از قدیم الایام و بر اساس سنتهای دیرینه، با پایان برداشت محصولات زراعی و کشاورزی، در فصل پاییز، سور و ساز عروسی ها در مازندران براه می افتد و نوعروسان با هزار آرزو و امید روانه خانه بخت می شوند.

 

arosii6

پاییز که فرا می رسد، جشن های سنتی و محلی ” عروس بَرون” در مازندران رونق تازه می گیرد و نوای سرنا و سازهای سنتی طنین انداز می شود.
 
 
 

به گزارش شرق پرس از قدیم الایام و بر اساس سنتهای دیرینه، با پایان برداشت محصولات زراعی و کشاورزی، در فصل پاییز، سور و ساز عروسی ها در مازندران براه می افتد و نوعروسان با هزار آرزو و امید روانه خانه بخت می شوند.

 

 

این روزها در گوشه و کنار مازندران و در هر محله ای، جشن های عروسی برپا شده است و زوج هایی که همزمان با اعیاد و مناسبتهای مذهبی، سقفهای زندگی مشترکان را بنا می کنند.

 

 

در زرق و برق عروسیهایی مجلل که گاه تا هم وزن عروس، مهریه تعیین می شود و اسراف و ریخت و پاش، خودنمایی می کنند، هستند مناطقی که یک جلد کلام الله مجید، آینه و شمعدان و کمتر از انگشتان دو دست سکه مهریه جوانهایشان است و سایبان زندگش مشترکشان را با وام و قرض، سقف می کنند.

 

 

ازدواج به شرط سادگی

برویم به دهکده، صدای ساز و سرنا از دور به گوش می رسد، لباس های محلی دخترکان و پسرکان، نوید یک جشن ساده اما سنتی و باصفا را می دهد و سرنانواز با ورود هر میهمان، پرشورتر در سرنا می دمد و میهمان نیز به رسم دیرین، اسکناسی را در جیبهای نوازنده قرار می دهند.

 

arosii7

 

بوی اسپند، نقل و نبات، اسکناس های تازه و تانخورده، عطر گلاب و عنبر فضای مجلس را آکنده است، اینجا از تالارهای مجلل عروسی خبری نیست، یک باغ و محوطه باز روستایی که آسمانش، صاف و آبی است و قرص ماه می درخشد.

 

 

مجعمه های رنگی که به دست بانوان هنرمند روستایی آذین بسته شده و در درون آن کله های قند، شیرینی، شکلات، حنا کادوپیچ شده و بر سر دختران و بانوان مجلس قرار دارد و بانوان مجمعه بسر بدور عروس و داماد می چرخند.

 

 

حنابندانشان ساده اما برگرفته از آیینی سنتی و قدیمی است، عروس و داماد بر دستهای هم حنا می بندد و دوستان عروس می سرایند” عروس حنا می بنده، به دست و پا می بنده”.

 

 

عروسیهای سنتی مازندران به کشتی لوچو و محلی هم مزین شده است و پهلوانان و پهلوانک ها به میدان می روند تا مجلس بزم عروس و داماد را شادتر کنند و سرپهلوان مجلس از دست پدر عروس و داماد، هدیه می گیرند.

 

 

نوبت به مراسم هدیه کنان می رسد، اقوام درجه یک داماد یک به یک می آیند و مبلغی را به رسم چشم روشنی در جیب داماد قرار می دهند، در قدیمها رسم بر آن بود که سکه ای را در دهان داماد قرار می دادند و این رسم اکنون برچیده شده است.

 

در برخی از عروسیها همچنان رسم بر آنست که از اسب و قاطر به عنوان ماشین عروس استفاده می شود و سرنانواز می نوازد و اقوام و آشنایان، زوج ها را تا خانه بخت همراهی می کنند. ماه عسل غالب زوج های مازنی، سفر به مشهد مقدس و پابوسی بارگاه علی بن موسی الرضا (ع) است که این امر نیز ناشی از اعتقاد والای مردمان دیار علوی به خاندان اهل بیت و نبوت است.

 

arosii5

 

یک بانوی سالخورده مازندرانی که ۶۰ سال از ازدواجش با پسرعمویش حاج حسین می گذرد می گوید: مراسم های عروسی قدیم با اکنون تفاوت بسیار داشته است و آن روزها، مردم شادتر و جشن ها نیز ساده تر بوده است.

 

 

مشهدی ” فضه” با بیان اینکه اکنون سن ازدواج جوانان بالا رفته می گوید: در روزگار ما، دختران و پسران در سن کم ازدواج می کردند و توقع جوانها بسیار پایین بود و مشکلات امروزی وجود نداشت.

 

 

وی با یادآوری خاطراتی از جشن عروسی اش می گوید: آن زمان رسم بر این بود که جشن عروسی چند شبانه روز طول می کشید و همه اقوام و فامیل ها در برگزاری مراسم کمک می کردند و زقم هدیه ها نیز مانند امروز سنگین نبوده است.

 

 

توقع زوجها بالارفته است

این بانوی مازندرانی با بیان اینکه برخی از خانواده در ازدواج جوانان بسیار سختگیر هستند و مهریه ها و جهیزیه های بالا، ماشین های مدل بالا، ویلا و آپارتمان طلب می کنند گفت: مهریه من یک جلد کلام الله، آینه و شمعدان و یک گلیم بود ولی امروز، چشم و همچشمی باعث شده تا جوانها رغبت به ازدواج نداشته باشند.

 

 

وی با اشاره به اینکه، مهریه بالا و چشم همچشمی خوشبختی نمی آورد گفت: صداقت و صمیمیت باعث می شود تا زندگیها بادوام و پایدار باشد.

 

برنامه ریزی برای ازدواج آسان از دغدغه هایی که دستگاهها و بخش های مختلف همواره با آن مواجه هستند و افزایش سن ازدواج از یک سو، کاهش میزان ازدواج و افزایش طلاق از آسیبهایی است که جامعه را تهدید می کند.

 

 معاون رئیس جممهور در امور بانوان نیز در سفر اخیر خود به مازندران در پاسخ به راهکارهای تحقق ازدواج آسان گفت: باید با تعامل ورزات ورزش و جوانان به تسهیل ازدواج آسان کمک کنیم و اکنون نیز در حال بررسی تفاهمنامه ای هستیم تا بخشی از دستگاههایی را که وظایفه ذاتی دارند را پیشقدم کنیم و پیش نویس این تفاهمنامه تهیه شده است.

 

 

شهیندخت مولاوردی با اشاره به تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان در سالهای قبل گفت: بررسیها را انجام دادیم تا ببینیم علت عدم اجرای این قانون چیست و در آن به صندوق ذخیره جوانان اشاره شده بود که در دولت دهم این وظیفه به صندوق مهر امام رضا واگذار شد و یکسری مسائلی را پیش آورده بود و سعی می کنیم با بررسی ریشه های علل عدم اجرای قانون، هر چه زودتر عملیاتی شود و وزارت ورزش و جوانان نیز برنامه های خاص خود را دارد.

 

 
معاون رئیس جمهور در امور بانوان در عین حال تصریح کرد: بحث ازدواج آسان یک پدیده چند عاملی است و نمی توان با رفع یک عامل، مشکلات را حل کرد و باید با عزم ملی برای رفع مشکلات تلاش کرد و برای تحقق سیاستهای کلی نظام درباره افزایش جمعیت یکی از بندها، ازدواج آسان است.

 

 

مولاوردی بیان داشت: ازدواج صرفا با دادن وام حل نمی شود و باید با حل کردن مسکن، اشتغال و سایر الزامات، جوانان را برای ازدواج ترغیب کنیم.

سالانه بیش از ۳۰ هزار ازدواج در مازندران ثبت می شود.

علیرضا نوری کجوریان-مهر