رییس مجلس سفلی تاجیکستان در جلسه روز چهارشنبه در این باره گفت: امامعلی رحمان در قلبهای ما جایگاه ویژه‌ای دارد. دستاور اصلی او در طول 23 سال به دست گرفتن زمام امور احیای صلح و ثبات پس از پنج سال جنگ داخلی است که در 1997 پایان یافت.

emamali-rahman54

 

 

شرق پرس: پارلمان تاجیکستان به اتفاق آرا عنوان “رهبر ملت” برای تمام عمر را به رییس جمهوری این کشور اعطا کرد.
 
 
 
 
 ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: اعطای این لقب افتخاری به امامعلی رحمان ۶۳ ساله که رییس جمهوری تاجیکستان است، به صورت مادام العمر برای وی مصونیت حقوقی در بردارد و براساس آن یک موزه و کتابخانه که نشان دهنده مشروعیت وی است، ساخته می‌شود.
 
 
 
وی از سایر مقام‌ها در منطقه از این روش تقلید کرده است.
 
 
 
رییس مجلس سفلی تاجیکستان در جلسه روز چهارشنبه در این باره گفت: امامعلی رحمان در قلبهای ما جایگاه ویژه‌ای دارد. دستاور اصلی او در طول ۲۳ سال به دست گرفتن زمام امور احیای صلح و ثبات پس از پنج سال جنگ داخلی است که در ۱۹۹۷ پایان یافت.
 
 
 
البته انتقادهایی از سوی مخالفان در تاجیکستان بابت دولت رحمان وجود دارد که از تنش‌های اقتصادی و اجتماعی در این کشور هشت میلیونی ناشی می‌شود؛ به طوری که منتقدان مقام‌های دولت دوشنبه را به سرکوب احزاب اسلامی در این کشور با اکثریت جمعیت مسلمان و البته سکولار متهم کرده‌اند.
 
 
 
دولت دوشنبه حزب میانه روی “رنسانس اسلامی تاجیکستان” را در سپتامبر ۲۰۱۵ یک حزب تروریستی خواند و مدعی شد که این گروه با خشونتهای میان نیروهای دولتی و شورش‌های وزیر سابق دفاع ارتباط دارد.
 
 
 
امامعلی رحمان در انتخابات ۲۰۱۳ پیروز یک دوره هفت ساله ریاست جمهوری شد و برای یک دوره دیگر پس از اصلاحات مربوط به قانون اساسی واجد شرایط است.
 
 
 
رحمان در سال ۱۹۹۲ و کمی پس از آغاز جنگ داخلی در تاجیکستان روی کار آمد.
 
 
 
لقب جدید امامعلی رحمان بازتاب اقدامات و رویکردهای نورسلطان نظربایف، رییس جمهوری قزاقستان است که در ۲۰۱۰ چنین لقبی را دریافت کرد.
 
 
 
قربانقلی بردی‌محمدف، رییس جمهوری ترکمنستان نیز از سوی رسانه دولتی این کشور دارای لقب “محافظ” است.