محمدرضا شجریان رییس شورای عالی خانه موسیقی درباره‌ با انتقاد از استعفای حسین علیزاده نوشت: شورای عالی از این اتفاق متأسف و متأثر است و این‌که چرا ایشان که نخستین مدیرعامل این خانه بوده استعفا دادند، تأسف‌برانگیز است

shajarian

 

 
 

شرق پرس: رییس شورای عالی خانه موسیقی درباره‌ی استعفای حسین علیزاده که به‌تازگی از دبیری شورای عالی این خانه استعفا کرده است، گفت:‌ «شورای عالی از این اتفاق متأسف و متأثر است و این‌که چرا ایشان که نخستین مدیرعامل این خانه بوده و در این سال‌ها نیز به‌عنوان سخنگو و دبیر شورای عالی فعالیت می‌کرد، به اینجا رسیده‌اند که از خانه‌ موسیقی استعفا دهند، تأسف‌برانگیز است.»

 

 

این استاد آواز ایرانی ادامه داد: «جلسات شورای عالی را باید خود دبیر برگزار می‌کرد. به هر حال، ایشان این تصمیم را گرفته‌اند و ما نیز به آن احترام می‌گذاریم؛ اما چرا این مسأله تا این زمان مسکوت گذاشته شده است؟ اگر خانه موسیقی اشتباهی انجام می‌داد، من قبل از هر کس دیگری آن‌جا را ترک می‌کردم. من درباره مسائل مختلف خانه، همواره از مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره سوال می‌کنم.»

 

 

شجریان همچنین درباره شبهه غیرقانونی بودن فعالیت هیأت‌مدیره و شورای عالی، اظهار کرد: «در این مدت ایرادهایی به خانه‌ موسیقی وارد شده و می‌گویند شورای عالی و هیأت‌مدیره غیرقانونی است که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد. همه چیز قانونی است و حقوقدانان نیز بر این موضوع صحه می‌گذارند که فعالیت هیأت‌مدیره و شورای عالی تا اسفندماه سال ۹۴ قانونی است و در این تاریخ باید دوباره انتخابات برگزار و شورای عالی و هیأت‌مدیره‌ جدید انتخاب شود. من بیش از هر کس دیگری در این زمینه تحقیق کرده‌ام. به نظر می‌رسد گاهی در طرح این مسائل، برخی غرض‌ورزی‌های شخصی وجود دارد که باعث تأسف است.»

 

 

او همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا اعضای هیأت‌مدیره و شورای عالی ماه‌ها پس از مطرح شدن این انتقادها، اکنون پاسخ منتقدان را می‌دهند، گفت: «از همان ابتدا به این انتقادات پاسخ داده شده، اما بسیاری از آن‌ها شنیده نشده است. ضمن آن‌که شما وقتی می‌خواهید مسأله‌ای را نقد کنید، باید آداب نقد را بجا بیاورید. اگر عضو خانه‌ موسیقی هستید و خودتان را جزو خانواده‌ی موسیقی می‌دانید، چرا نقدهای‌تان را رسانه‌ای می‌کنید؟ کسی که انتقاداتش را بدون آن‌که ابتدا در خود خانه مطرح کند، رسانه‌ای می‌کند، مصلح نیست.»

 

 

وی افزود: «در میان این انتقادها به‌نظر می‌رسد، برخی می‌خواهند با مطرح کردن نام‌شان در رسانه‌ها، خودشان را بزرگ کنند که اتفاقا این اقدام کاملا به ضررشان است. برخی‌ها یک جانبه قضاوت می‌کنند و بعد هم آن را رسانه‌ای می‌کنند. در حالی که حتی حاضر نیستند به دعوت خانه‌ موسیقی برای حضور در جلسه‌ی نقد پاسخ دهند. اگر مشکلی دارید بیایید و همین جا پاسخ خود را بگیرید.»

 

 

او همچنین درباره‌ی برخی سوءتفاهم‌ها درباره مسایل مالی خانه موسیقی نیز بیان کرد: «هیچ‌کدام از اعضایی که اکنون در این نهاد مشغول فعالیت هستنند،‌ به‌خاطر بودجه نیامده‌اند و بیان این مطالب می‌تواند از طرف خانه مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. تمام این موارد جواب دارد و اگر خانه‌ موسیقی از طریق قانونی پیگیر باشد، به‌راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد. ما حرمت هنرمندان را نگاه می‌داریم؛ اما به‌شرط آن‌که آبروی خودمان در خطر قرار نگیرد. تمام بودجه و کمک‌های مالی‌ای که به این خانه شده، کاملا شفاف است. خانه موسیقی چه پولی را از کجا دریافت کرده است؟ اصلا چرا باید این حرف‌ها زده شود؟»

 

 

شجریان تصریح کرد: «عملکرد ما کاملا شفاف است. برخی افراد سخنانی بی‌پایه و اساس را مطرح می‌کنند، بدون آن‌که مدرکی برای آن داشته باشند و بدتر این‌که آن‌ها را رسانه‌ای می‌کنند که این اقدام به هیچ عنوان کار صحیحی نیست. خانه موسیقی برای این درست شده است که مشکلات را مرتفع و از موسیقی حمایت کند.»

 

 

او ادامه داد: «اعضای این خانه و خود من به شخصه چندین سال است که عضو خانه‌ موسیقی بوده‌ایم و هیچ پولی از کسی نگرفته‌ایم. این خانه هیچ منفعت مالی برای ما نداشته است. من خودم فقط براساس علایق شخصی‌ام در جلسات شرکت و در تمام موارد نظراتم را مطرح کرده‌ام که صورت‌جلسات آن هم موجود است. ما هیچ‌کدام در اینجا نفع شخصی نداریم، وقتی من شش سال است ممنوع‌الکارم و چهار سال از آن را رییس شورای عالی بوده‌ام، مشخص است که نفعی ندارم. حتی در هیچ‌کدام از جلسات خانه موسیقی این موضوع را مطرح نکرده‌ام. البته آقای نوربخش چندی قبل به رییس‌جمهور گفتند و آقای علیزاده نیز هفته‌ی گذشته این موضوع را مطرح کردند. بنابراین اگر من و استادان موسیقی در اینجا وقت می‌گذاریم برای مصلحت و اعتبار موسیقی است.»

 

 

به گزارش خبرانلاین, رئیس شورای عالی خانه موسیقی همچنین درباره‌ی این انتقاد که اعضای هیأت‌مدیره و شورای عالی خانه موسیقی در این سال‌ها ثابت بوده‌اند نیز گفت: «هیچ کسی ثابت نیست. اگر کسی نامش در دو دوره شنیده می‌شود، به‌خاطر جایگاه آن هنرمند بین کسانی است که رأی می‌دهند. ضمن این‌که باید از این اتفاق خوشحال بود، چون تجربه‌ی او به حل مشکلات کمک می‌کند. من تأکید می‌کنم که کسی ثابت نیست و اعضای شورای عالی، مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره همه انتخابی هستند. ضمن آن‌که استادانی که در شورای عالی و هیأت‌مدیره حضور دارند، اعتبار خانه‌ موسیقی‌اند. در و دیوارهای خانه‌ موسیقی اعتباری ندارد، این آدم‌ها هستند که به آن اعتبار می‌دهند.»