این مقام جنبش فتح فلسطین در اظهاراتش گفته: «آن ها (آمریکایی ها) با پدرخوانده حماس به توافق رسیدند؛ اما با فتح، نه. ما ایرانی ها را خوب می شناسیم. آن ها در مرحله اجرای توافق نیز در مقابل آمریکایی ها زیرکی به خرج خواهند داد و اگر به نفعشان باشد، به طور مخفیانه اقدام به ساخت سلاح هسته ای نیز خواهند کرد».

fath-felestin-5

 

 

شرق پرس: طی هفته های گذشته و پس از دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به تفاهم هسته ای در لوزان، مقامات دولتی و همچنین شخصیت های گوناگونی از دولت های مختلف درباره آن به موضع گیری پرداخته اند. در این میان، اظهارات یک مقام ارشد تشکیلات خودگردان درباره تفاهم لوزان، خود را در قالب یک موضع گیری ناجوانمردانه علیه ایران نشان داده است.
 
 
 
سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به بررسی مواضع تشکیلات خودگردان فلسطین درباره تفاهم هسته ای ایران پرداخته و می نویسد فلسطینی ها خود را در این ماجرا بازنده احساس می کنند. یک مقام تشکیلات خودگردان در این زمینه مدعی شده ایرانی ها توانسته اند با زرنگی، آمریکایی ها را به پذیرش تفاهم هسته ای متقاعد کند.
 
 
 
این مقام فلسطینی افزوده: «اوباما مصمم به دستیابی به توافقی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است تا آن را به عنوان میراث خود ثبت کند. از نظر آمریکایی ها، تشکیل یک دولت فلسطینی ها کمتر از جلوگیری از هسته ای شدن یک کشور مسلمان، افتخارآمیز است». 
 
 
 
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفته: «آن ها (آمریکایی ها) با پدرخوانده حماس به توافق رسیدند؛ اما با فتح، نه. ما ایرانی ها را خوب می شناسیم. آن ها در مرحله اجرای توافق نیز در مقابل آمریکایی ها زیرکی به خرج خواهند داد و اگر به نفعشان باشد، به طور مخفیانه اقدام به ساخت سلاح هسته ای نیز خواهند کرد». 
 
 
 
این مقام که اشاره ای به نام وی نشده، اضافه کرده بزرگترین ناامیدی برای فلسطینی ها این است که از الان تا سال ۲۰۱۵، جامعه بین المللی تقریباً به طور انحصاری بر روی نهایی کردن توافق با ایران، تلاش های داخلی ایران و آمریکا برای به تصویب رساندن این توافق و نیز آغاز اجرایی شدن آن تمرکز خواهد کرد. 
 
 
 
با این حال، وی به جنبه مثبتی نیز در این روند از منظر تشکیلات خودگردان فلسطینی اشاره کرده و می گوید: «این نخستین بار در طول چندین دهه است که لابی اسرائیل در واشنگتن شکست خورده است. روابط آمریکا و رژیم اسرائیل هیچگاه تا این حد بد نبوده و ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد تا موضوع دولت فلسطینی را بار دیگر در مرکز توجه قرار دهیم». 
 
 
 
به گفته وی، در مرحله نخست تشکیلات خودگردان به مذاکره با وزارت خارجه آمریکا خواهد پرداخت تا آمریکایی ها را متقاعد کند که توافق بر سر موضوع فلسطین باید به عنوان مکمل توافق با ایران نگریسته شود، نه مغایر آن؛ زیرا افکار عمومی در جهان عرب به تشکیل دولت فلسطینی علاقه بیشتری دارد تا به هژمونی ایران در منطقه.
 
 
 
در همین حال، فلسطین با آمریکایی ها، روس ها، چینی ها و اروپایی ها نیز وارد مذاکره خواهد شد تا آن ها را متقاعد کند که سیستمی مشابه گروه ۱+۵ را برای حل و فصل منازعه فلسطین- اسرائیل نیز به کار ببرند. به موازات این امر، فلسطینی ها اقدام به هماهنگ کردن کامل این سیاست ها با مصر، اردن و عربستان سعودی نیز خواهند کرد.
 
 
 
این موضع گیری و اظهارات درباره تفاهم هسته ای لوزان، در حالی از سوی یک مقام ارشد تشکیلات خودگردان مطرح می شود که این تشکیلات حدود یک ماه پیش و در آغاز تجاوز عربستان سعودی و متحدانش به یمن نیز حمایت خود را از آن اعلام کرده بود. بر این اساس، به نظر می رسد تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش دارد با نزدیک تر کردن هرچه بیشتر خود به کشورهای عضو محور عربستان در منطقه، خط سیر جدیدی را برای راهبردهای منطقه ای و بین المللی خود تعریف کند. /تابناک