روزنامه اعتماد در انتقاد به کمپین نه به خرید خودرو صفر نوشت: كدام صنعت دولتي يا ادارات يا حتي بخش خصوصي ما است كه پا‌به‌پاي صنعت آلمان باشد كه انتظار داريم خودرو دومي آن باشد؟ كي گفته كه فقط پرايد كشته مي‌دهد؟ مگر چند ماه پيش كشته‌هاي دو خودروي آخرين مدل و گران‌قيمت غربي را در تهران (و نه حتي خارج از شهر) فراموش كرديد؟

 

 

شرق پرس:   روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان« تحریم خرید خودرو با کدام منطق؟» به حمایت از خودروسازان داخلی پرداخته است.
 
 
  این روزنامه در این یادداشت با اشاره به کمپین عدم خرید خودرو می نویسد:« هر تحریمی باید منطق خود را داشته و قابل دفاع نیز باشد. مقایسه محصولات ایران‌خودرو و سایپا با محصولات آلمانی درست نیست. به قول معروف، همه‌چیز ما به همه‌چیزمان می‌خورد.
 
 
کدام صنعت دولتی یا ادارات یا حتی بخش خصوصی ما است که پا‌به‌پای صنعت آلمان باشد که انتظار داریم خودرو دومی آن باشد؟ کی گفته که فقط پراید کشته می‌دهد؟ مگر چند ماه پیش کشته‌های دو خودروی آخرین مدل و گران‌قیمت غربی را در تهران (و نه حتی خارج از شهر) فراموش کردید؟
 
 
آیا می‌دانید که شاخص کسب‌وکار در ایران چقدر است و در آلمان چقدر که انتظار برابری کیفیت تولید دو کارخانه بنز و ایران‌خودرو را داشته باشیم؟ آیا اصولا فضای رقابتی در تولید وجود دارد؟
 
 
درکدام کشور صنعتی و توسعه‌یافته قیمت‌گذاری می‌کنند که در ایران برای این کار شورای رقابت درست شده است؟ و جالب اینکه مردم هم از وظیفه این شورا دفاع می‌کنند! تازه مگر فکر کرده‌ایم که مدیران این دو کارخانه از صحرای آفریقا آمده‌اند؟ آنها هم فرزندان همین آب و خاک هستند، اگر بهتر از دیگر مدیران دولتی نباشند، به احتمال فراوان بدتر نیستند.
 
 
فرض کنیم تحریم شوند و تولیدات آنها روی دست‌شان باد کند، آنها می‌گذارند می‌روند، یک نفر دیگر می‌آید، خیلی وضع تغییری نخواهد کرد. ضررش هم به چشم همین دولتی می‌رود که پولش مال خود مردم است و کم و کسری را از جای دیگری جبران خواهد کرد. به علاوه اگر کسی طرفدار خرید ارزان است، چرا الان؟ آیا یادتان است که بیست سال پیش پیکان را با قیمت شش میلیون.
 
 
پراید اولیه کم امکانات را با چهار میلیون تومان توی صف می‌ایستادند و می‌خریدند، چرا آن موقع تحریم نشد؟ در این فاصله شاخص قیمت‌ها حدود ٢۵ برابر بیشتر شده است. یعنی پول خرید یک پراید آن روز را اگر در بانک می‌گذاشتیم امروز می‌توانستیم حدود پنج پراید بخریم! پاسخ روشن است، الان بازار تا حدی اشباع شده و معلوم نیست که این همه خودرو را کجا باید جا داد؟
 
 
برخی از ما چنان از کیفیت پایین خودروهای این دو کارخانه سخن می‌گوییم که گویی خودمان کالاهای درجه اول تولید می‌کنیم و به کمتر از بنز و بی‌ام‌و رضایت نمی‌دهیم.
 
 
صاحب این قلم هم می‌داند که کیفیت این خودروها پایین‌تر است. برای نمونه خدمات پس از فروش آنها قابل مقایسه با تولیدات خوب غربی نیست؛ در همه کالاها وضع کمابیش همین است. ولی این را هم می‌دانم که مشکل فقط در چارچوب این دو بنگاه بزرگ نیست. مشکلات ساختاری تولید در ایران آنقدر زیاد است که همه آنان را زمینگیر می‌کند. خب این وظیفه ماست که اگر از آنان خدمات و کالای خوب و باکیفیت می‌خواهیم به تناسب اختیارات و امکانات و شرایط مناسب هم برای آنان فراهم کنیم.»