کارشناس میراث فرهنگی اداره كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري مازندران اظهار کرد: مراسم «فرما بزوئن» به مرور معروف شد و وجه تسميه شهر سورک به معنی شهري که سور می‌دهد شناخته شد.

 

 

هر ساله در ایام محرم مراسم طعام دهی «فرمابزوئن» در مازندران برگزار می شود.

 

nazri-ashora

 

 

به گزارش شرق پرس, طوبی اوصانلو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: یکی از شیوه‌های عزاداری در دهه محرم در مازندران سنت دیرین و کهن طعام‌دهی«فرمابزوئن» در شهرستان میاندرود و شهر سورک است که نسل به نسل، سینه به سینه پدران به فرزندان خود این رسوم را وصیت می‌کنند.

 

 

وی افزود: در این روز تمامی ساکنان این شهر با هزینه شخصی با توجه به توان مالی، از عزاداران حسینی که از اقصی نقاط استان جهت انجام سوگواری آقا امام حسین(ع) به شهر و روستاهای میاندورود می‌آیند در منازل خود جهت صرف ناهار دعوت به عمل می‌آوردند و پذیرایی می‌کنند و بطور کل در تمامی خانه‌های این شهر باز است و هرکسی می تواند به میل خود وارد شده زیرا آنان معتقدند سفره آن روز مخصوص آقا امام حسین(ع) است واهالی این شهرخدمتگذارآقا هستند.

 

 

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار کرد: مراسم «فرما بزوئن» به مرور معروف شد و وجه تسمیه شهر سورک به معنی شهری که سور  می‌دهد شناخته شد.

 

 

وی افزود: این روش پسندیده هنوز هم هر ساله ادامه دارد به طوری که در سال های اخیر در روز عاشورا اهالی محل به جمعیتی در حدود ۵۰ تا ۷۰هزار نفر ناهار می‌دهند.