پیروز ارجمند در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که دلیل تأخیر حضور «جیپسی‌کینگز فامیلی» در ایران چیست؟ گفت: پاسخ استعلام از اداره‌ اماکن برای حضور این گروه در ایران منفی بود اما درباره‌ جزییات این برنامه توضیحات بیشتری داده نشد

jipsi-king4

 

 

شرق پرس: حالا یک ماه از روزی که خبر برگزاری کنسرت گروه جیپسی کینگز در رسانه های داخلی و خارجی منتشر شد، می گذرد و آنگونه که تلویحا پیش بینی کرده بودیم اداره اماکن با برگزاری این کنسرت مخالفت کرد.در همین رابطه دیروز مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره‌ تأخیر در روند حضور گروه «جیپسی‌کینگز فامیلی» در ایران توضیحات کوتاهی داد. پیروز ارجمند در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این‌که دلیل تأخیر حضور «جیپسی‌کینگز فامیلی» در ایران چیست؟ گفت: پاسخ استعلام از اداره‌ اماکن برای حضور این گروه در ایران منفی بود اما درباره‌ جزییات این برنامه توضیحات بیشتری داده نشد. او ادامه داد: در حال حاضر برگزاری این کنسرت را شرکت دیگری تقبل کرده و قرار است که اجرای این گروه به شکلی متفاوت همراه با سخنرانی و با همراهی یک گروه ایرانی روی صحنه برود که جزییات آن به زودی اعلام خواهد شد. البته ناگفته نماند ارجمند پیش از این گفته بود که حضور این گروه اواسط خردادماه در تهران قطعی است. اما به هر روی روزنامه قانون در گزارشی که روز چهارشنبه نهم اردیبهشت منتشر کرده بود این مطلب را که آنها چگونه می‌توانند از اداره اماکن مجوز بگیرند مورد مداقه قرار داده بود.

 

  اتفاقی که  نخستین بار پس از انقلاب اسلامی روی می داد
در گزارشی که در شماره ۵۰۵ روزنامه قانون منتشر شده بود، نوشته بودیم:«خبر برگزاری کنسرت جیپسی کینگز در ایران زمانی جالب‌تر به نظر می رسد که بدانیم این برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی است که یک گروه موسیقی خارجی که موسیقی باکلام اجرا می‌کند قرار است روی صحنه برود. از این نظر توجه به این مسئله که اجرای آنها چطور می‌تواند از سد موانع و ممیزی ترانه بگذرد نیز با اما و اگرهای احتمالی بسیاری روبه رو خواهد شد.هرچند مدیرکل دفتر موسیقی معتقد است در این باره مشکلی وجود ندارد و می افزاید:«‌ما مشترکات قومی و فرهنگی زیادی با اسپانیا داریم. این یک گروه موسیقی کلاسیک و به نوعی سنتی اسپانیا است و این تفاوت می‌کند با موسیقی غربی آمریکا و یا اروپا مثل موسیقی پاپ. این موسیقی مردمی آن کشور است، همانند فرهنگ ما که موسیقی سنتی داریم. در این زمینه محدودیتی برای همکاری با این گروه‌ها نداریم. ضمن اینکه متون این گروه تأیید شده و مشکل خاصی ندارد و مضامین و محتوایش با فرهنگ ما ناهمخوان نیست». همان گونه که مطالعه کردید در گیر و دار واکنش ها نسبت به این موضوع،نکته حائز اهمیتی از دید بسیاری از کارشناسان و متولیان عرصه موسیقی مغفول مانده بود و آن مضمون ترانه های این گروه اسپانیایی بود.چه آنکه این اتفاق خوشایند نخستین حضور از هنرمندان خارجی بود که می خواستند ترانه بخوانند و از این منظر باید برای ترانه های شان هم مجوز می‌گرفتند.اتفاقی که از همان ابتدا هم بعید به نظر می‌رسید مورد تایید اداره اماکن قرار گیرد.هر چند مدیر دفتر موسیقی نسبت به این قضیه خوشبین بود و حتی درباره دلایل اعطای مجوز برگزاری کنسرت این گروه هم گفته بود:«شاید برای برخی سوال باشد که چرا ما در وزارت ارشاد با برگزاری اولین کنسرت با کلام خارجی موافقت کرده ایم. اشعار و ترانه‌هایی که استفاده می‌کنند دور از فرهنگ ما نیست.»

 

  حاشیه ها پیرامون جعلی بودن این گروه از کجا آغاز شد
در نخستین خبری که از حضور این گروه در ایران منتشر شده بود از قول پیروز ارجمند آمده بود که روند دریافت مجوزهای این کنسرت از حدود ۵ ماه پیش شروع شده و ما منتظر دریافت مجوز اداره اماکن هستیم تا مجوز نهایی را صادر کنیم. ناگفته نماند برگزارکننده این کنسرت، شرکت «نوفه» است که بر اساس شنیده‌ها ،مدیرانش این روزها رفت و آمدهای زیادی به وزارت ارشاد و نهادهای انتظامی برای اخذ مجوز داشته اند.اما تنها چند روز بعد، روزنامه «شرق» گفت‌وگویی با این گروه منتشر کرد و در لید آن مصاحبه روی این موضوع تاکید شد که جیپسی کینگز قصد سفر به ایران را ندارد. انتشار این مصاحبه جنجال‌های زیادی به پا کرد.نکته جالب درباره این مصاحبه این بود که روزنامه شرق مصاحبه‌ای با همین مضمون و سوالات را در تاریخ ۲۵تیر سال ۱۳۹۱ منتشر کرده بود. تنها تفاوت مصاحبه اخیر شرق هم این بود که در سوال اول پرسیده می‌شود که آیا برگزاری کنسرت در ایران را تایید می‌کنید؟ در پاسخ هم جواب منفی را می‌خوانیم. کپی بودن سایر سوالات و جواب ها از مصاحبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ همین روزنامه با جیپسی کینگز باعث تردید بیشتر شد. اما در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه دکتر پیروز ارجمند در گفت وگو با «ایسنا» و در واکنش به همان مصاحبه روزنامه شرق، نکته جالبی را برای اولین بار اعلام کرد. او گفت: دو گروه موسیقی وجود دارد که نام یکی از آن‌ها «جیپسی‌کینگز» و نام دیگری «جیپسی‌کینگز فامیلی» است. 

 

بعد از فوت تعدادی از اعضای گروه «جیپسی‌کینگز» این گروه تجزیه و یک گروه دیگر هم به نام «جیپسی‌کینگز فامیلی» ایجاد شد که در واقع فرزندان آن‌ها همراه سه نفر از اعضای قدیمی گروه، آن را اداره می‌کنند. رسانه‌ای که خبر تکذیب این کنسرت را منتشر کرد، با گروه «جیپسی‌کینگز» گفت‌وگو کرده بود. در صورتی که قرار است گروه «جیپسی‌کینگز فامیلی» به ایران بیاید که قطعات‌شان برای مردم ایران آشنا و مورد علاقه آن‌ها است.» 

 

پیروز ارجمند در گفت و گو با «موسیقی‌ما» درباره شایعات مربوط به جعلی بودن گروه جیپسی کینگز که قرار است در ایران روی صحنه برود، گفت: « یکی از شروطی که ما قرار دادیم این بود که باید اطلاعات جیپسی کینگز فامیلی بیاید. یکی از اطلاعات، ویدئویی است که تمامی اعضای گروه جیپسی کینگز این گروه (جیپسی کینگز فامیلی) را به عنوان گروه خودشان می‌دانند. این ویدئو موجود است و ارائه خواهیم کرد.

 

 بر خلاف آنچه در رسانه ها بروز پیدا کرده مبنی بر اینکه این گروه جعلی است. معیار ما آن چیزی است که گروه جیپسی کینگز اصلی معرفی می‌کند و می‌گوید این گروه از خود ما است. در این لیستی که ما داریم، یازده نفر اعضای این گروه هستند. اگر اشتباه نکنم به غیر از خود آقای کارلوس، بقیه همه در این گروه حضور دارند. رپرتواری هم که آنها ارائه کرده اند همان رپرتوار گروه جیپسی کینگز است.۳۰ اردیبهشت روزنامه «صبا» هم مطلبی در این رابطه منتشر کرد  که یکی از بخش‌های آن صحبت با معین فرزاد، مدیر شرکت نوفه بود. 

 

این شرکت در مصاحبه اول ارجمند به عنوان برگزارکننده کنسرت جیپسی کینگز معرفی شد. فرزاد در آن مصاحبه گفته بود:« در حال نامه‌نگاری با پلیس امنیت، دایره اماکن ناجا هستیم تا مجوز این نهاد را نیز کسب و پس از آن، نسبت به فروش بلیت اقدام کنیم. ما تالار بزرگ وزارت کشور را از ۲۶ لغایت ۳۰ اردیبهشت رزرو کرده بودیم اما حالا که پروسه گرفتن مجوز طول کشیده، مکان برگزاری کنسرت را به استادیوم ۱۲هزار نفری آزادی، تغییر می‌دهیم و در این صورت، این گروه دو شب در ایران برنامه اجرا می‌کنند. شرکت نوفه تنها برگزار‌کننده کنسرت است و کارهایی از قبیل اخذ مجوز، دریافت ویزاها و هماهنگی‌‌های داخلی را انجام می‌دهد.»اتفاقی که با گذشت زمان  وحرف های اخیر پیروز ارجمند از دست شرکت نوفه خارج شده و قرار است شرکت دیگری این کنسرت را در قالبی جدید به روی صحنه ببرد.اتفاقی که خیلی دور و سخت به نظر می رسد.

 

  امیدواریم این بار مسئولان دفتر موسیقی موفق باشند
حالا و در گذر از این اتفاقات، این مسئله بیش از پیش نمود پیدا می کند که مسئولان وزارت فرهنگ  باید با قدرت و اطمینان بیشتری در این مسائل ورود کنند و رایزنی های بیشتری با دیگر نهاد های دخیل در این امور داشته باشند تا اتفاقاتی اینچنینی دوباره تکرار نشود.خوشحالی مردم از حضور بزرگان موسیقی جهان در کشور قطعا موجب افزایش سرمایه اجتماعی دولت می شود و در این راستا دقت بیشتری از سوی مسئولان امر انتظار می رود.فراموش نکنیم همین بهمن ماه گذشته بود که خبر کنسرت «یانی» در کیش دهان به دهان بین علاقه‌مندان موسیقی می گشت.اما هنوز با گذشت چند ماه از اعلام این خبر،هیچ حرف جدیدی درباره چگونگی برگزاری این کنسرت به گوش نمی رسد و از این رو بازار شایعات در این رابطه داغ است.

 

برخی معتقدند دستمزد بالای ارکستر یانی مانع از اجرای این کنسرت شده و برخی دیگر درخواست یانی برای برگزاری کنسرت در فضای باز تخت جمشید را عامل به سرانجام نرسیدن توافق میان متولیان امر و مدیر برنامه‌های یانی ذکر می کنند.خبری که هنوز در صحت و سقمش اظهارنظر صریحی شنیده نشده است.امیدواریم این بار مسئولان دفتر موسیقی بتوانند از پس مشکلات پیش روی حضور هنرمندان معتبر موسیقی جهان در کشور بگذرند.اتفاقی که دور نیست.

 

 

 

خبرآنلاین