

دهیار تیرتاش بیان داشت: اگر ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار در اختیار دهیاری قرار بگیرد؛ تا پایان امسال تمام چهار طبقه این ساختمان که شامل پارکینگ، دهیاری، دارالقرآن و کتابخانه است، تکمیل می‌شود.

 

روستای «لمراسک» گلوگاه نیز مردم با فرهنگ و اهل مطالعه‌ای دارد که وجود ۱۰‌ هزار عنوان کتاب در این روستا نشان از علاقه مردم آن به کتابخوانی دارد.

 

سه سال پیش، ۴۰۰ مترمربع زمین توسط خیر این روستا حاج محمد حبیبی به نیت ساخت کتابخانه، به شهرستان گلوگاه تقدیم شد اما اکنون نیمه‌کاره رها شده و با مشکل اعتباری مواجه است.

 

این واحد فرهنگی نیز قرار بود با همکاری نهاد کتابخانه‌های استان، خیران و درآمدهای محلی ساخته شود.

 

جالب است که روستای لمراسک دارای ۶ مدرسه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان است و دارالقرآن و خانه عالِم نیز دارد ولی خبری از کتابخانه نیست.

 

 

کتابخانه مرکزی اولویت فرهنگی گلوگاه است

 

رئیس کتابخانه عمومی شهرستان گلوگاه نیز اظهار داشت: تنها کتابخانه عمومی این شهرستان، با ۲۱ هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف، یک‌هزار و ۲۰۰ عضو فعال دارد.

 

مجتبی دماوندی با بیان اینکه فضای ۲۵۲ مترمربعی این کتابخانه پاسخگوی نیاز مراجعه‌ کنندگان نیست، تصریح کرد: کتابخانه‌ها برند و نماد فرهنگ هر شهر و شهرستان و نشان دهنده رشد فرهنگی آن منطقه است، گلوگاه مازندران نیاز به این نماد و برند مهم دارد.

 

وی بیان داشت: اولویت فرهنگی شهرستان گلوگاه، کتابخانه مرکزی است و در این راستا تلاش‌های فراوانی انجام شد که امیدواریم به نتیجه برسد.

 

این مسئول با اشاره به پایِ کار بودن مسئولان شهرستانی برای ساخت فضای فرهنگی مناسب در گلوگاه، افزود: باید بپذیریم که کتابخانه ضرورت نخست شهرستان است، چگونه می‌توانیم از فرهنگ صحبت کنیم وقتی که بستر فرهنگی لازم وجود ندارد.

 

رئیس تنها کتابخانه عمومی گلوگاه، از مسئولان خواست که کتابخانه مرکزی این شهرستان در مرکز شهر و زیبا ساخته شود تا فضای شکیل و دلنشین آن بتواند علاوه بر داشتن مطالعه کنندگانِ فعال و دائمی، اعضای جدیدی را به سمت خود بکشاند.

 

 مکان‌های مختلفی به منظور ساخت کتابخانه مرکزی در گلوگاه پیشنهاد شد که یکی از آنها در اختیار آموزش و پرورش برای ساخت دارالقرآن است.

زمین مذکور توسط دو خانواده گلوگاهی به منظور ساخت دارالقرآن وقف شده و کلید ساخت آن نیز به دست آموزش و پرورش گلوگاه سپرده شده که به دلیل قرار گرفتن این زمین در مکان مناسب، موضوع ساخت کتابخانه و دارالقرآن در یک مکان، شدت گرفت.

 

مشکلی با ساخت کتابخانه نداریم

 

رئیس آموزش و پرورش شهرستان گلوگاه اظهار داشت: یک زمین ۶۰۰ متری به نیت یکی از واقفان برای ساخت دارالقرآن در اختیار ما قرار گرفته که مسئولان پیشنهاد دادند در کنار آن، کتابخانه مرکزی هم می‌توان ساخت.

 

فریدون کلبادی‌نژاد تصریح کرد: آموزش و پرورش هیچ مشکلی با ساخت کتابخانه در کنار دارالقرآن ندارد اما چون موضوع وقف در میان است باید نظرات مسئولان مربوطه را جویا شد.

 

اگر نیت واقف تامین شود، مشکلی ندارد

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بهشهر و گلوگاه درباره اینکه آیا راه حلی برای موضوع مذکور وجود دارد، گفت: ابتدا باید درخواستی در این زمینه به اداره اوقاف و امور خیریه اعلام شود تا توسط کارشناسان بررسی شود.

 

محمدهادی بهرامی تصریح کرد: چون بحث موقوفه در میان است باید با حساسیت زیادی پیگیری و مجوزها لازم نیز دریافت شود، اگر در نهایت، نیت واقف تامین شود مشکلی ندارد.

 

امیدواریم با توجه به پیگیری مسئولان شهرستان گلوگاه برای ساخت کتابخانه مرکزی، علاوه بر شنیدن خبرهای خوش تا پایان سالی که مزین به فرهنگ و اقتصاد شده است، شاهد عمل به وعده‌های شیرین مسئولان و تکمیل کتابخانه‌ در روستاهای لمراسک و تیرتاش گلوگاه باشیم.

آزاده بابانژاد-فارس