شب که همه اعضای خانواده دور هم جمع بودند من و آرمین داداش از شدت هیجان زیر لحاف ننشستیم و کوشه اتاق منتظر ایستادیم هندوانه را با سینی آوردند و گذاشتن روز کرسی بعد هم اسم نوه ها را نوشتن و گذاشتن لای دیوان حافظ تا قرعه کشی کنند و فال بگیرند

 

hendevane0

شرق پرس: مادر بزرگ یک لحاف قرمز بزرگ و خیلی سنگین دارد که دور تا دورش ملحفه سفید  دوخته بعضی جاهایش نیز سنجاق قفلی های بزرگ زده است و هر سال شب چله که می شد روی کرسی پهن می کند تا همه خانواده زیر آن بنشینند و مراسم شب چله را دور هم و زیر کرسی بر پا کنند .

 

 

سال گذشته من و آرمین تصمیم گرفتیم کمی شیطنت کنیم  و یک نقشه برای شب چله بکشیم برای این کار لازم بود تا قبل از بقیه مهمانان  آنجا باشیم بنابر این بعد از مد رسه سریع به خانه رفتم منتظر شدم تا آرمین از مدرسه برگردد بعد هم به مادر و خاله گفتیم می خواهیم به مادر بزرگ کمک کنیم و باید زودتر برویم به آنجا .

 

آنها موافقت کردن و مانیز آماده شدیم و شال گردن هایمان را جلوی صورت هایمان  محکم بستیم و سوار بر دوچرخه تا جلوی وانت هندوانه فروشی که سر خیابان مدرسه مان از چند روز قبل ایستاده بود رکاب زدیم هندوانه های وانت تو سرخ نبودند و آقا سلیمان میوه فروش هر روز داد میزد که : بدو هندوانه شب چله – تو  زرد  از آب درآمد.

 

  ما از این هندوانه ها خریدیم و برای مادر بزرگ بردیم و گفتیم آن را قاچ نکند  تا شب همه بیایند و فال حافظ بگیرند و بعد به شانس یک نفر از نوه ها نیت کنند و هندوانه را ببرند . شب که همه اعضای خانواده دور هم جمع بودند من و آرمین داداش از شدت هیجان زیر لحاف ننشستیم و کوشه اتاق منتظر ایستادیم هندوانه را با سینی آوردند و گذاشتن روز کرسی  بعد هم اسم نوه ها را نوشتن و گذاشتن لای  دیوان حافظ تا قرعه کشی کنند و فال بگیرند از شانس خوش قرعه بنام خودم افتاد.

 

 

   تا نیت کنم و پدر بزرک هم فال حافظ را بگیرد و هم هندوانه را قاچ کند . من از شدت خنده سرخ شده بودم  و قتی آن را بریدند همه چنان خندیدند که کرسی و لحاف سنگین آن بلرزه افتاد . پدرم که قصه شیطنت ما رو فهمید تو ضیح داد  که هندوانه قرمز نشانه خورشید است و برای همین در شب اول زمستان که شب تولد خورشید است آنرا در سفره شب چله قرار می دهد از نظر من که ایرادی نداشت حتی هندوانه تو  زرد خیلی بیشتر شبیه خورشید بود  .

 

دایی ناصر گفت این جور میوه ها نتیجه دست کار و تغییرات ‍‍‌ ژنتیکی در کار کشاورزی است  واز نظر علمی کار خوبی نیست ولی برای شب چله و یاد آوری چهره  خورشید خیلی هم قشنگ است  بخصوص اگر روی لحاف قرمز کرسی مادر بزرگ قاچ شود و شبیه خورشید دم غروب  شود !

 

امیر حسین خواجوی دانش آموز کلاس پنجم مدرسه شهید اسماعیلی  گلوگاه

برگرفته از ضمیمه کودک و نوجوان  روزنامه اطلاعات