جت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات پس از ثبت نام در انتخابات خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ما در قانون اساسی شورای رهبری نداریم اظهار کرد: نباید به این مسائل که موجب نگرانی مردم می‌شود دامن زده شود.

وزیر اطلاعات درباره شورای رهبری چه گفت؟

 

شرق پرس: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی عصر امروز(شنبه) پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هیچ نهادی نمی تواند به شورای رهبری فکر کند زیرا این مسأله در قانون اساسی وجود ندارد، خاطر نشان کرد: برخی اگر این مسأله را مطرح کردند در واقع فقط یک بحث تاریخی را می‌گویند.

 

وی همچنین خاطر نشان کرد: در قانون اساسی سال ۵۸ شورای رهبری مطرح بود اما در قانون اساسی سال ۶۸ این مسأله منتفی شد. تنها با تغییر قانون اساسی در پیش بینی شورای رهبری در این قانون، این مسأله قابل بحث خواهد بود که چنین چیزی اتفاق افتادنی نیست زیرا تغییر قانون اساسی سازوکار خود را دارد یعنی با دستور رهبر به رئیس جمهور این بازنگری آغاز می‌شود که اکنون این بحث‌ها اصلا مطرح نیست.

 

وزیر اطلاعات همچنین خاطر نشان کرد: ذکر یک بحث تاریخی به معنای پرداختن به شورای رهبری نیست. نباید مردم را در این زمینه دچار نگرانی کرد و انگیزه آن‌ها را تحت تاثیر قرار داد البته من برای همه کسانی که این اظهارات را بیان کرده‌اند احترام قائلم و معتقدم آن‌ها از سر دلسوزی صحبت کرده‌اند نباید به این مسائل دامن زده شود.

 

علوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با وجود رهبری هوشیار و فرزانه ما خلاء رهبری نداریم. امیدواریم سایه ایشان سالها بر سر ملت باشد و ما در مجلس خبرگان بعدی بحثی در این زمینه نداشته باشیم مگر اینکه از این جایگاه حمایت و حراست کنیم. همانطوری که رئیس جمهور فرمودند در حال حاضر یک پرچم در کشور برافراشته است و آن در دست رهبری است. به یمن رهبری مقام معظم رهبری و تدابیر دولت اکنون همه جریان های سیاسی در حال نشاط و فعالیت در زمین بازی سیاسی در درون خانواده نظام هستند و نظام برای همه آن‌ها امکان فعالیت را به وجود آورده است.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت در انتخابات پیش رو خاطر نشان کرد: دولت نقش اجرای انتخابات را بر عهده دارد و قرار نیست دولت لیست انتخاباتی دهد. دولت در این مسائل دخالت نمی کند و هیچ مسؤول دولتی مجاز به حمایت از نامزدی و یا استفاده از امکانات دولتی به نفع جریان یا نامزدی نیست.

 

این عضو مجلس خبرگان رهبری درباره جهت‌گیری خود در انتخابات پیش رو گفت: من مستقل وارد می‌شوم اما منعی هم ندارد که جریان های داخل نظام از من حمایت کنند.

 

علوی درباره برهم زدن جلسات اصلاح طلبان در چند وقت اخیر گفت: در ۱۶ آذر امسال ۴۰۰ برنامه در دانشگاه داشتیم که فقط برای یک مورد مشکلی پیش آمد در سطح کشور نزدیک به هزار برنامه توسط جریان های سیاسی کشور برگزار شده که فقط یکی دو مورد آن با اخلال مواجه شده است البته هیچ کس بر هم زدن تجمعات را تائید نمی کند و کسانی که این کار را انجام دهند از طریق مبادی قانونی با آن‌ها برخورد می‌شود.

 

وی در بخشی از صحبت های خود با بیان اینکه قانون اساسی رسالت خاصی را برای حمایت از نظام و اصل ولایت فقیه در اختیار مجلس خبرگان قرار داده است، ابراز امیدواری کرد که مردم با انتخاب خود، فقها و مجتهدان و علمای دلسوز را مانند گذشته به مجلس خبرگان بفرستند تا این مجلس پشتوانه و بازوی توانمند حفظ ولایت فقیه و شخص ولی فقیه زمان باشد.

 

علوی با اشاره به اینکه من بر اساس تکلیف آمادگی خود را برای انتخابات را اعلام کرده ام خاطر نشان کرد: اگر مردم تهران به من رای دادند من مانند گذشته به وظایف خود عمل می کنم.

 

وزیر اطلاعات همچنین با اشاره به اینکه این انتخابات باید در سلامت کامل برگزار شود، افزود: سازوکاری که تدبیر شده و هماهنگی هایی که بین وزارت کشور و شورای نگهبان انجام شده نوید بخش یک انتخابات سالم است که در آن رای مردم تعیین کننده خواهد بود. آنچه برای من مهم است این است که انتخابات با آرامش برگزار شود. رقابت باید سالم بوده و بر مبنای ارزش ‌های اخلاقی و احکام شرعی باشد. در این شرایط انتخابات با شکوه و رقابتی برگزار می‌شود. مردم ما هم آرامش را همراه با امنیت می خواهند و آن را در این سال‌ها لمس کرده و به آن ارج می نهند و من مطمئنم که مردم کسانی را انتخاب می‌کنند که به آرامش و امنیت جامعه کمک کنند.

 

علوی در ادامه با بیان اینکه حضور حداکثری مردم مورد تاکید همه مسئولان نظام است، گفت: هر عاملی که مردم را مایوس ، دلزده و دلسرد کند حرکتی مغایر با رهنمود رهبری یعنی مشارکت حداکثری مردم است. همه باید دست به دست هم دهیم و برای مشارکت حداکثری مردم تلاش کنیم.

 

وزیر اطلاعات همچنین تاکید کرد:‌ ما با هم افزایی با نهادهای امنیتی از جمله نیروی انتظامی، سپاه ،‌بسیج ، ارتش و قوه قضاییه سعی می‌کنیم امنیت انتخابات را تامین کنیم اکنون رقابت سیاسی بین جریان ها با نشاط ادامه دارد اما جامعه از آرامش برخوردار است. ما معتقدیم امنیت باید وجود داشته باشد اما فضای امنیتی نه. همه باید احساس کنند آزادانه می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

 

این عضو مجلس خبرگان در بخش پایانی صحبت های خود درباره روند تائید صلاحیت کاندیداهای انتخابات نیز خاطر نشان کرد: با تفاهمی که بین دستگاه های موثر در این زمینه صورت گرفته تائید صلاحیت بر اساس حجت شرعی و مستندات متقن انجام می گیرد و مردم دغدغه ای نخواهند داشت و با همکاری ها و هماهنگی ها نگرانی‌ها به حداقل می‌رسد./فرارو