اظهارات وزیر معارف تاجیکستان در ممنوعیت اعزام دانشجو به ایران در حالی مطرح می‌شود که طی 2 هفته اخیر، رسانه‌ها و برخی مقامات دولتی ومذهبی این کشور هجمه زیادی علیه ایران به راه انداخته‌اند. بهانه این حملات رسانه‌ای و دولتی، حضور رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در اجلاس اخیر تهران بود.

 

 

 

شرق پرس: وزیر معارف و علوم تاجیکستان در اقدامی سئوال برانگیز، به واسطه آنچه مشکلات امنیتی در ایران خواند، از توقف اعزام دانشجویان تاجیک به ایران خبر داد.
 
 
 
فارس به نقل از «تاج نیوز» نوشت: «نورالدین سعیداف» وزیر معارف و علوم تاجیکستان امروز (دوشنبه) اعلام کرد: مشکلات امنیتی باعث شده است که تاجیکستان از اعزام دانشجویان به ایران و اوکراین خودداری کند.
 
 
 
سعیداف در ادامه گفته است که تاجیکستان نمی‌خواهد امنیت شهروندانش را به خطر اندازد.
 
 
 
وی همچنین گفت: ایران در خصوص داوطلبین تحصیل در این کشور، برخلاف وعده‌های خود عمل می‌کند.
 
 
 
به گفته وی، ایران در سال گذشته، ۹۱ داوطلب حضور در رشته‌های خاص را مورد پذیرش قرار داد اما تنها ۴۳ نفر موفق به اعزام به تهران شدند و اکنون نیز به واسطه مشکلات امنیتی، دیگر حاضر به اعزام دانشجویان به ایران و اوکراین نخواهد بود.
 
 
 
اظهارات وزیر معارف تاجیکستان در حالی مطرح می‌شود که طی ۲ هفته اخیر، رسانه‌ها و برخی مقامات دولتی ومذهبی این کشور هجمه زیادی علیه ایران به راه انداخته‌اند. بهانه این حملات رسانه‌ای و دولتی، حضور رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در اجلاس اخیر تهران بود.
 
 
 
تاجیکستان به واسطه تعطیل کردن این حزب، انتظار داشت، تهران تنها از نماینده رسمی دولت تاجیکستان برای حضور در این کنفرانس شرکت کند.
 
 
 
این در حالی است که حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، از جمله معدود احزاب اسلامی معتدل در میان کشورهای آسیای مرکزی، همواره منتقد برخوردهای قهری و دین ستیزانه دولت تاجیکستان بوده است.
 
 
 
همچنین حزب نهضت اسلامی، بارها طی ماه‌های اخیر، ضمن محکوم کردن اقدامات خشونت آمیز، بر پایبندی به قانون اساسی تاجیکستان تاکید کرده است.
 
 
 
این در حالی است که محی الدین کبیری پس از ناکامی حزبش در انتخابات پارلمانی ماه مارس به واسطه تهدیداتی که متوجه وی بود، تاجیکستان را ترک کرده و تاکنون در خارج از کشور به سر می‌برد. در این مدت مقامات تاجیک اتهاماتی مانند حمایت مالی از ژنرال نظرزاده را مطرح کرده و از پلیس بین‌الملل خواهان بازداشت و استرداد کبیری شده‌اند. کبیری این اتهامات را رد کرده است.
 
 
 
در همین حال، گروه‌های حقوق بشری «بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه» اعضا و فعالان حزب نهضت اسلامی را محکوم کرده و از دولت تاجیکستان خواسته‌اند که دست از سرکوب مخالفان سیاسی‌اش بردارد و به حق آزادی‌های شهروندان احترام بگذارد.
 
 
 
برخی از این سازمان‌ها گفته‌اند که ممنوعیت حزب نهضت اسلامی به معنای لغو توافقات صلح سال ١٩٩٧ است که به جنگ داخلی ۵ ساله (١٩٩٢ تا ١٩٩٧) در تاجیکستان پایان داد.
 
 
 
تاجیکستان طی سالهای اخیر، سیاست‌های دین ستیزانه‌ای را به مورد اجرا گذاشته که علاوه بر تعطیلی تنها حزب اسلامی میانه رو و فعال در منطقه، محدودیت حجاب، ایجاد محدودیت برای نمازگزاران مساجد، تعطیلی اماکن مذهبی و ممنوعیت فعالیت برخی مساجد از این جمله است.