وی گفت: آنها فقط برنامه هسته ای را به مدت ده سال به حال تعلیق در آوردند. ما چه باید بکنیم؟ چه تضمینهایی وجود دارد؟ الان از زمانیکه موشکی از ایران شلیک شود تا به ریاض برسد چهارصد ثانیه طول می کشد.

 

 

شرق پرس: فرمانده نیروی دریایی عربستان گفت توافق هسته ای با ایران یک توافق بد است و ریاض با مداخله نظامی روسیه در سوریه مخالف است و از این کشور خواسته است نیروهایش را از سوریه خارج کند.
 

 خبر گزاری صدا و سیما نوشت: شاهزاده سلطان بن خالد فیصل این سخنان را در همایشی با عنوان «نظریه دفاعی عربستان» در واشنگتن مطرح کرد.

 
 وی درباره یمن گفت: ما مجوز ورود نیروی زمینی را به یمن نداشتیم ما فقط از نیروی هوایی و توپخانه استفاده می کردیم تا آنان [ نیروی یمنی] را از مناطق مرزی دور کنیم.

ما فقط مجوز آن را داشتیم که آنها را از مناطق مرزی دور کنیم ما اجازه نداشتیم که وارد مرزهای یمن شویم تا پیروزی تعیین کننده را به دست آوریم این مشکلی بود که نیروهای ما در آن زمان داشتند.

ملک عبد الله [ پادشاه سابق ] قاطعانه با ورود نیروهای سعودی به خاک یمن مخالف بود. ما به این موضوع در زمان او پایبند بودیم. وزارت دفاع عربستان می داند که متوسل شدن به عملیات ویژه یک موضوع مهمی است.

در چنین منازعاتی از عملیات غیر متعارف استفاده می شود. چنین عملیاتی به نیروهای غیر سنتی نیاز دارد تا بتواند با این دشمن مقابله کند. موفقیت عملیات ویژه دریایی برای فرماندهان واضح و روشن بوده است. اینها کارهایی است که نیروهای سنتی نمی توانستند انجام دهند.

فیصل گفت منازعه هم اکنون به میزان زیادی به عملیات ویژه اطلاعاتی و حضور نیروها در داخل یمن و آموزش آنان متمرکز است تا به عملیات پشتیبانی نیروی هوایی اقدام و گزارشهای اطلاعاتی جمع آوری کنند. این توانایی ها در بحران سال ۲۰۰۹ میلادی به دست آمد و ما به ایجاد توانایی ها در زمینه عملیات ویژه اقدام کردیم.

این مقام سعودی افزود امروز معتقدم عربستان به میزان بیشتری در ساختن ائتلاف گسترده تر شرکت خواهد داشت. عربستان دوست ندارد که از قدرت نظامی استفاده کند اما در استفاده از آن نیز عاجز نیست و اگر نیاز باشد از قدرت نظامی نیز استفاده می کند اما راهکارهای مسالمت آمیز را برای هرگونه منازعه ای ترجیح می دهیم.

عللی وجود دارد که باعث شده عربستان احساس می کند نیاز دارد خودش در خاورمیانه وارد عمل شود به همین سبب کارهای زیادی برای وحدت و انسجام و حل مشکلات به دست خودمان و با استفاده از توانایی های ویژه خودمان صورت می گیرد. شورشیان و طرفهای مؤثر غیر دولتی باعث شده اند در قبال بحرانها واکنش نشان دهیم و ایجاد ائتلاف نیز بخشی از این تلاشهاست.

عربستان یک کشوری است که دارای احترام زیادی است و خداوند نیز منابعی داده است که بسیاری از کشورها ندارند. عربستان یک کشور امن در منطقه‌ای بحرانی است که از ناآرامی ها رنج می برد. اگر حمایتهای مردم سعودی نبود این ثبات به وجود نمی آمد.

برخی کشورها علیه شهروندان خود به زور و سرکوب و استبداد متوسل شده‌اند. اگر ملتی از نظامی بدشان بیایند از آن دست بر می دارند و مثالهای زیادی در بهار عربی دیدیم و نهایتا ملت تصمیم می گیرند. اگر ملت عربستان به رهبران و نظامش اعتماد نداشتند از آن حمایت نمی کردند.
ما در منطقه عربی برای حل مشکلات خودمان ، قدرتمان بیشتر است.

حوادث نشان داد اگر خودت در وهله اول به داد خودت نرسی کسی به یاری تو نمی آید و باید برای تقویت ثبات در منطقه تلاش شود. من معتقدم این یک مسئله اساسی برای عربستان درآینده است . عربستان برای ارتقای نیروی نظامی خود تلاش می کند تا بتواند از دولتهای مناطق مختلف حمایت کند و آینده خودشان را مشخص کنند.

فیصل گفت یکی از حضار از این مقام سعودی درباره نظرش در خصوص برنامه هسته ای ایران و تحولات جدید در عراق و سوریه پرسید ؟

فیصل گفت: اوضاع در شمال ما بحرانی و بسیار پیچیده است و عراق و سوریه در شمال ما قرار دارند و مشکلات زیادی وجود دارد . عربستان نیز دیدگاه خودش را در این باره دارد. آنچه در این منطقه رخ داده است علل مختلفی دارد.

زمانیکه برای خلاء چاره اندیشی نشود باعث می شود راه به روی این ناآرامی ها و منازعات باز شود. افزون بر آن نفوذ کشورهایی که می خواهند در امور منطقه دست داشته باشند باعث فاجعه می شود بنابراین این عامل باعث بی ثباتی است.

فیصل گفت خلاء و واکنش کَُند و مدیریت بد باعث حوادث کنونی در عراق و سوریه شده است.
فیصل در خصوص برنامه هسته ای ایران تصریح کرد خوشبختانه کشورهای دیگری در گروه پنج به اضافه یک درباره توافق هسته ای ابراز تردید کرده اند حتی آن کشورهایی که برای مدت زمان طولانی با ایران مذاکره می کردند همین دیدگاه را داشتند.

باید منتظر بمانیم تا ببینیم اوضاع در شش یا نه ماه آینده چه می شود اما معتقدم این اوضاع را تغییر نخواهد داد. ایران از بحرانهای اقتصادی و دیگر بحرانها رنج می برد و این نتیجه دهها سال سیاستهای داخلی این نظام است.

به نظر من ایران ده سال منتظر خواهد ماند. آنها فقط برنامه هسته ای را به مدت ده سال به حال تعلیق در آوردند. پس از گذشت ده سال می توانیم در این باره صحبت کنیم. ما چه باید بکنیم؟ چه تضمینهایی وجود دارد؟ الان از زمانیکه موشکی از ایران شلیک شود تا به ریاض برسد چهارصد ثانیه طول می کشد.

ما باید طی این مدت چهارصد ثانیه واکنش نشان دهیم و این موشکها که ریاض را هدف قرار می دهد رهگیری کنیم. از نظر ما این توافق خوبی نیست و از نظر ما توافق بدی است.

این مقام سعودی گفت ما نگرانی و نارضایتی خود را از مداخله روسیه در سوریه اعلام کرده ایم و از این کشور خواسته ایم نیروهایش را از سوریه خارج کند.

فیصل گفت در حال حاضر نیازی به قطع رابطه عربستان با روسیه نیست و به مصلحت دو طرف نخواهد بود باید با آنها گفتگو کنیم و روسها را در خصوص دیدگاههای خود و بسیاری از کشورها از جمله آمریکا متقاعد کنیم .

 باید بگوییم آنچه روسیه انجام می دهد بحران را در سوریه بدتر می کند چرا که برای بسیاری از طرفها باعث دردسر و رنج می شود.ما از آنچه در سوریه رخ می دهد ناراحت هستیم.