عسگراولادی در حالی خبر از حضور خودروسازان آمریکایی برای مذاکره با همتایان ایرانی خود می‌دهد که بر این نکته تاکید دارد که نباید از دیدن غربی‌ها و آمریکایی برای حضور در بازار پرمنفعت ایران، ذوق‌زده شد. به همین دلیل است که می‌گوید بازار ایران باید به نحوی در اختیار آمریکایی قرار گیرد که بتوانیم بابت این تحویل بازار به آنها، خدمات زیادی را هم از آنها دریافت کنیم

شروع مذاکرات برای ورود خودروهای آمریکایی به ایران

 

 

شرق پرس: تاکنون پای هیچ شریک آمریکایی برای کار مشترک با خودروسازان به ایران باز نشده اما اکنون خبرها از آغاز مطالعات بازارسنجی خودروسازان آمریکایی برای ورود به بازار ایران حکایت دارد و مذاکراتی انجام شده است.
 
 
 
شاید بیش از هر نام خارجی که برای شراکت با خودروسازان ایرانی به گوش می‌رسد، این پژو باشد که توانسته بیشترین سهم را از مذاکرات با خودروسازان ایرانی به خود اختصاص دهد؛ شرکتی که البته از جمله اولین کشورهایی بود که به شراکت با صنعت خودروی ایران روی آورد. رنو را هم البته نباید از یاد برد اما حال خبر از شرکای غیر فرانسوی دیگری هم می‌رسد.
 
 
 
بارها و بارها برخی مسئولان صنعت خودروسازی ایران از شراکت با یک شریک غیرآسیایی خبر داده بودند، این در حالی است که تاکنون جزئیات بیشتری از این شراکت منتشر نشده است و مشخص نیست که این شریک غیرآسیایی چه کشوری خواهد بود که به بازار جذاب و پرطرفدار خودروی ایران وارد می‌شود و چه برنامه‌ای برای این بازار دارد. اما به هرحال، آنگونه که مسئولان صنعت خودرو می‌گویند مذاکرات به بهترین شکل در حال انجام است.
 
 
 
در حالی هیچگاه این مسئولان از کشور این شریک نامی نبرده و همه چیز را به آینده مذاکرات دو خودروساز، موکول کرده اند، که اکنون از آغاز مطالعات امکان‌سنجی خودروسازان آمریکایی در بازار ایران خبر می‌رسد. سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو این خبر را اعلام کرده و گفته که برخی خودروسازان آمریکایی، پیغام‌هایی را برای خودروسازان ایرانی فرستاده‌اند و برخی‌ها را نیز واسطه کرده‌اند که پای مذاکره با خودروسازان ایرانی بنشینند.
 
 
 
جزئیات رایزنی خودروسازان آمریکایی با جاده‌مخصوصی‌ها
 
محمدرضا نجفی‌منش در گفتگو با مهر با بیان اینکه خودروسازان آمریکایی رایزنی‌هایی را با خودروسازان و مسئولان ایرانی برای حضور در بازار خودروی ایران خبرداد و گفت: هر حضوری که باعث ارتقای تکنیک و مجهز شدن خودروسازان ایرانی به تکنولوژی روز شود، بسیار مناسب به نظر می‌رسد و ایران از آن استقبال می‌کند، این در حالی است که قراردادها باید به سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات بیانجامد.
 
 
 
عضو شورای سیاستگذاری خودرو افزود: نکاتی در مورد عقد قرارداد با خودروسازان آمریکایی حتما لحاظ خواهد شد که نمونه آن، منافع ملی باید در این قراردادها لحاظ شود و صنعت داخلی باید در یک قرارداد جوینت ونچر «برد- برد»، تولید مشترک با خودروساز آمریکایی داشته و بخشی از تولیدات را صادر کند.
 
 
 
وی تصریح کرد: آمریکایی برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازار ایران ابراز علاقه کرده‌اند و منتظرند تا بیانیه لوزان به یک توافق‌نامه تبدیل شوند و به بازار ایران ورود کنند، اما هم اکنون رایزنی‌هایی صورت گرفته که باید اجازه داد ریزه‌کاری‌های آن، در یک زمان مناسب‌تر اطلاع‌رسانی شود.
 
 
 
این در حالی است که ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو نیز در این رابطه می‌گوید: نباید بازار بزرگ ایران را نادیده گرفت، به خصوص اینکه کشورهایی که در همسایگی ایران به سر می‌برند، خود یک پتانسیل بسیار بزرگ برای خودروسازانی هستند که اقدام به شراکت در صنعت خودروی ایران می‌کنند. این در حالی است که البته ایران هم این نکته را نادیده نگرفته و بارها و بارها در شروطی که برای قراردادهای خارجی خود با خودروسازان بین‌المللی در نظر گرفته، به این نکته اشاره کرده که باید حتما ۳۰ درصد از تولیدات مشترک، به سمت بازارهای صادراتی روانه شود.
 
 
 
این گفته سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در حالی مطرح می‌شود که اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین هم می‌گوید که خودروسازان آمریکایی برای شراکت با ایرانی‌ها قرار است راه جاده مخصوص را در پیش گیرند، این گفته در حالی مطرح می‌شود که ۴ شرکت خودروساز آمریکایی در گذشته با ایران برخی همکاری‌ها در صنعت خودرو را آغاز کرده بودند.
 
 
 
از حضور خودروسازان آمریکایی ذوق‌زده نشویم
 
عسگراولادی در حالی خبر از حضور خودروسازان آمریکایی برای مذاکره با همتایان ایرانی خود می‌دهد که بر این نکته تاکید دارد که نباید از دیدن غربی‌ها و آمریکایی برای حضور در بازار پرمنفعت ایران، ذوق‌زده شد. به همین دلیل است که می‌گوید بازار ایران باید به نحوی در اختیار آمریکایی قرار گیرد که بتوانیم بابت این تحویل بازار به آنها، خدمات زیادی را هم از آنها دریافت کنیم، نه اینکه بازار را به صورت مجانی و با حاشیه سود بالا در اختیار آنها قرار دهیم.
 
 
 
وی در گفتگو با مهر می‌افزاید: آمریکایی‌ها باید بابت حضور در بازار ایران، برخی شروط را رعایت کنند و تعهد دهند که به بازار ایران پایبند هستند. در غیر این صورت، نباید ما پیشگام شویم و بازار را به راحتی در اختیار آنها بگذاریم، این در حالی است که در واقع، بازار ایران تنها بازار ۷۰ میلیون نفری نیست، بلکه کشورهای حاشیه و همسایه نیز، تشنه تولیداتی هستند که با کیفیت و با برندهای مطرح و تکنولوژی روز دنیا باشد.
 
 
 
عسگراولادی می‌گوید: در قبال بازاری که بابت شراکت با خودروسازان آمریکایی، به این کشور می‌دهیم، باید حواسمان باشد که منافع ملی را زیر پا نگذاریم، ضمن اینکه آنها باید در ابتدا، تکنولوژی‌های خود را به بازار ایران وارد کرده و خودروهایی تولید کنند که برای ارایه به بازارهای صاحب نام دنیا، می سازند.
 
 
 
قیمت برخی مدل‌های خودروهای آمریکایی در بازار ایران
 
بررسی‌های میدانی نشانگر این است که خودروی اسپارک مدل ۲۰۱۴ در بازار ۷۵ میلیون تومان، رگال ۱۴۹ میلیون تومان، ای تی اس ۱۷۵ میلیون تومان، آنکور ۱۲۸ میلیون تومان، مالیبو ۱۲۰ میلیون تومان، کروز بنزینی ۱۳۲ میلیون تومان، سونیک ۹۰ میلیون تومان و ایمپالا ۱۳۸ میلیون تومان است.
 
 
 
همچنین شورلت کوروت ۲۰۱۰ پلاک شده با گیربکس اتوماتیک و کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر نیز به قیمت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، گران‌ترین خودروی آمریکایی در بازار ایران است.
 
 
 
این در حالی است که برخی مدل‌های قدیمی خودروهای خارجی نیز هنوز طرفداران خاص خود را دارد، به نحوی شورلت وانت کاستوم مدل ۱۹۷۶ به قیمت ۳۵ میلیون تومان، شورلت مالیبو ۱۹۷۰ معادل ۶۸ میلیون تومان، شورلت کامرو ۱۹۷۷ به قیمت ۲۵ میلیون تومان و شورلت کاپریس مدل ۱۹۷۴ نیز به قیمت ۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.
 
 
 
شورلت نوا ۱۹۹۲ به قیمت ۳۰ میلیون تومان، شورلت سلبریتی ۱۹۸۹ به قیمت ۱۸ میلیون تومان، شورلت c۱۰ مدل ۱۹۷۸ به قیمت ۳۲ میلیون تومان و شورلت کاپریس کلاسیک مدل ۱۹۸۵ نیز به قیمت ۲۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.
مهر