شهر نمرود یا کالح یک شهر آشوری باستانی در بین‌النهرین شمالی در ساحل رود دجله عراق بوده است که تا مدت ها پایتخت تمدن و امپراتوری بزرگ آشوری به شمار می رفت که اکنون به دست داعش بطور کامل نابود و تخریب شد.

 

 

شرق پرس: بالاخره خبری که ماه ها انتظار آن می رفت و هفته قبل رسانه ای شد، رسما با انتشار فیلم ویدئویی و گزارش تصویری از سوی داعش تأیید شد: «تخریب شهر باستانی نمرود با ۳۴۰۰ سال قدمت بشری»
 
 
 
«شهر نمرود» یا «کالح» یک شهر آشوری باستانی در بین‌النهرین شمالی در ساحل رود دجله بوده است که تا مدت ها پایتخت تمدن و امیراتوری بزرگ آشوری به شمار می رفت. در زبان آشوری باستانی به آن «کلخو» می گفتند، اما اکنون آشوری های موصل و نینوی در زبان بومی خود به آن «کلحو» می گفتند که قرابت زیادی با واژه عربی آن (کالح) دارد. بعدها باستان شناسان نام آن را از روی اسم نیمرود، نمرود گذاشتند.
 
 
 
این شهر باستانی، یکی از مراکز اصلی تمدن آشوری بوده و گفته می شود حدود ۳۶۰ هکتار مساخت داشته است. در تورات نیز از این شهر بزرگ تاریخی با عنوان «کالاح» نام برده شده است. بقایای این شهر باستانی، در پژوهش های باستان شناسی در میانه قرن هجدهم یافت شده است؛ که در میانه آنان کاخ پادشاه آشور نیز وجود دارد، کاخی که شباهت های محسوسی به «تخت جمشید» دارد.
 
 
 
پایتخت امپراطوری بزرگ آشوری
 
این شهر را پادشاه آشور شلمنسر اول ساخت و شهر مزبور حدود هزار سال وجود داشت و در قرن سیزدهم قبل از میلاد پایتخت گردید، ولی بعد مدتی دچار رکود شد تا اینکه دوباره آشور-ناصیر-پال دوم پادشاه آشور به آن توجه نمود و آن را پایتخت خود قرار داد، به این ترتیب شهر مزبور شهرت و معروفیت فراوان پیدا کرد. آشورناصیرپال دوم با به کار گیری هزاران اسیر و برده، قصری بزرگ و معابد و ساختمان‌های بسیار بر ویرانه‌های شهر سابق ایجاد کرد و در شکوفایی شهر کوشید. بناهایی که در دورهٔ شکوفایی در این شهر وجود داشت، مجموعه‌ای کم‌نظیر از هنر و فرهنگ متعالی باستانی محسوب می‌شد. دیواری طویل دور شهر را دربرمی گرفت.
 
 
 
در ادامه تصاویری از قبل و بعد از تخریب را مشاهده می فرمائید:
 
 
 
 
iraq-asar bastani1
 
 
  iraq-asar bastani3
 
  iraq-asar bastani5
 
 
 
iraq-asar bastani6
 
 
iraq-asar bastani7
 
 
iraq-asar bastani8
 
 
iraq-asar bastani2
 
 
iraq-asar bastani9
شفاف