باستان‌شناسان با کاوش در تپه قشلاق، واقع در محدوده آبگیری سد تالوار در استان کردستان توکن‌هایی (نمادکالاها) یافتند که روی برخی از آن‌ها، اثر انگشت مردمان ۷۵۰۰ سال قبل شناسایی شد.

 

 

شرق پرس: هیاتی متشکل از باستان‌شناسان دانشگاه بوعلی سینا همدان و پژوهشکده باستان‌شناسی، با کاوش در تپه قشلاق، واقع در محدوده آبگیری سد تالوار، علاوه بر کشف معماری و توالی استقرار از ۷۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قبل، توکن‌هایی (نمادکالاها) یافتند که روی برخی از آن‌ها، اثر انگشت مردمان ۷۵۰۰ سال قبل شناسایی شد.
 

تپه قشلاق، تپه‌ای باستانی متعلق به دوران مس و سنگ قدیم تا عصر آهن است که در محدوده آبگیری سد تالوار در استان کردستان واقع شده و به زودی با بالا آمدن تراز آب دریاچه پشت سد، غرق می‌شود.

 

این درحالی است که مطالعات باستان‌شناسی هنوز در این تپه باستانی تمام نشده و بیم تخریب اطلاعات مدفون در آن، برای همیشه وجود دارد.

 
«عباس مترجم»، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان و سرپرست هیات کاوش در تپه قشلاق، درباره اهمیت این تپه باستانی گفت: «در فصل اول، سال ۱۳۸۹ هرچند به خاک بکر نرسیدیم اما کاوش‌های باستان‌شناسی نشان داد که با حدود چهارده و نیم متر نهشته‌های باستانی مواجه‌ایم که از ۵۵۰۰ تا ۵۵۰ قبل از میلاد (۷۵۰۰ تا ۲۵۵۰ سال قبل) قابل تاریخ‌گذاری هستند. بر همین اساس کاوش‌ها در دو فصل دیگر ادامه پیدا کرد.»

 

 

asar-angosht5

 

 

 

 

عصرایران