فانی وزیر آموزش و پرورش از پرداخت بخش عمده ای از مطالبات معلمان و فرهنگیان تا پایان هفته معلم خبر داد.
وزیر آموزش و پرورش: طلب فرهنگیان تا پایان هفته معلم پرداخت می شود
 
 

شرق پرس: «علی اصغر فانی» که شنبه شب در برنامه زنده نگاه یک شبکه یک به مناسبت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم سخن می گفت، مطالبات معلمان را به دو قسمت تقسیم کرد و افزود: معلمان بر اساس قوانین موجود یک سری مطالباتی مانند حق التدریس دی، بهمن و اسفند سال گذشته را دارند که برخی از آن ها پرداخت نشده است.

 

وی در تشریح قسمت دوم این مطالبات گفت: این بخش از مطالبات مقایسه ای است که فرهنگیان با سایر کارکنان دولت در بعضی از وزارتخانه ها و نهادها انجام می دهند که احساس تبعیض در دریافتی های آن ها وجود دارد.

 

فانی افزود: این تبعیض ها بحثی نیست که در یکی دو سال اخیر اتفاق افتاده باشد و شاید قدمت ۷۰ ساله دارد و تلاش دولت یازدهم در این جهت است که به تدریج این تبعیض ها کم شود.

 

وی گفت: دولت در راستای تحقق این امر گام هایی برداشته است اما همکاران ما نیز انتظار ندارند که در کوتاه مدت همه این تبعیض ها برداشته شود.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دولت یازدهم تاکنون دو سال بودجه ریزی صورت گرفته است، گفت: در سال ۹۳ اعتبار دولت برای آموزش و پرورش نسبت به سال ۹۲ بیست و شش درصد رشد نشان می دهد در حالی که کل بودجه دولت ۱۱ درصد رشد داشته است.

 

فانی افزود: در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ اعتبارات آموزش و پرورش بیش از ۲۳

 

درصد رشد داشت این درحالی است که کل رشد بودجه دولت یازده و نیم درصد بوده است.

 

وی گفت: این رشد بودجه ای آموزش و پرورش نشان ازتوجه دولت به این وزارتخانه است اما باز هم با توجه به حجم نیازهای آموزش و پرورش کفایت نمی کند و تلاش هایی از جمله رتبه بندی معلمان در حال انجام است.

 

 مطالبات معلمان و فرهنگیان تا پایان هفته معلم پرداخت می شود

وزیر آموزش و پرورش از پرداخت بخش عمده ای از مطالبات معلمان و فرهنگیان تا پایان هفته معلم خبر داد.

وی گفت: درباره قسمت اول مطالبات معلمان اقدامات خوبی انجام داده ایم و تا آخر هفته معلم باوجود مشکلات مالی، بخش عمده مطالبات نوع اول پرداخت می شود.

فانی در پاسخ به اینکه چرا معوقات حق التدریسی ها پرداخت نشده است،افزود: جلسه ای را با سازمان مدیریت داشتیم و مقرر شد مطالبات حق التدریس های دی ، بهمن و اسفند پرداخت شود و در این باره تخصیص اعتبار صورت گرفته و روز یکشنبه قرار است به استان ها ابلاغ شود.

وزیر آموزش و پرورش کمبود اعتبارات را علت اصلی پرداخت نشدن حق التدریس معلمان دانست و گفت: در سال ۹۳ زمانی که حقوق بهمن ماه را پرداخت کردیم صد درصد اعتبارات آموزش و پرور ش اختصاص یافت و برای اسفند اعتباری نداشتیم و با تلاشی که شد توانستیم حقوق اسفند را نیز پرداخت کنیم و به همین دلیل از بخشی از مطالبات جا ماندیم.

فانی افزود: حق الزحمه نظارت بر امتحانات و بخشی از پاداش پایان خدمت و چند مورد دیگر از مطالبات معلمان تا پایان هفته معلم پرداخت می شود.

وی درخصوص نظام هماهنگ پرداخت گفت: این نظام در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری انجام می شود و برای همه کارکنان دولت متناسب با این قانون باید احکام صادر شود و پرداخت ها صورت گیرد.

فانی افزود: در بعضی دستگاه ها، پرداخت هایی در فیش های حقوقی داریم که در آموزش و پرورش نداریم و ما پیگیری کردیم تا بخشی از این پرداخت ها صورت گیرد که این امر در حال پیگیری و انجام است.

 

افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات آموزش وپرورش

وزیر آموزش و پرورش در ادامه در مورد عدم اجرای ضریب شغلی در دو سال اخیر برای معلمان گفت: با صرفه جویی هایی که در سایر هزینه ها در سال ۹۳ انجام دادیم موفق شدیم این ضریب را برای ۳۳۰ هزار همکار دوره ابتدایی اعمال کنیم و از ابتدای سال ۹۴ نیز برای سایر همکاران این ضریب را به صورت یکسال اعمال کردیم.

فانی افزود: در گام های بعدی به سمت اعمال قانون خدمات کشوری می رویم زیرا با توجه به اعتباراتمان باید طوری برنامه ریزی کنیم که با کسری اعتبار مواجه نشویم.

وی در مورد زمان اجرای نظام هماهنگ گفت: با بند ۵ ماده ۶۸ قانون خدمات کشوری فاصله زیادی نداریم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: سال گذشته با ساماندهی نیروی انسانی، در اعتبارات صرفه جویی کردیم و از محل آن برای همکاران دوره ابتدایی و امسال هم برای دوره های راهنمایی و متوسطه اعمال خواهیم کرد.

 

صندوق ذخیره فرهنگیان

وی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان نیز گفت: این صندوق برای معلمان عضو صندوق، سرمایه گذاری می کند.

فانی ادامه داد: این صندوق در یک سال اخیر بیش از یک هزارو ۱۰۰ میلیارد تومان برای فرهنگیان سود داشته که به حساب فرهنگیان منظور شده است و این سرمایه برای آن ها باقی خواهد ماند.

وی گفت: هر سال سرمایه فرهنگیان را در این صندوق اعلام می کنیم و هر کدام از فرهنگیان که بخواهند می توانند سرمایه خود را از این صندوق خارج و دریافت کنند و اگر هم بخواهند سرمایه آن ها برای سرمایه گذاری های بعدی باقی می ماند.

فانی با اشاره به اینکه کسانی که بازنشسته می شوند می توانند کل سرمایه خود را از این صندوق دریافت کنند، افزود: برای نخستین بار عده ای از بازنشستگان دوباره عضو این صندوق شدند زیرا احساس کردند این صندوق برای آن ها سوددهی دارد و عده ای از همکاران فرهنگی نیز اصل سرمایه خود و سود آن را از این صندوق دریافت کردند.

 

بیمه طلایی فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش درباره بیمه طلایی فرهنگیان نیز گفت: هر هزینه ای که برای بیمه فرهنگیان پرداخت می شود نیمی از آن را همکار فرهنگی و نیمی را دولت پرداخت می کند.

فانی افزود: تا کنون یک نوع بیمه داشتیم اما پیشنهاد ما این است که چهار بسته بیمه ای ارائه کنیم تا همکاران فرهنگی هر کدام را خواستند انتخاب کنند.

وی ادامه داد: تنوع این چهار بسته، همکاران را به ایده آل هایشان نزدیک می کند زیرا می توانند بر اساس نیاز خود یکی از این بسته ها را انتخاب کنند.

فانی گفت: با شرکت های بیمه گذار در این زمینه در حال مذاکره هستیم و تا آخر اردیبهشت ماه این چهار بسته، نهایی و ابلاغ می شود.

وی افزود: سقف های بیمه ای در این چهار بسته بگونه ای انتخاب شده است که مطابق با واقعیت ها باشد و اجحافی به کسی نشود.

 

رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت: اقدام خوبی که دولت در سال ۹۳ انجام داد تصویب رتبه بندی معلمان در آخرین جلسه هیات دولت یعنی در ۲۷ اسفند ۹۳ بود که در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید و امسال اجرایی می شود.

فانی افزود: بسیاری از انتقاداتی که نسبت به طرح رتبه بندی معلمان می شود متأثر از کتابچه ای است که در این زمینه در دولت قبل منتشر شد.

وی تأکید کرد: رتبه بندی کنونی هیچ ارتباطی به این کتابچه ندارد بلکه شاخص های کنونی رتبه بندی معلمان باید منبعث از وظیفه معلمی در آموزش و پرورش و نه وظیفه استادان دانشگاه مانند داشتن مقاله ISI باشد.

فانی با بیان اینکه رتبه بندی معلمان را بر اساس وظایف معلمی و شایستگی های آنان در نظر می گیریم، گفت: به همه فرهنگیان، معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت فراخوان دادیم تا شاخص های مورد نظر خود در زمینه رتبه بندی را ارائه کنند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر شاخص هایی را پیشنهاد دادند که در اختیار کارگروه مربوطه قرار گرفته و امیدواریم تا اواسط خرداد این شاخص ها را جمع بندی کنیم و در سازمان مدیریت به تصویب برسانیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: لازمه رتبه بندی، تأیید صلاحیت های حرفه ای و لازمه تأیید این صلاحیت ها، تدوین شاخص هاست که اکنون در مرحله تدوین آن هستیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سووال که افزایش حقوق و دستمزد معلمان در رتبه بندی برای آموزش و پرورش بار مالی دارد در حالی که عنوان می شود این موضوع در بودجه سال ۹۴ دیده نشده است، چگونه اعتبار لازم را فراهم می کنید گفت: در بودجه ۹۴ دیده نشده است اما هیات دولت در ۲۷ اسفند سال ۹۳ مبلغ یک هزارو ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان در سال ۹۴ در نظر گرفت که این رقم از طریق کسر تخصیص های دیگر دستگاه ها تأمین خواهد شد.

فانی افزود: اعتبار پیش بینی شده برای آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۹۴، بیست وچها هزار میلیارد تومان بود که مجلس شورای اسلامی حدود پنج هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه کرد.

وی ادامه داد: هیات دولت نیز در آخرین جلسه خود در سال ۹۳ مصوب کرد ۱۳۵۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش در سال ۹۴ اختصاص داده شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در مجموع اعتبارات بالقوه آموزش و پرورش در سال ۹۴ بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم در مقایسه با پارسال ۵۰ درصد افزایش نشان می دهد.

 

برگزاری آزمون جذب معلم، تابستان امسال

وزیر آموزش و پرورش در ادامه از برگزاری آزمون جذب معلم در تابستان امسال خبر داد و گفت: فرزندان فرهنگیان و معلمان پیش دبستانی با توجه به رشته های مورد نیاز در اولویت قرار دارند.

فانی با اظهار امیدواری نسبت به مرتفع شدن تمامی مشکلات فرهنگیان گفت: البته باید تصدیق کنیم که امکانات کشور محدود است.

وی گفت: بودجه آموزش و پرورش از ۲۱ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که از رشد ۴۷ تا ۴۸ درصدی برخوردار است و این نشان از عنایت دولت به آموزش و پرورش است هر چند باید بیشتر شود.

فانی در پاسخ به این سؤال که آیا رتبه بندی معلمان از اول مهر ۹۴ اجرایی می شود افزود: بله؛ به محض تصویب شاخص ها، نظام رتبه بندی تصویب و بعد به بررسی پرونده همکارانمان خواهیم پرداخت که دو سه ماهی طول می کشد و بعد از آن نظام رتبه بندی اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص معلمانی که تا پیش از اول مهر ۹۴ بازنشسته می شوند، گفت: مصوبه دولت از اول مهر ۹۴ است و در حال بررسی موضوع آن هایی هستیم که قبل از آن بازنشسته می شوند تا مشکل این بخش هم حل شود.

 

ساماندهی نیروی انسانی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مجموع ما با کمبود نیروی انسانی مواجه نیستیم اما این نیروی انسانی خوب توزیع نشده است، افزود: آموزش و پرورش باید برنامه ریزی میان مدت برای ایجاد توازن در نیروی انسانی خود ایجاد کند که سه عامل جنسیت ، رشته تخصصی و جایگاه جغرافیایی در این برنامه ریزی مؤثر است.

فانی گفت: به عنوان مثال ۸۱ درصد معلمان در شهر تهران خانم ها و ۱۱ درصد آقایان هستند در حالی که ۵۱ درصد دانش آموزان این شهر پسران و ۴۹ درصد دختران هستند.

وی افزود: ساماندهی نیروی انسانی را از سال گذشته شروع کردیم که بر اساس آن تورم و کمبود نیروی انسانی با توجه به سه عامل یاد شده تا ۵ سال دیگر ساماندهی می شود.

وی بیشترین مشکل کمبود نیروی انسانی را دوره ابتدایی به ویژه ششم ابتدایی برشمرد و افزود: علت آن است که سه سال پیش خیلی عجولانه پایه ششم اضافه شد در حالی که در همان سال ۴۸ هزار نیروی انسانی برای این پایه نیاز بود که آماده نشده بود و از دوره های دیگر و از رشته های غیرتخصصی استفاده شد و این موضوع در گزارش های مختلف نیز آمده است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص برگزاری آزمون استخدامی گفت: طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، دو روش برای تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش پیش بینی شده که یکی از آن ها کنکور سراسری است.

فانی افزود: بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ما می توانیم از بین لیسانسیه ها و فوق لیسانسیه ها از طریق آزمون پذیرش و گزینش داشته باشیم و پس از یک سال دوره در دانشگاه فرهنگیان آن ها را به استخدام درآوریم.

وی با بیان اینکه اولین بار می خواهیم ماده ۲۸ را اجرا کنیم گفت: یک هفته ای است که کتباً از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مجوز برگزاری آزمون را دریافت کرده ایم و باید هماهنگی ها با سازمان سنجش انجام شود که به احتمال زیاد در تابستان امسال این آزمون برگزار می شود.

فانی درباره نحوه استخدام نیروهای حق التدریسی نیز اظهار داشت: حق التدریسی ها هم باید در این آزمون شرکت کنند.

 

دانشگاه فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به موضوع دانشگاه فرهنگیان پرداخت و با توجه به دو رسالت اصلی این دانشگاه یعنی تربیت معلم و بهسازی نیروی انسانی گفت: ما در حال حاضر یک میلیون همکار فرهنگی داریم که با توجه به تحولاتی که در کتاب های درسی ایجاد می شود نیازمند به روز رسانی اطلاعاتشان هستند که این مهم بر عهده دانشگاه فرهنگیان است.

فانی با بیان اینکه ما بر اساس نیاز دانشگاه فرهنگیان پذیرش می کنیم، افزود: در سال اول این دانشگاه ۲۵ هزار نفر و در سال دوم ۱۷ هزار نفر و در سال سوم ۱۲ هزار نفر پذیرش داشتیم.

وی در خصوص اینکه چرا هنوز پس از گذشت ۱۶ و نیم ماه دانشگاه فرهنگیان با سرپرست اداره می شود؟ گفت: منتظریم این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.

فانی افزود: چند ماه است که موضوع بررسی صلاحیت ها در دستور کار قرار نگرفته و امیدواریم در اولین فرصت بررسی صلاحیت برخی رؤسای دانشگاه ها به ویژه دانشگاه فرهنگیان به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیاید.

وی اظهار داشت: من یکبار از شورای عالی انقلاب فرهنگی بخاطر حضور نداشتنم درخواست تعویق بررسی صلاحیت رئیس دانشگاه فرهنگیان را داشتم.

 

نقشه راه اجرای سند تحول راهبردی آموزش و پرورش تصویب می شود

فانی در خصوص نقشه راه اجرای سند تحول راهبردی آموزش و پرورش و اینکه چرا هنوز اجرایی نشده است؟ گفت: در ۱۷ اردیبهشت ۹۳ در دیدار معلمان نمونه سراسر کشور با مقام معظم رهبری، ایشان یکی از مطالباتشان را تدوین نقشه راه اجرای سند تحول برشمردند که این نقشه آماده شده است.

وی افزود: ما در عین حال که در سال ۹۳ بدنبال تدوین نقشه راه بودیم از ۱۳۱ راهکار سند تحول به ۴۰ راهکار ورود کردیم.

فانی تصریح کرد: بعضی از راهکارها نیاز به پیش نیاز نداشت به همین خاطر ما ۴۰ راهکار را در قالب ۹۹ برنامه اجرای سند تحول در سال ۹۳ آغاز کردیم.

وی افزود: در جلسه فوق العاده ای که به زودی شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می کند نقشه راه اجرای سند تحول راهبردی این وزارتخانه را تصویب می کنیم و این امر حتماً تا پیش از سال تحصیلی جدید خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: در سال گذشته ۲۵ هزار نفر از همکاران فرهنگی ما بازنشسته شدند و ۱۸۰ هزار دانش آموز نیز به جمع دانش آموزان اضافه شدند که این تعداد، به حدود ۱۵ هزار نیروی انسانی نیاز داشت و با توجه به ۲۵ هزار بازنشسته ما کسری ۴۰ هزار نفری داشتیم.

فانی با بیان اینکه اولین سری فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان مهر ۹۵ وارد بدنه آموزش و پرورش می شوند اظهار داشت: ما در مواجهه با کمبود نیروی انسانی دو کار انجام دادیم یکی افزایش بهره وری و ساماندهی نیروی انسانی با جابجایی نیروهای موجود و دیگری بسته حمایتی بود.

وی گفت: ما در سال ۹۳ حدود ۴۰ هزار صندلی خالی مدارس غیردولتی را در اختیار گرفتیم و دانش آموزان را با هزینه دولت به این مدارس فرستادیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در بعضی از رسانه ها حرف هایی زدند که واقعیت نداشت چرا که یک نفر از این ۴۰ هزار دانش آموز، یک ریال پرداختی نداشتند و این میزان هزینه، یک سوم هزینه ای بود که برای دانش آموزان در مدارس دولتی داریم.

فانی از استمرار این سیاست در سال ۹۴ خبر داد و گفت: بهترین عامل انتقال دانش آموز به مدارس غیردولتی نیز محل سکونت دانش آموزان بوده است.

وی به مشارکت گذاشتن فضای آموزشی در سال ۹۳ را از دیگر اقدامات انجام شده بیان کرد و افزود: حدود هزار مدرسه دولتی را با مؤسسات غیردولتی به مشارکت گذاشتیم که این مؤسسات باید معلم و مدیر مدرسه را تأمین کنند و از این طریق ۱۴۰ هزار دانش آموز را به این مدارس فرستادیم.

 

استاد مطهری معلم بزرگ انقلاب بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم گفت، استاد مطهری معلم بزرگ انقلاب بود و این نامگذاری رسالت سنگینی را بر دوش آموزش و پرورش و همه معلمان قرار می دهد.

وی با بیان برخی فرمایشات امام خمینی (ره)در خصوص جایگاه معلم افزود: در حال حاضر بیش از ۱۳ و نیم میلیون دانش آموز و ۲۷ میلیون نفر پدر و مادر و در جمع ۴۰ میلیون نفر در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش هستند.

فانی آموزش و پرورش را بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت دانست و گفت: به همین خاطر کوچکترین تصمیمی که در وزارت آموزش و پرورش گرفته می شود همه جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته معلمان بالاترین گروه مرجع را در جامعه تشکیل می دهند، افزود: نقش کلیدی معلم می تواند نوید بخش اثرگذاری هر چه بیشتر این قشر در آینده جامعه باشد.
ایرنا