علی مطهری نماینده مردم تهران در جلسه امروز مجلس اگرچه از پاسخ جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اقدام این وزارتخانه در استفاده از واژه‌ها و اصطلاحات بیگانه قانع نشد ولی اعلام کرد به دلیل دو کارته بودن آقای جنتی، می‌گویم قانع شدم.

مطهری: از پاسخ های وزیر قانع نشدم ولی می گویم قانع شدم!

 

 

 
شرق پرس: علی مطهری در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۶ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی،  پس از استماع توضیحات علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سوال خود مبنی بر استفاده از واژه‌ها و اصطلاحات بیگانه گفت: از توضیحات وزیر قانع نشدم ولی چون آقای جنتی دو کارت زرد از مجلس گرفته، ناچارم بگویم قانع شدم.
 
 
 
براساس این گزارش، در ابتدای طرح سوال احمد سالک در توضیح سوال مطهری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابتدا مطهری در توضیح سوال خود عنوان کرد که قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی،‌ عناوین و اصطلاحات بیگانه در سال ۷۵ به تصویب مجلس رسیده و ابلاغ شده است، ولی آنچه در سطح جامعه می‌بینیم، نشان‌دهنده این است که توجهی به آن نشده و با عنایت به اینکه در قانون راه‌های اجرا نیز به نحوی مشخص شده است،‌ در صنعت چاپ و بسته‌بندی‌ها این موضوع‌ها رعایت نشده و در تابلوهای تبلیغاتی مغازه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر تخلفات فراوانی صورت می‌گیرد و هیچ برخوردی با آنها نمی‌شود.
 
 
 
وی تاکید کرد: جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال مطهری اظهار داشت که دفاع از زبان فارسی وظیفه قانونی و ملی ما است. همانطور که در قانون آمده است دستگاه‌های مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت صنعت و معدن، سازمان استاندارد، اتحادثه‌های صنفی،‌ وزارت کشور و نیروی انتظامی در این‌خصوص دارای وظایفی هستند. ما در وزارت ارشاد در این مورد کارهایی را انجام دادیم. برای مثال تشکیل ستاد اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی،‌ عناوین و اصطلاحات بیگانه در وزارتخانه و استان‌ها،‌ تدوین قانون تبلیغات، راه‌اندازی بخش درست‌نویسی در جشنواره مطبوعات را می‌توان نام برد.
 
 
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد از ابتدای سال ۹۲ تا شهریور ۹۳ تعداد ۲ هزار و ۵۶۹ واحد صنفی رصد شده‌اند که به ۹۱۵ واحد اخطار داده شده و ۸۲ مورد آن اصلاح شده و یک‌هزار و ۳۷۴ مورد به پلیس اماکن ارجاع شده است. ضمناً در اجرای قانون وزارت فرهنگ و ارشاد به تنهایی ضمانت اجرایی ندارد.
 
 
 
به گزارش خانه ملت, سالک گفت: در پایان مطهری از توضیحات وزیر در جلسه کمیسیون قانع نشد و کمیسیون فرهنگی نیز قلمرو سوال را ملی دانست.