پس از پاسخ سفیر ترکیه مبنی بر اینکه این روسیه است که مسئولیت وخیم شدن اوضاع در سوریه را بر عهده دارد، پوتین گفته: «پس به رئیس جمهور دیکتاتورت بگو، می تواند به همراه تروریست های داعشی خود به جهنم برود. من سوریه را به یک استالینگراد بزرگ برای اردوغان و متحدان سعودی وی که در شرارت همچون آدولف هیلتر هستند، تبدیل خواهم کرد

potin-hoshdar5

 

 

 

شرق پرس: در شرایطی که ترکیه این روزها با همراهی آمریکا، فاز جدیدی از اقدامات خود در قبال سوریه را به بهانه مبارزه با داعش آغاز کرده، بسیاری بر این باورند که هدف نهایی از این اقدامات، براندازی دولت اسد است. بر همین اساس، رئیس جمهور روسیه در تهدیدی کم سابقه، به همتای ترک خود هشدار داده که سوریه را برایش به «استالینگراد» تبدیل خواهد کرد.
 
 
 
 
 

تابناک به نقل از «مسکو تایمز» نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ضمن نادیده گرفتن پروتکل های مرسوم دیپلماتیک، شخصاً اومیت یاردین، سفیر ترکیه در مسکو را احضار کرده و به وی درباره اقدامات آنکارا در سوریه هشدار داده است. پوتین گفته، در صورتی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، دست از حمایت از داعش در سوریه برندارد، به سرعت روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع خواهد کرد.

 

بر اساس اطلاعات افشا شده ای که در اختیار مسکو تایمز قرار گرفته، هشدارهای پوتین در این دیدار، لحن بسیار شدید و کم سابقه ای به خود گرفته است؛ بنابراین، پس از پاسخ سفیر ترکیه مبنی بر اینکه این روسیه است که مسئولیت وخیم شدن اوضاع در سوریه را بر عهده دارد، پوتین گفته: «پس به رئیس جمهور دیکتاتورت بگو، می تواند به همراه تروریست های داعشی خود به جهنم برود. من سوریه را به یک استالینگراد بزرگ برای اردوغان و متحدان سعودی وی که در شرارت همچون آدولف هیلتر هستند، تبدیل خواهم کرد».

 

گفتنی است، نبرد استالینگراد که از نیمه سال ۱۹۴۲ تا اوایل سال ۱۹۴۳ جریان داشت، یکی از دشوارترین و حساس ترین مقاطع جنگ جهانی دوم بود. در جریان این نبرد، نیروهای آلمان نازی برای تصرف شهر استراتژیک استالینگراد (ولگاگراد فعلی) حمله ای گسترده علیه این شهر آغاز کردند؛ اما در نهایت، نیروهای شوروی توانستند در این نبرد پیروز شوند. این امر، مقدمه ای بر شکست کامل هیتلر در جبهه شرق و آغاز پیشروی شوروی به سمت غرب بود.

 

در این جلسه که دو ساعت به طول انجامیده، پوتین به بخش های دیگری از سیاست خارجی اردوغان نیز انتقاد کرده و گفته، چگونه است که وی ادعای دفاع از دموکراسی دارد و از کودتا در مصر انتقاد می کند، ولی همزمان، از فعالیت های تروریستی که به منظور براندازی دولت سوریه انجام می شود، حمایت می کند. رئیس جمهور روسیه افزوده، دولت وی دست از حمایت از دولت مشروع سوریه برنخواهد داشت و به همراه متحدان خود، یعنی ایران و چین، در راستای یافتن راه حلی سیاسی برای جنگ داخلی این کشور تلاش خواهد کرد.