پایگاه اینترنتی المصری الیوم خبر داد که آسیاس آفورقی رئیس‌جمهور اریتره از بیست و هشتم ماه گذشته ناپدید شده و در هیچ محفل رسمی یا رسانه‌ای دیده نشده است.

ارم شرق پرس

 

 

شرق پرس: رئیس‌جمهور اریتره پس از پایان سفر به عربستان سعودی و اعلام خبر خروج وی از این کشور در خبرگزاری عربستان، ناپدید شده است.

 

به گزارش «واحد مرکزی خبر»، پایگاه اینترنتی المصری الیوم خبر داد که آسیاس آفورقی رئیس‌جمهور اریتره از بیست و هشتم ماه گذشته ناپدید شده و در هیچ محفل رسمی یا رسانه‌ای دیده نشده است.

 

در بیست و سه سال گذشته این پنجمین بار است که چنین اتفاقی روی می‌دهد.

 

آفورقی ۶۹ ساله بر خلاف عرف دیپلماتیک، در سفر اخیر سامح شکری وزیر خارجه مصر به اسمره پایتخت اریتره از دیدار با وی خودداری کرد.

 

این در حالی است که سامح شکری حامل پیام عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر برای آفورقی بود و روز پنجشنبه به سفر خود به اریتره پایان داد.

 

آخرین ظهور علنی آفورقی روز بیست و هشتم ماه گذشته بود که خبرگزاری سعودی خروج وی را از عربستان اعلام کرد.

 

وی روز بیست و هفتم همان ماه به عربستان سفر کرد و طبق گزارش خبرگزاری سعودی با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در ریاض دیدار کرد.

 

نکته قابل توجه اینکه رسانه‌های اریتره به هیچ‌وجه به سفر آفورقی به عربستان اشاره نکردند.

 

رئیس‌جمهور اریتره در حالی ناپدید می‌شود که برخی گزارش‌ها از هلی برن نیروهای ائتلاف عربی در یمن خبر می‌دهند که یکی از پایگاه‌های مورد استفاده برای این کار، اریتره است که سواحل آن در نزدیک سواحل یمن قرار دارد.

 

یک منبع در اریتره روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که سفر آسیاس آفورقی به عربستان با هدف استفاده از اریتره در عملیات ائتلاف علیه حوثی‌ها صورت گرفته است.

 

آفورقی که از سال ۱۹۸۷ قدرت را در اریتره در دست دارد، در ۲۳ سال گذشته چهار بار ناپدید شده است که مدت هر کدام از آنها بر خلاف این مرتبه، بین دو تا سه هفته طول کشیده است.

 

وی اولین بار در سال ۱۹۹۲ ناپدید شد که پطرس غالی دبیرکل وقت سازمان ملل به صورت ناگهانی به اسمره سفر کرد و نتوانست با رئیس‌جمهور اریتره دیدار کند و محمود شریفو معاون وقت آفورقی ناچار شد اعلام کند وی به سبب ابتلا به بیماری مالاریای مغزی در یکی از بیمارستان‌های اسرائیل تحت درمان است.

 

وی دومین بار در سال ۱۹۹۵، پس از آنکه نیروهای کشورش مجمع الجزایر حنیش در دریای سرخ را اشغال کرد، ناپدید شد. این جزایر متعلق به یمن بود و این کشور توانست در سال ۱۹۹۸ حق خود را بگیرد.

 

آفورقی برای سومین بار در سال ۱۹۹۸ و پس از سیطره نیروهای کشورش بر مثلث بادمی در بحبوحه درگیری‌های مرزی با اتیوپی از انظار ناپدید شد.

 

چهارمین مورد نیز به سال ۲۰۱۳ بر می‌گردد که آفورقی به شکل ناگهانی ناپدید شد و برخی از مخالفان وی و نیز کشورهای مجاور خبرهایی از درگذشت وی منتشر کردند اما به طور ناگهانی در تلویزیون اریتره حاضر شد و از خنثی شدن طرح کودتا در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۳ خبر داد و کسانی را که مزدور آمریکا و اتیوپی نامید به تلاش برای اجرای طرح کودتا متهم کرد.

ایسنا