الجبیر وزیر خارجه عربستان ادعا کرد: ایران نباید نقشی در یمن داشته باشد. ایران نقش منفی در این کشور داشته و از نظر مالی، تسلیحاتی و ایدئولوژیک از حوثی‌ها حمایت کرده است.

اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه جدید عربستان

 

 

شرق پرس: «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «عادل الجبیر»  همتای عربستانی‌اش در نشست خبری در ریاض شرکت کردند. عادل الجبیر، وزیر جدید خارجه عربستان و سفیر سابق این کشور در واشنگتن  در سخنانی در این نشست خبری ضمن ادعای مداخله ایران در تحولات منطقه اعلام کرد با جان کری درباره مداخله ایران بحث و گفت‌‎و‌گو کردیم.

 

 

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر خارجه عربستان ادعا کرد: ایران نباید نقشی در یمن داشته باشد. ایران نقش منفی در این کشور داشته و از نظر مالی، تسلیحاتی و ایدئولوژیک از حوثی‌ها حمایت کرده است.

 

 

ایران برای ارسال تسلیحات به یمن تلاش کرد، اما ما توانستیم مانع فرود هواپیمای ایرانی در یمن شویم. ایران همچنین کشتی‌های حامل سلاح را برای حوثی‌ها ارسال کرده بود. همچنین وزیر خارجه آمریکا هم در بخشی از سخنان خود در این نشست خبری گفت: ما بشدت نگران اقدامات ایران در منطقه هستیم. ما در کمپ دیوید با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس درباره اقدامات ایران در نقض قطعنامه‌های شورای امنیت و تدابیری که باید در این باره اتخاذ شود، گفت‌وگو خواهیم کرد.

 

 

کری افزود: با سعودی‌ها درباره اعزام نیروی زمینی به یمن گفت‌وگو نکردیم. ما نگران فعالیت‌های حزب‌الله در عراق و یمن هستیم. فعالیت‌های ایران ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به همین علت از سران کشورهای منطقه برای شرکت در اجلاسی در کمپ دیوید دعوت کرد تا درباره مقابله با دخالت ایران گفت‌وگو کنیم.

 

واکنش افخم به‌جای ظریف

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به اظهارات اخیر وزیر خارجه سعودی درباره ایران طی کنفرانس مطبوعاتی با جان کری وزیر خارجه آمریکا در ریاض واکنش نشان داد.

 

این برای چندمین‌بار است  که جواد ظریف نسبت به مواضع و اقدامات ضد‌ایرانی آل‌سعود واکنش نشان نمی‌دهد. افخم سخنان وزیرخارجه عربستان را مردود دانست و گفت: این اظهارات فرافکنی و مبتنی بر یک رشته تحلیل‌های تکراری و بی‌فایده است.  وی افزود: مقام سعودی در حالی مدعی دخالت ایران در یمن است که بیش از ۴۰ روز است کشور یمن برای تأمین منافع ریاض و همپیمانانش بی‌وقفه هدف حملات نظامی قرار دارد و با محاصره کامل زمینی، دریایی و هوایی به گروگان گرفته شده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد:‌ مردم یمن همانند همه ملت‌های مستقل اجازه دخالت در امورشان را تحت هیچ عنوانی به هیچ کشوری نخواهند داد. افخم گفت: ایران در چارچوب اصول اسلامی و انسانی پایان محاصره یمن و ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه برای جلوگیری از فاجعه انسانی در این کشور مسلمان را بسیار ضروری می‌داند.

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه گفت‌وگو بهترین راه برای پایان بحران و رسیدن به یک راه‌حل منطقی و پایدار است، اضافه کرد: ‌توقف عملیات نظامی علیه یمن و از سرگیری گفت‌وگوهای یمنی برای تشکیل دولت فراگیر گام‌های فوری و اساسی برای حرکت در مسیر راهکار سیاسی است.