تایمز اسرائیل با اشاره به این بیانیه می افزاید، رژیم اسرائیل پیوسته و به شدت، علیه توافق هسته‌ای که هم اکنون ایران و 1+5 در حال دستیابی به آن هستند، لابی کرده ‌و شخص نتانیاهو نیز برنامه هسته‌ای ایران را «تهدیدی وجودی» علیه رژیم اسرائیل ارزیابی نموده است.

انتقاد شدید رژیم اسرائیل از گروه 1+5

 

 

شرق پرس: در حالی که موضع‌گیری مقامات ایرانی غربی طی روزهای اخیر از ‌پیشرفت در مذاکرات و روشن‌تر شدن چشم‌انداز دستیابی طرفین به توافق نهایی حکایت دارد، رژیم اسرائیل در واکنشی تند، با انتشار بیانیه ای شدیداللحن به انتقاد از رویکرد گروه ۱+۵ در مقابل ایران پرداخته و ادعاهایی را درباره برنامه هسته ای ایران مطرح کرده است.
 
 
 
 

تابناک به نقل از روزنامه «تایمز اسرائیل» نوشت: تل آویو به گزارش‌های مربوط به نزدیک بودن ایران و گروه ۱+۵ به حصول توافقی در موضوع هسته‌ای با عصبانیت واکنش نشان داده است. مقامات دفتر نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، کشورهای ۱+۵ را متهم کرده‌اند ‌در مقابل خواسته‌های ایران کوتاه آمده و از خطوط قرمز خود عدول کرده‌اند.

 

در بیانیه ای که دفتر بنیامین نتانیاهو صادر کرده، آمده است: «هر روز که می گذرد، امتیازاتی که قدرت‌ها به ایران می دهند، بیشتر و بیشتر می شود. امتیازات درباره رژیم بازرسی‌ها، امتیازات درباره چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها، امتیازات درباره تعداد سانتریفیوژها، تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته و موارد دیگر».

 

به عقیده مقامات دفتر نتانیاهو، این امتیازات به وضعیتی منجر خواهد شد که «در صورت پایبندی ایران به توافق، راه را برای دستیابی این کشور به یک زرادخانه هسته‌ای طی ده سال هموار می کند». این بیانیه ساعاتی پس از آن منتشر شد که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار خبری مدعی شد ایران و گروه ۱+۵ به پیش نویس سندی درباره سرعت و زمان بندی برداشته شدن تحریم‌ها دست یافته اند.

 

در بخش دیگری از این بیانیه آمده: «به محض برداشته شدن تحریم‌ها، ده‌ها و صدها میلیارد دلار به اقتصاد ایران سرازیر خواهد شد. هیچ راه برگشتی وجود نخواهد داشت». در این بیانیه همچنین با طرح این ادعا که ایران از داعش خطرناک تر است، درباره تهدیدی که ایران در صورت دستیابی به اجازه ساخت سلاح هسته‌ای متوجه جهان خواهد کرد، هشدار داده شده است.

 

مقامات دفتر نتانیاهو در این بیانیه ضمن طرح این ادعا که پس از دستیابی به توافق «ماشین ترور» ایران تقویت خواهد شد، می افزایند: «ما نباید به ایران اجازه دهیم، خطرناک‌ترین سلاح جهان را به دست آورده و خزانه ترور خود را با صدها میلیار دلار پول پر کند».

 

تایمز اسرائیل با اشاره به این بیانیه می افزاید، رژیم اسرائیل پیوسته و به شدت، علیه توافق هسته‌ای که هم اکنون ایران و ۱+۵ در حال دستیابی به آن هستند، لابی کرده ‌و شخص نتانیاهو نیز برنامه هسته‌ای ایران را «تهدیدی وجودی» علیه رژیم اسرائیل ارزیابی نموده است.

 

به هر حال، انتشار این بیانیه از سوی رژیم اسرائیل در شرایط کنونی می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که مقامات تل آویو، از همراه کردن اعضای گروه ۱+ ۵ با خود در زمینه طرح خواسته‌های حداکثری ناکام مانده و اکنون تنها راه باقی مانده را در انتقاد علنی از رویکرد این گروه در مذاکرات هسته‌ای با ایران یافته است.