مقامات و ارتش ترکیه با حمله گسترده به شهرهای کردنشین هر فرد شریک در اعلام خودمختاری و مخالفت با دولت مرکزی را در 15 شهر دستگیر کرده است و به آنها اتهام تلاش برای جدایی طلبی زده است.

 

 

 

شرق پرس: به دنبال اعلام خودمختاری شهرداران ۱۵ شهر کردنشین ترکیه، ارتش با حمله به این شهرها، آنها را محاصره کرده و مقررات حکومت نظامی و منع آمد و شد برقراری کرده است.

 

 سایت شبکه الجزیره و خبرگزاری فرانسه گزارش داد:  شهرداران و همه افراد شرکت کننده در روند اعلام خودمختاری بازداشت شده اند. ارتش و پلیس نیز با حمله ساختمان های شهرداری، کنترل این ساختمان ها را به دست گرفته اند.

 

همچنین مقامات ترکیه هر فرد شریک در اعلام خودمختاری و مخالفت با دولت مرکزی را در ۱۵ شهر دستگیر کرده است و به آنها اتهام تلاش برای جدایی طلبی زده است. 

 

 
از جمله شهرهایی که دولت و ارتش ترکیه در آنها اعلام منع آمد و شد اعلام کرده است می توان به شهرهای شیرناق، جیزره، سیلوبی و دیگر شهرهای استان دیاربکر اشاره کرد. دیاربکر شاهد درگیری های پراکنده میان اعضای مسلح پ ک ک و ارتش است.
 

 

در مقابل، این شهرداران می گویند که ضمن احترام به یکپارچگی سرزمینی و پذیرش حاکمیت دولت مرکزی، در مرزهای ترکیه می خواهند خودمختاری داشته باشند.

 

یکی از مهمترین بحران ها در شهر جیزره در جنوب شرقی ترکیه روی داد و از ۸ روز قبل تاکنون مقررات منع آمد و شد و حکومت نظامی در این شهر برقرار شده است. همچنین ارتش و پلیس این شهر را در محاصره خود دارند و مانع از ورود و خروج به آن می شوند.

 

این شهر شاهد درگیری های شدید مسلحانه میان نیروهای امنیتی و هواداران پ ک ک است.

 

 
“علی احسان شو” استاندار شرناک اعلام کرد: منع آمد و شد در شهر جیزره امروز شنبه برداشته می شود. نیروهای امنیتی توانستند با موفقیت عملیات نظامی خود علیه گروه تروریستی جدایی طلب را انجام دهد. دولت ترکیه به اعضای حزب پ ک ک، گروه تروریستی جدایی طلب می گوید.

 

این حادثه باعث شد بحران به تعدادی از شهرهای ترکیه کشیده شود و مراکز حزب خلق دموکراتیک (حامی کردها) مورد هدف حمله حامیان اردوغان قرار گرفت.

 

در پی محاصره این شهر توسط ارتش و پلیس ترکیه، صلاح الدین دمرتاش رهبر بزرگترین حزب حامی کردهای ترکیه به همراه شماری از سران این حزب به سمت شهر جیزه حرکت کردند تا محاصره این شهر را بشکنند اما ارتش مانع از ورود شد و آنها مجبور شدند در خارج از شهر متوقف شوند.

 

 
او تصمیم به اجرای مقررات منع و رفت و آمد در این شهر را “حکم اعدام” توصیف کرد.

 

 
به گزارش عصر ایران, در درگیری ها میان پ ک ک و ارتش ترکیه از سال ۱۹۴۸ تاکنون ۴۰ هزار نفر کشته شدند.