امروز فاطمه‌سادات خلیلی‌قلعه‌سری نوجوان 12 ساله نکایی نیز با اهدای 10 عضو خود شامل دو کلیه، استخوان‌ها و دریچه‌های قلبش به 10 هم‌نوع و بیمار هم‌وطن خود زندگی بخشید و نفس‌های او از فردا و فرداهایی که در پیش است در جسم دیگری طنین‌انداز می‌شود.

وقتی اهداء عضو دختر12ساله نکایی زندگی بخش می شود

 

 

شرق پرس: جمله «اهدای عضو، اهدای زندگی» را بارها و بارها از رسانه‌های مختلف و پزشکان شنیده‌ایم، واژه‌ها و کلماتی که تکرار آن برای ما، آسان و برای کسی که از دلبندش و عزیزش، دل می‌کند طاقت‌فرسا است.

 

 

امروز برای خانواده خلیلی‌قلعه‌سری در نکا روز وداع با دختر نوجوان‌شان بود، روزی تلخ و از دید دیگری آرامش‌بخش، امروز این خانواده با تشییع و وداع با دخترشان و ترک جسم مادی‌اش روزی تلخ را سپری کردند اما صدای شنیدن تپش‌های او در کالبد دیگری می‌تواند آنان را به ادامه زندگی امیدوار و احساس آرامش را به آنان هدیه کند.

 

 

فاطمه‌سادات خلیلی‌قلعه‌سری که تنها ۱۲ عمر از بهار زندگی‌اش را دیده است و با توجه به تحمل بیماری در طول سال‌های مختلف، امروز با اهدای ۱۰ عضو به بیماران، خود را جاودانه کرد و با لبخند دوباره به زندگی، موجب نجات ۱۰ بیمار شد و سبب شد تا دوباره تکرار کنیم که ترویج فرهنگ اهدای عضو راهی برای زندگی بخشیدن به بیمارانی است که چشم ‌به‌راه پیوند اعضا هستند تا با اهدای زندگی به آنان، برای همیشه در خاطره‌ها و یادها جاودان شد.

 

 

شاید تا چند سال گذشته، مقاومت‌های زیادی از اهدای عضو بیمار مرگ مغزی می‌شد و خانواده‌های بیماران مرگ مغزی قادر به پذیرفتن این مسئله و اهدای عضو عزیزان‌شان نبودند اما با فرهنگ‌سازی انجام شده در این رابطه و قبول کردن این موضوع که اعضای بدن عزیزشان می‌تواند در جسم شخص دیگری، هنوز نفس بکشد و به بیمار دیگری که تا مرگ فاصله‌ای ندارد، جان دهد مسکنی ‌شد برای خانواده‌های دارای عزیزانی با مرگ مغزی.

 

 

براساس اطلاعات داده شده توسط پزشکان و کارشناسان در مرگ مغزی، خون‌رسانی به مغز متوقف شده، اکسیژن‌رسانی به آن انجام نمی‌شود.

 

 

مغز تمام کارکرد خود را از دست می‌دهد و دچار تخریب غیرقابل برگشت می‌شود، اگر چه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه‌ها هنوز دارای عملکرد هستند، اما به تدریج در طی چند روز آینده، از کار خواهند افتاد و هر فردی با داشتن کارت اهدای عضو، در واقع این اجازه را به پزشکان می‌دهد که اعضای بدنش را جدا کنند، حتی در شرایطی که خانواده با این کار مخالفت کنند.

 

 

امروز فاطمه‌سادات خلیلی‌قلعه‌سری نوجوان ۱۲ ساله نکایی نیز با اهدای ۱۰ عضو خود شامل دو کلیه، استخوان‌ها و دریچه‌های قلبش به ۱۰ هم‌نوع و بیمار هم‌وطن خود زندگی بخشید و نفس‌های او از فردا و فرداهایی که در پیش است در جسم دیگری طنین‌انداز می‌شود.

 

 

شاید فردایی که صفحه دیگری از زندگی‌مان ورق می‌خورد من و تو هم در این صفحات تبدیل به یک خاطره شویم و چه خوب که این خاطره از ما یک خاطره شیرین باشد، خاطره‌ای که ما را جاودانه کند، اگر به فکر داشتن چنین کارتی هستید و می‌خواهید برای اهدای عضو اقدام کنید کافی است با مراجعه به سایت www.iran-ehda.com و پر کردن فرم ثبت‌نام عضو این گروه شوید.

 

 

 

 

فارس