در این جلسه همچنین در ادامه مذاکرات و بررسی های جلسه قبل، عملکرد رسانه های مکتوب و الکترونیک در خصوص مذاکرات هسته ای بررسی شد و با توجه به تبصره ٢ ماده ٥ قانون مطبوعات و بند 8 ماده 6، هفته نامه «٩ دی» توقیف و پرونده آن به دادگاه ارجاع شد.

رجا نیوز و کیهان تذکر گرفتند/ 9 دی توقیف شد

 

 

شرق پرس: هیأت نظارت بر مطبوعات، برای ۶۱ رسانه مجوز فعالیت صادر کرد و به توقیف هفته‌نامه «۹ دی» برای چهارمین بار در دوران فعالیت این نشریه و تذکر به سه رسانه نرای داد که از آن میان، علت تذکر به کیهان و رجانیوز، تقریباً همسو با توقیف «۹ دی» بود.
 
 
 
 

دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات، در جلسه امروز این هیأت، با تقاضای انتشار ۶١ نشریه اعم از سراسری، منطقه ای، استانی و محلی و پایگاه خبری و ١٨ تقاضای تغییر وضعیت موافقت شد.

 
 

در این جلسه همچنین در ادامه مذاکرات و بررسی های جلسه قبل، عملکرد رسانه های مکتوب و الکترونیک در خصوص مذاکرات هسته ای بررسی شد و با توجه به تبصره ٢ ماده ۵ قانون مطبوعات و بند ۸ ماده ۶، هفته نامه «٩ دی» توقیف و پرونده آن به دادگاه ارجاع شد.

 
 

مطابق با تبصره ۲ ماده ۵ قانون مطبوعات، «مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم الاتباع است. درصورت تخلف، دادگاه می تواند نشریه متخلف را موقتا تادوماه توقیف و پرونده راخارج از نوبت رسیدگی نماید.» و مطابق با بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات «افترابه مقامات، نهادها، ارگانها و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور باشد.» که استناد حقوقی هیات نظارت بر مطبوعات برای توقیف ۹ دی بوده است.

 
هفته نامه «۹ دی» به مدیر مسئولی و صاحب امتیازی حمید رسایی، نخستین بار در ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ به دلایل انتشار مطالب اقتصادی که در مجوز نشریه نیست و انتشار کاریکاتوری از روحانیت (رئیس جمهور اسبق) توقیف شد و دوباره پس از مدت کوتاهی انتشار خود را از سر گرفت.
 

در دی ماه سال ٩٢ نیز حمید رسایی، مدیرمسئول هفته‌نامه ۹ دی به دلیل انتشار یادداشتی علیه علی لاریجانی به حبس و شلاق محکوم شد و مجدداً این نشریه یک بار دیگر در اسفند ماه ٩٢ توقیف شد و دوم اردیبهشت ٩٣ حمید رسایی با انتشار مطلبی در سایت شخصی خود از رفع توقیف هفته نامه ٩ دی خبر داد.

 

این هفته نامه در ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ برای سومین بار در طول دوران فعالیتش توقیف شد و مجدداً در دوم اردیبهشت ۹۴ رفع توقیف شد و مدتی بعد فعالیتش را با همان رویه پیشین از سر گرفت و حال مستند به موارد هیات نظارت، با چهارمین توقیف مواجه شده است.

 

حمید رسایی در واکنش به توقیف نشریه‌اش یادداشت نسبتا طولانی در اینستاگرامش منتشر کرده که حاوی اتهام متعددی است. در بخشی ابتدایی این یادداشتی آمده است: «شنیدن خبر توقیف هفته نامه ۹ دی در دولت آقای روحانی، خبر عجیبی نیست. این دولت نشان داده که بسیار کم تحمل تر از تراز یک دولت مدعی انتقاد پذیری است. ۹ دی پیش از این یکبار در دولت دهم وقتی انتقادات صریح و محکمی از مشایی و برخی رفتارهای آقای احمدی نژاد نسبت به چند نفر از حلقه اطراف وی کرده بود، توقیف شد. آن روز معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد (محمدزاده) کسی بود که این روزها با حکم علی جنتی، رییس روابط عمومی و شورای اطلاع رسانی وزارت ارشاد دولت یازدهم شده است. بعدها مطلع شدم که وی با تلفن رحیم مشایی، ساز و کار توقیف ۹ دی را فراهم کرد… .»

 

همچنین مقرر شد بابت برخی تیترها و مطالب روزنامه «کیهان» و پایگاه اطلاع رسانی «رجانیوز» به این رسانه ها تذکر داده شود. به نشریه «پدیده امروز» نیز بابت استفاده ابزاری از تصاویر چهره های هنری تذکر داده شد.

 

هیات نظارت بر مطبوعات همچنین از رسانه ها خواست به منظور حفظ و گسترش کارویژه‌های نظارتی خود و جلوگیری از رفتارهایی که به نام نقد، عملا موجب تحدید رسانه ها می شود به منافع و امنیت ملی توجه داشته باشند و نقدها را در چارچوب آزادی مسئولانه دنبال کنند تا نشاط رسانه ای و اجتماعی آسیب نبیند./تابناک