بالاخره ساعت 11 صبح رادیو بغداد متن نامه سر گشاده ای از سوی صدام خطاب به ریاست جمهوری ایران قرائت کرد ودر خلال آن نامه ، به تمام خواسته های مشروع ایران جواب مثبت داد از جمله اجرای قرار داد1975 و همچنین آزاد سازی فوری اسیران جنگی

afzalii

شرق پرس: زمانی که دریازدهم مردادماه ۶۹ بلندگوهای اردوگاه شروع به نواختن مارش عملیات نظامی نمودند و چند لحظه پس از آن اطلاعیه ای با سر آغازی این چنین (لقد خسف الله الارض بقارون الکویت و اعوانه: زمین به امر خداوند قارون کویت(امیرکویت) ویارانش را بلعید ….) در مورد حمله عراق به کویت پخش کردند.

برای ما خبر ناامید کننده ای بود بعضی از برادران اسیر می گفتند: این جنایت کارتازه فهمیده باید چکار کند و دست به کشور گشایی زده است آیا با این وضعیت صدام به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت تن خواهد داد!!! چون مدت دوسال بود که از اعلام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران گذشته بود وصدام زیر بار اجرائی شدن آن نمیرفت .

سرانجام سیزده روز پس از حمله به کویت یعنی ۲۴ مرداد ماه ۶۹، از همان اوایل صبح رادیو عراق برنامه های عادی وروزانه خودرا قطع و شروع کرد به پخش آهنگ های شاد و سرود های پیروزی . وهر نیم ساعت برای چندلحظه آهنگ ها قطع میشدند وگوینده رادیو میگفت : منتظر خبر مهمی باشید . بزودی خبر مهمی درمورد بر قراری روابط حسنه بین عراق و ایران به سمعتان خواهد رسید .

بالاخره ساعت ۱۱ صبح رادیو بغداد متن نامه سر گشاده ای از سوی صدام خطاب به ریاست جمهوری ایران قرائت کرد ودر خلال آن نامه ، به تمام خواسته های مشروع ایران جواب مثبت داد از جمله اجرای قرار داد۱۹۷۵ و همچنین  آزاد سازی فوری اسیران جنگی . و نامه را این چنین خاتمه داد:

(ایها الاخ السید الهاشمی الرفسنجانی لقد تحققت جمیع ما اردتموه وهذا کل ما سالتمونا …) برادر رئیس جمهور جناب آقای هاشمی رفسنجانی هرآنچه که میخواستید محقق شد و این تمام آن درخواستهائی است که از ما داشتید و…. . صدای هلهله وشادی عراقی ها همراه با تیر اندازی هوائی فضای اردوگاه را پر کرد .

برادران اسیر هنوزباورشان نمی شد. میگفتند این حیله گر حتما نقشه ای دارد . فردای آن روز عده ای از اعضای صلیب سرخ به اردوگاه ما آمدند تا امور مقدماتی قبل از آزادی را انجام دهند وقتی در ۲۶ مرداد ماه خبر ورود اولین گروه آزادگان به میهن اسلامی را شنیدیم نسیم آزادی را با تمام وجود احساس کردیم .