در این گزارش به نقل از این مقام بعثه ایران ادعا شده است که این 300 زائر ایرانی طبق جدول زمان بندی می بایست ساعاتی پس از اینکه فاجعه منا روی داد (ساعت حدود 9 صبح پنج شنبه) به مراسم رمی جمرات اعزام می شدند.

 

 

شرق پرس: در حالی که به نظر می رسد مقامات مسئول در عربستان سعودی در ۳ روز گذشته با عدم اطلاع رسانی دقیق و شفاف سازی اطلاعات فاجعه منا تلاش دارند از زیر بار بخش بزرگی از مسئولیت خود در این فاجعه فرار کرده و از سوی دیگر با عدم اطلاع رسانی درباره وضعیت مفقودان حادثه صدها خانواده را در سراسر جهان و ایران در نگرانی قرار داده اند، برخی رسانه های وابسته به دولت عربستان نیز تلاش دارند مسئولیت این حادثه را به گردن زوار ایرانی بیاندازند.

 

 

در حالی که دولت ریاض به عدم اطلاع رسانی شفاف و مسئولانه درباره مفقودان ، تلفات و علل یا عوامل اصلی فاجعه منا ادامه می دهد، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن که بودجه آن از خزانه سعودی ها پرداخت می شود در گزارشی مدعی شد ۳۰۰ زائر ایرانی که به دستورات و برنامه ریزی حرکت کاروان ها در روز عید قربان بی توجهی کرده اند عامل این فاجعه هستند.

 

جالب است که این ۳۰۰ نفر درست مطابق با تعداد مفقودان ایرانی این حادثه است که هنوز از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

 

الشرق الاوسط در گزارشی به نقل از “یک مقام مسئول در بعثه ایران” که نامی از او به میان نیاورده مدعی شده است در روز حادثه ۳۰۰ زائر ایرانی بدون توجه به برنامه ریز ی ها عازم مراسم رمی جمرات شده اند و برخورد انها در خیابان ۲۰۴ با زائرانی که طبق برنامه و در کاروان های خود عازم مراسم رمی جمرات شده اند، فاجعه آفریده است.

 

بر اساس ادعای این روزنامه وابسته به سعودی ها این ۳۰۰ زائر ایرانی بر خلاف برنامه ریزی ها در روز حادثه به چادرهای محل استقرار خود نرفته اند و مستقیما و “سرخود” عازم مراسم رمی جمرات شده اند که این اقدام آنها باعث ایجاد اختلال و برخورد دو گروه در مسیر متفاوت در خیابان ۲۰۴ شده است.

 

الشرق الاوسط مدعی شده است پس از ورود زائران به منا ، آنها به چادرهایی مخصوص می روند تا استراحت کنند و سپس تقسیم بندی شده و طبق برنامه زمان بندی مشخص به مراسم رمی جمرات بروند اما این ۳۰۰ زائر ایرانی به محض ورود به منا بدون توقف در”مزلفه” (چادرهای اسکان زائران) یکراست برای مراسم رمی جمرات عازم محل می شوند.

 

در ادامه این گزارش به نقل از این مقام بعثه ایران ادعا شده است که این ۳۰۰ زائر ایرانی طبق جدول زمان بندی می بایست ساعاتی پس از اینکه فاجعه منا روی داد (ساعت حدود ۹ صبح پنج شنبه) به مراسم رمی جمرات اعزام می شدند.

 

به گزارش عصر ایران مقامات سعودی با وجودی که به طور رسمی تا کنون درباره علل و عوامل فاجعه منا اطلاع رسانی نکرده اند اما مقامات دولت سعودی در ۳ روز گذشته به علل احتمالی مختلفی از جمله ورود کاروان های آفریقایی در خلاف مسیر در خیابان ۲۰۴ ، گرمای طاقت فرسا و کلافگی حاجیان، قضا و قدر و مشیت الهی ! و… برای توجیه فاجعه منا اشاره کرده اند و این در حالی است که در هیچ یک از این علل و عوامل سر سوزنی به این واقعیت که این فاجعه با وجود مانیتورینگ کامل ماموران سعودی برگزار کننده مناسک حج به مسیرهای منتهی به مراسم رمی جمرات روی داده است، نمی شود.