روز پنجشنبه به نقل از وزارت کشور نپال در کاتماندو گزارش داد : تاکنون در مجموع پنج هزار و 844نفر در زمین لرزه هفت و هشت دهم ریشتری که شنبه این کشور را به لرزه درآورد، کشته و 11 هزار و 175 نفر نیز مجروح شدند.

zelzele-nepal4

 

 

شرق پرس: مقامات دولتی در نپال اعلام کردند:شمار قربانیان زمین لرزه روز شنبه این کشور به پنج هزار و ۸۴۴ نفر افزایش یافت.

 

 

ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: تاکنون در مجموع پنج هزار و ۸۴۴نفر در زمین لرزه هفت و هشت دهم ریشتری که شنبه این کشور را به لرزه درآورد، کشته و ۱۱ هزار و ۱۷۵ نفر نیز مجروح شدند.

 

این مرکز از کمبود مواد غذایی، پوشاک، سوخت و نیز تشکیل صف های طولانی خودروها در جایگاه های سوخت گیری نقاط مختلف کاتماندو خبر داد.

 

در همین حال ، سوشیل کویرالا، نخست وزیر این کشور همزمان با تلاش تیم های امداد و نجات برای دسترسی به شهرستان ها و روستاهای دور افتاده کشور، احتمال داد که شمار تلفات این زمین لرزه حتی تا به ۱۰ هزار نفر نیز برسد.

 

کویرالا هنگام بازدید از این مناطق گفت: از آنجایی که اطلاعات مناطق زلزله زده دور افتاده هنوز به دست ما نرسیده است، دولت همه تلاش خود را برای جستجوی مفقودین و مداوای مجروحان به کار بسته و با تمام قوا برای پیشبرد عملیات امداد و نجات سعی می کند تا بر همه دشواری ها فائق آید.

 

براساس این گزارش، نخست وزیر نپال همچنین برای یادبود کشته شدگان این بلای طبیعی سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

 

بنابر اعلام منابع خبری نپال، امداد رسانی به آسیب دیدگان زلزله به علت قطع برق، تخریب جاده ها، پل ها و شبکه های ارتباطی و مخابراتی با مشکل مواجه است و هنوز در بسیاری از مناطق دور افتاده و صعب العبور امداد رسانی به کندی انجام می شود.

 

کاتماندو پایتخت کشور ۲۸ میلیونی نپال، اندکی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و گفته می شود هنگام وقوع زلزله حدود ۳۰۰ هزار گردشگر نیز در این شهر حضور داشتند.

 

در حال حاضر تعداد قابل توجهی از اجساد قربانیان زلزله همچنان در خیابان های پایتخت و دیگر شهرها رها شده است و احتمال شیوع بیماری های عفونی نیز وجود دارد، بنابراین هنوز هزاران تن از شهروندان کاتماندو از کندی ارائه خدمات امدادی دولت گلایه می کنند و تا امروز نزدیک ۶۰۰ هزار نفر از آن ها از بیم ابتلا به این بیماری های خطرناک پایتخت را ترک کرده اند.

 

مقام های امدادی نپال نیازهای فوری زلزله زدگان را دارو، تجهیزات پزشکی، آب آشامیدنی و مواد خوراکی اعلام کردند و از کشورهای جهان خواستند کمک های خود را برای زلزله زدگان نپالی ارسال کنند.

 

بر اساس گزارش رسانه ها، بیش از ۸۰ درصد از ساختمان های مناطق روستایی و حدود ۳۰ درصد ساختمان های مناطق شهری در اثر شدت زلزله تخریب شده است. همچنین گفته می شود بیش از یک میلیون نفر بر اثر این زلزله آواره شده اند.

 

براساس گزارش خبرگزاری ها به نقل از مقامات رسمی نپال، از زمان وقوع زلزله روز شنبه تاکنون،۱۰۰ پس لرزه نیز رخ داده است که قوی ترین آن بر اساس مرکز لرزه نگاری آمریکا ۶.۷ درجه در مقیاس امواج درونی زمین – ریشتر – بوده است.

 

سازمان لرزه نگاری آمریکا محل وقوع زلزله روز شنبه نپال را ۱۰ کیلومتری عمق زمین و در شمال شرق کاتماندو و نزدیک مرز با چین اعلام کرد.

 

در همین حال کارشناسان لرزه نگاری زمین پیش بینی می کنند که پس لرزه های زلزله روز شنبه نپال تا چند روز آینده نیز با قدرت های مختلف ادامه یابد.

 

درعین حال، وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرده بود که سه تن از شهروندان آن کشور در نپال جان باختند، فرانسه نیز از مرگ دو تن از اتباع خود در مرگبارترین فاجعه طبیعی نپال در ۸۰ سال اخیر خبر داد.

 

گزارش ها حاکی است که بیش از ۱۰۰ نفر از اتباع کشورهای همسایه از جمله در هند ۶۱ کشته، در منطقه خودمختار تبت چین با ۲۵ کشته و تعداد دیگری نیز در دیگر کشورهای همسایه کشته شدند.