نوری مالکی با بیان اینکه اوضاع ارتش نابسامان‌تر شده است، افزود: با تمام توان از ارتش حمایت کردم و برای خرید سلاح به خارج کشور رفتم. ارتش و سلاح‌ها کجاست بسیاری از چیزهایی که ساخته بودیم از هم پاشید چرا که برخی از اقشار طایفه‌ای و سیاسی تمایل نداشتند که در میان تمامی اعضای ارتش ذوب شده تا به یک گروه تبدیل شوند.

اظهارات صریح نوری مالکی در خصوص وضعیت ارتش عراق و سقوط موصول

 

 

شرق پرس: نوری مالکی عنوان داشت که این نیروی بسیج مردمی است که می‌تواند از عراق تا زمان پشت سر گذاشتن خطر و بازسازی نهادها براساس اصول ملی جدید حفاظت کند.

 

 

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، منابع عنوان داشتند که نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری عراق در خصوص سقوط موصل گفت: پس از اینکه سنی‌ها و کردها هر یک بنا به منافع خاص خود از ارتش خارج شدند، من این مساله را پیش بینی می‌کردم و این شهر سقوط کرد.

 

 

وی افزود: گروه‌های مسلح تصمیم داشتند وارد بغداد شوند اما زمانی که ناتوان شدند و طرح‌هایشان شکست خورد به موصل رفتند.

 

 

نوری مالکی عنوان داشت: آنچه که در موصل رخ داد یک توطئه کامل بود که شبانه طرح‌ریزی شده بود. سوالی از سقوط موصل نیز از من پرسیده نمی‌شود. بلکه از هر کسی که از کسی پرسیده می‌شود که باعث شد بخش‌های نظامی گسترده‌ای از پایگاه‌ها و پادگان‌ها عقب نشینی کنند و بدین ترتیب در توطئه دست داشتند.

 

 

منابع به نقل از مالکی گفتند: من بارها نسبت به وضعیت بی‌ثبات ارتش عراق و وضعیت دزدی و خیانت هشدار دادم و من همکاری در پارلمان و کابینه را در جریان حقیقتی هولناک قرار دادم و هشدار دادم که این ارتش توانایی دفاع از عراق و ورود به نبردهای بزرگ را ندارد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: باید از دست شخص من رها می‌شدند تا طرح تقسیم که من جلوی آن ایستادم اجرا می‌شد. من را متهم کردند که طایفه‌گرا و دیکتاتور و مجوس بوده و من علت بی‌ثباتی هستم و با این دلایل و همچنین دلایل دیگر من را از دولت خارج کردند اما پس از اینکه من خارج شدم چه چیزی تغییر کرد. تنها بحران‌هایی شکل گرفت و برخی از اقشار قوی تر شده و فرصت را برای تسریع تقسیم عراق مناسب دیدند.

 

 

معاون رئیس جمهوری عراق با بیان اینکه اوضاع ارتش نابسامان‌تر شده است، افزود: با تمام توان از ارتش حمایت کردم و برای خرید سلاح به خارج کشور رفتم. ارتش و سلاح‌ها کجاست بسیاری از چیزهایی که ساخته بودیم از هم پاشید چرا که برخی از اقشار طایفه‌ای و سیاسی تمایل نداشتند که در میان تمامی اعضای ارتش ذوب شده تا به یک گروه تبدیل شوند.

 

 

منابع به نقل از مالکی گفتند: با صراحت بگویم که جایگزین ما همان بسیج مردمی است. این بسیج مردمی است که می‌تواند از عراق حفاظت کند. تا ما خطرها را پشت سر بگذاریم و مجددا نهادهای خود را براساس اصول ملی جدید ایجاد کنیم و به همین دلیل عراقی‌ها باید درس بگیرند و از بسیج مردمی حمایت کنند. همچنین بسیج مردمی نباید در معرض شکست روحی قرار بگیرد.

 

 

وی افزود: در دوره من نیروهای خارجی از کشور خارج شدند و آنها به روش دیگری برگشتند و ما وارد وادی دیگری از مشکلات شده‌ایم.

 

 

وی با رد اتهاماتی مبنی بر اینکه شیعیان پس از سقوط صدام در نظام تک روی کردند گفت، پس از سقوط صدام ما می‌خواهیم که حکمرانی ملی و با اصول اسلام همخوانی داشته باشد. در هنگام حضور من در قدرت به وحدت عراقی‌ها تاکید کردم اما فقط مخالفت دیدم و مال و پست بسیاری از مردان را فاسد کرد و من در معرض افتراها قرار گرفتم./ایسنا